Mitt jobb, är beroende av internet (tro det eller ej) och även om det skulle gå att återgå till innan internets tid, så vet jag inte om det skulle funka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, om vi jämför med att gå och hälla ut olja i havet så är givetvis streaming helt ofarligt i jämförelse .Hur många timmar kan jag personligen streama netflix för att komma upp i samma klimatavtryck som som jag t.ex åkte bil/buss/tåg 10 mil i veckan för att ta mig till [valfri annan hobby]?
Jamen då så , inget dåligt samvete här dåDe största "bovarna" är strömningstjänster som YouTube, Netflix, Spotify med mera, om jag inte minns helt fel.
Rätt säker på att det inte finns någon som specifikt har att hälla olja i havet som hobby, varför vara så extrem?Ja, om vi jämför med att gå och hälla ut olja i havet så är givetvis streaming helt ofarligt i jämförelse .
Jag tänker att skulle man avstå streaming av miljöskäl så bör man ju inte göra något annat, som är än mer mijöbovigt, istället. Precis som att jag inte kan sluta flyga av miljöskäl och sedan ägna mig åt nåt annat, än värre, istället. Typ beställa tusen wish-varor i veckan som jag sedan konsekvent returnerar. Eller nåt.
I så fall förstod jag verkligen inte skämtet eller vad som skulle vara roligt.Oj, alltså det var skämtsamt menat. Därav smileyn. Poängen var att även om jag förstår ditt resonemang så blir det ju lite tokigt eftersom man alltid kan rättfärdiga det man gör med att man hade kunnat göra något värre.
Tonen är verkligen .
Jag lånar ditt svar här för jag tänkte så jag också. Man kan ju dra ner på det rejält och bara använda internet till det allra viktigaste.@Tass @Fruentimber mfl
Fast när jag gjorde en snabb googling så stod det i det i flera artiklar att bla streaming (filmer, Netflix etc) innebär en stor belastning på internetet och i förlängningen klimatet. Så även om man inte skulle kunna avstå internet helt och hållet så går det ju givetvis gör att göra stora förändringar i sitt internetanvändande - om man skulle vilja.
Dvs man skulle kunna använda internet endast till det absolut nödvändigaste (betala räkningar, utföra sitt jobb) men inte använda det för någon form av lyxsurfing - forum, Netflix, Youtube etc.
Det där tycker jag är betydligt mer intressant. Samhället idag är ju uppbyggt kring och med internet, det kommer inte ändras, men just vilka produkter som används kommer ändras. Jag hoppas verkligen på produkter med bättre hållbarhet, tillverkade på klimatsmarta sätt och även med en prislapp som gör att det inte ses som ren lyxprodukt för de rikaste utan så att medelsvensson vid behov kan köpa sig tex en miljövänlig mobiltelefon.Så visst kan man ha ett samhälle utan internet, men då måste vi veva tillbaka till ett tidigare Sverige och världen. Sedan kan man diskutera om man behöver mobil, platta, dator, tv eller om det fungerar med färre prylar. Och ffa att som konsument inte acceptera att den nyare elektroniken inte kan lagas utan bara är att slänga. Min relativt primitiva Samsung A3 från 2016 måste jag byta batteri på. Och även Samsung som var fixarvänligt förr har gått över till att göra det, svårt men inte omöjligt att byta batteri vilket det inte brukade vara. Apple är ännu värre, där man antingen lämnar in till auktoriserade applereparatörer eller, vilket ofta är billigare, köper en ny.
Men det är ju det jag menar. VEM skulle med "rent samvete" kunna avstå streaming av miljöskäl? Streaming är redan en klimatsmart hobby.@Exile
Jag har ingen åsikt om vad någon gör på sin fritid eller vad folk har för hobbies, så din fråga om huruvida vi inte ska få ha roligt alls blir lite märklig i sammanhanget. Likaså att du tycker att det är löjligt att prata om Netflix och klimatpåverkan i en tråd som specifikt handlar om internet och klimatpåverkan.
Och jo, jag tycker att det är rätt dålig argumentation att hävda att netflixtittande är bättre klimatmässigt än alternativet. Det beror ju på vad alternativet är liksom. Är man så pass medveten att man avstår streaming av miljöskäl så kommer man nog inte börja med en än värre hobby istället.
Ingen aning. Någon som är väldigt dedikerad gissar jag.VEM skulle med "rent samvete" kunna avstå streaming av miljöskäl?
Ja, jag håller med.Jag har generellt sett väldigt svårt för dessa "ska vi avstå från X på grund av klimatet"-ideer för oftast handlar det i grund och botten om någon som vill offra andra personers intressen.
Det där tycker jag är betydligt mer intressant. Samhället idag är ju uppbyggt kring och med internet, det kommer inte ändras, men just vilka produkter som används kommer ändras. Jag hoppas verkligen på produkter med bättre hållbarhet, tillverkade på klimatsmarta sätt och även med en prislapp som gör att det inte ses som ren lyxprodukt för de rikaste utan så att medelsvensson vid behov kan köpa sig tex en miljövänlig mobiltelefon.
Nej, är väldigt beroende av internet. Betalar räkningar och håller kontakten med mina utländska vänner. Så att använda helt går inte, begränsad användning kör jag redan på så lite svårt att se hur jag skulle begränsa ännu mer.Kan du tänka dig att inte använda internet nästa år?
Det krävs fysiska resurser och datorkraft till att 1) tillverka skivan 2) spela in eller spela över skivan 3) det mest resurskrävande; att distribuera skivan till dem som vill titta på innehållet. Rent intuitivt känns det som det är en jättevinst för miljön att skicka informationen över internet. Det som kan minska miljövinsten från jättestor till stor är att antagligen efterfrågan blir mindre om det krävs mer än några tangenttryckningar för att titta på filmen.Det kan mycket väl vara så. Men om fysiska exemplar återanvänds ett antal gånger? Säljs begagnade? Spelas över med nytt material?
Det idiotiska är att, precis som jag skrev i tidigare inlägg, att förr så var enskilda komponenter mycket lättare att byta ut vid behov än det är idag och hade också betydligt längre livstid och var allmänt härdigare. Idag så köper man en ny mobil, platta, dator osv istället för att laga den gamla. Det gäller i princip alla elektroniska varor vi konsumerar idag jämfört med de för bara tio, femton år sedan.
Det krävs fysiska resurser och datorkraft till att 1) tillverka skivan 2) spela in eller spela över skivan 3) det mest resurskrävande; att distribuera skivan till dem som vill titta på innehållet. Rent intuitivt känns det som det är en jättevinst för miljön att skicka informationen över internet. Det som kan minska miljövinsten från jättestor till stor är att antagligen efterfrågan blir mindre om det krävs mer än några tangenttryckningar för att titta på filmen.