Kan du se felet på min häst?

lady_vip

Trådstartare
Precis det frågar jag mig, för nu börjar jag bli trött och less på detta...

Köpte henne för snart 3 år sen, då var hon 9 år (halvblod). Ingen större uppenbarelse, tämligen alldaglig häst och tänkte nej när jag såg henne ridas vid provridningen, MEN så hoppade denna tjejen (som f.ö. bara var 14 år) lätt som en plätt hinder på 140 och med tanke på att hästen var tämligen oriden så tänkte jag att hoppkapaciteten måste ju vara enorm...

Iaf, jag köpte henne, trots min dressyrtränares sorg :p Också började bekymerna, hon var nämligen inte ett dugg tränad på att bära upp sig själv, stel som en planka och visste inte vad samarbete betydde.
Hon hade skrämt sin ägare pga sin tittighet (ja, hon är nervös, men inte extrem), så nån skogsridning hade det inte heller blivit. I princip ridning på bana med halvlång tyglar utan motor eller krav och då hoppning som blev hästens enda nöje.

Dessutom sjukligt bortskämd med att kunna skrämma folk så att hon kunde göra som hon ville, vilket jag tog ur henne ganska kvickt, så hon blev hyffsat trevlig från mark rätt snabbt.

Ridningen då... Framåtbjudningen = 0, så i ett halvår red jag i skogen, långa sträckor i trav på halvlånga tyglar för att få framåtbjudning och lite glädje i ridningen. Trav eftersom hon knappt sett en skog, så galopp hade varit halvt livsfarligt, dessutom var traven katastrofalt dålig.
Lösgörande övningar osv också.

Jag och min dressyrtränare började då vårt livs uppdrag, att få henne att sänka nacken, höja ryggen och få bakbensaktivitet. Framåtbjudningen hade nu så smått börjat komma, men så fort jag började komma åt henne sköt hon upp huvudet och sprang i väg, hur vi än gjorde....

I hoppningen tröttnade jag på detta eviga springande och böt bett till hackamore, vilken välsignelse! Hästen var äntligen stilla med huvudet och slutade slåss.

Vi fortsatte med 3-delat i markarbetet, eftersom hackamore inte riktigt funkade där. Började då efter ett år av hackande och studsande att använda lite graman, för att få henne att sänka huvudet (allt under tränares uppsikt). Det gick faktiskt över förväntan och jag kunde relativt snabbt släppa efter på den, så fort vi tog av den stod vi på ruta ett igen.

Men så blev hon för tung på hackamore, ville inte ta halvhalter och la all sin vikt på nosremmen. Så jag bytte, av en ren slump, till pelham och det blev vändningen. Jag började rida med det alltid och plötsligt blev min häst harmonisk. Tog stöd på bettet och lugnade sig med huvudet och då kom allt det andra också. Även om hon har svårt att korta sig (högre bak och lång rygg) så var hon ändå lugn och slappnade av och vi kunde börja jobba med henne.

Nu har jag ridit på pelham i 1,5 år och hon börjar hacka igen... Jag vill inte betsla till starkare, och ett bett som inte är skarpt eller utan kedja motarbetar hon bara. Hon har på nåt sätt lärt sig att om kedjan inte är där så kör hon bara upp huvudet och vi står på ruta ett igen.
Jag rider faktiskt rätt bra, har en bra sits, drar aldrig henne i munnen, har en rätt stilla hand och vinglar inte i sadeln. Balansen är inget att klaga på. Självklart har jag mina saker att jobba med, men är det nåt denna hästen ställer krav på så är det ryttaren...

När vi hoppar klagar hon aldrig, då är hon så upptagen med det, men så fort det är markarbete på G så är det sura miner.

Hon är frisk, har inga kroppsligt relaterade problem, tänderna är OK. Sadeln passar, hon är i gott hull, vältränad. Har haft en vintervila att ta igen sig på, en bra foderstat och hon och jag har ofta roligt. Jag är noga med att variera hennes liv.

Men vad ska jag göra för att hon ska samarbete i markarbetet. Som det är nu lugnar hon inte sig förrän jag har travat i 10 min och sen galopperat i 5 min i rätt lös form, då kan hon slappna av någon och jobba på, men det är inte alls som innan...

Vad göra...??

//E
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

prova och arbeta henne från marken tex tömkörning
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

jobbarhon bra efter en kvart? Har jag fattat ratt? Da behover hon ju bara uppvarmning. Eller, vad har jag inte fattat?:confused:
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Jag har testat, men hon är så svår eftersom hon behöver massa framåtdrivning och piskan stressar henne, så det har jag faktiskt lagt ner... Hon fattar helt enkelt inte det.

//E
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Efter en kvart så slutar hon hacka och studsa, men hon går ändå spänt och oharmoniskt.Sänka nacken finns inte, hon böjer på den, men håller den högt och vill inte höja ryggen...

//E
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Da far jag halla med snuffsan,jobba inspant fran marken ett tag. Prova iaf
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Byt bett igen, jag vet, totalt opedagogiskt svar, men hon har ju känts som ny förut. Själv brukade jag överraska min gamle gubbe med nytt bett, då brukade han vakna till och undra vad som händer där ute i världen, men det var han det.
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Vet inte men har du gått igenom hela hästen hos vetrinär (klinik)och tandläkare..

Tycker det låter bättre att åka dit än att man ska ställa diagnos på Bukefalos så att hon inte har ont någonstans ,när man utrett detta så kan man gå vidare med olika bett osv
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Har du kollat att ryggen är ok? Så att hon inte har några sammanväxta kotor el.dyl.
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Jag antar att hästen är genomgången iom detta citat:

Hon är frisk, har inga kroppsligt relaterade problem, tänderna är OK. Sadeln passar, hon är i gott hull, vältränad. Har haft en vintervila att ta igen sig på, en bra foderstat och hon och jag har ofta roligt. Jag är noga med att variera hennes liv.

Sen har jag för mig att lady_vip är en användare som har koll på saker och ting, men jag kan ha fel.
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Hon ar ju glad i att hoppa, sa jag tror inte hon har problem i ryggen
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Sara-Ida skrev:
Har du kollat att ryggen är ok? Så att hon inte har några sammanväxta kotor el.dyl.

Hon är inte röntgad, MEN jag resonerar så här. Om hon har ont i ryggen, varför samarbetar hon och trampar under sig plötsligt när det står hinder på banan?
Det är så illa att min hopptränare inte kan förstå att jag har bekymmer med henne och min dressyrtränare fattar inte varför hästen inte kan få "femöringen att trilla ner".

Hon KAN ju ha ont i ryggen, men hon visar inga symptom på det annars, jag är rätt noga med henne.

//E
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

mizz skrev:
Sen har jag för mig att lady_vip är en användare som har koll på saker och ting, men jag kan ha fel.

:o :o Tack!

Iaf, hon är i bra form. I höstas tappade hon mycket hull och då självklart tappade hon energi(känslig för protein, men behöver massa protein, svår balansgång). Nu är hullet tillbaka och energi, men inte formen...

//E
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Miaa skrev:
Vet inte men har du gått igenom hela hästen hos vetrinär (klinik)och tandläkare..

Tycker det låter bättre att åka dit än att man ska ställa diagnos på Bukefalos så att hon inte har ont någonstans ,när man utrett detta så kan man gå vidare med olika bett osv

Nej, jag har inte gått igenom hästen på klinik, dels för att det är långt och dyrt och dels för att jag inte har något att peka på. Jag kan ju inte säga "hon är sur"...
Hade hon visat obehag av sadel, självklart hade jag satt en utredning på det... Tänderna är nyligen vidgjorda, vargtänder som åkte ut. Likadant om hon hade haltat, visat olust till att äta osv. Men hon är god och glad alltid annars och "dumheterna" känns lite situationsbundna...

Anledningen till att jag slänger ut frågan här är för att det kanske är fler som har varit med om detta. Som sagt, min tränare med 30 års erfarenhet har nu lagt snart 3 år på henne och ändå får vi inte det att klicka helt. Ska vi helt enkelt acceptera att det är en svår häst och att jag aldrig kan räkna med att hon kan lära sig att gå i en korrekt form?

//E
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Det är svårt att säga utan röntgen. Vet en häst som tävlades framgångsrikt MSVA dressyr (utbildad svår) som hade det. Ägaren hade inte en aning. Det enda de kunde konstatera var att han inte använde ryggen så bra i dressyren, gick lätt över handen. Hästen kan själv kompensera för obehaget genom att ändra hållning, använda andra muskler osv och fungera ändå.

Vet en annan häst som är helt stelopererad i dressyr, men som på något vänster hoppar bra. Den har helt sannolikt också fel på ryggen. hade jag varit den hästens ägare hade jag tagit en bild direkt. Går aldrig i form, biter i bettet, osv.

Jag tycker så här: en häst som inte vill gå iform har ont någonstans. Det tar emot helt enkelt, när den gjort det en tid. har aldrig träffat någon individ som av ngn annan anledning inte vill jobba rätt. Det kommer naturligt med framåtbjudningen. Så jag tycker absolut att du ska uppsöka en klinik för att undersöka framför allt ryggen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan du se felet på min häst?

Vilket bett hade du då bytt till??

Idag ska jag prova att rida på ett rakt tränsbett, dvs utan skaklar och kedja. Jag tror inte att det kommer att gå så bra, men det är mest för att se om det är kedjan hon slåss med eller om det är stången. Tar hon stöd på det bettet så kan det ju vara kedjan som är problemet... Dock är det ingen bett i längden för henne, då hon ju är van att bli riden på ett rätt så skarpt bett och nog överlistar mig fort på det. Men prova ska jag göra.

Delade bett har vi uteslutet, hon grejar med dem, skramlar och för liv, trivs inte alls med det. Hackamore går som sagt inte.

Jaktbett har vi ett (med fasta D-ringar + kedja) och det gillar hon inte. Men det kan vara för att det är tungfrihet och jag tror att det tar mot i gommen på henne, därför blir det obehag.

Jag skulle vilja ha något med tungfrihet (inte den där "böjen"), kedja, lite hävstångseffekt som inte är skarpare än ett pelham. Kan ju tillägga att jag kör med delta och en tygel.

//E
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Men hur ska jag göra för att få fram henne vid tömkörningen...? Jag har kört en hel del med tömmar, hade ett fullblod som jag bara gjorde det med i 8 månader. Men denna hästen... *suck*

Jag får i stort sett ha pisken på rumpan hela tiden, och ändå får jag inget tramp alls...

//E
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Visst kan det vara det... Men jag drar mig för att åka 12 mil för en röntgenplåt som kanske inte säger nånting... Jag vill ha en anledning att åka dit.

Ska ta ut en ET igen, sist var hon UA, så då kan man ju se om hon har förändrats...

//E
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Du verkar ha testat det mesta. gissar att jag inte kan hjälpa dig men här får du lite funderingar från mig=)

Efterssom din häst verkar vara felriden från första början så har du inte åtagit dig något lätt uppdrag :/ och dessutom är hon ingen unghäst längre. Men jag vet att man kan lära vissa gamla hundar att sitta.

Vad du måste lära henne är att det som är fel(dvs så hon inte ska gå) är jobbigt och det som är rätt är lätt och enkelt. Visar man hästen lättaste vägen ut så tar de den. Svårt att överföra i praktiken. Hur du ska göra med just din häst är svårt att säga då jag aldrig träffat hästen eller dig.

Men jag tror att jag skulle börja med att rida korta intensiva pass dvs 15-20 min på ridbanan och resterande pass på långa turer i skogen. Jag har alltid ett mål med mitt ridpass ibörjan enkla mål och direkt hästen gör det rätt så belönas den med att skrittas på lång tygel eller att göra något annat som den gillar.

cavaletti o småhinder är ju lösgörande. Rida i skogen runt träd m.m.

jobba mycket med eftergift både tygel och skänkel.

renodla dina hjälper så att du kan svänga o stanna med bara sätet osv.. i skritt o trav jag brukar tänka 1sätet 2 skänkel 3 handen

Du har ju rätt i att framåtbjudningen måste finnas där först innan formen. Så när du fått frmåtbjudningen börja jobba med samlande rörelser i korta korta repriser, förläng dem alltefter det går bättre.


vissa saker kanske var för basic för dig men jag vet att man glömmer bort mycket grundläggande på vägen=)

kram/E
 
Sv: Kan du se felet på min häst?

Jag har en häst som vi har haft stora problem med just gällande bett. Hon hackar, skallrar med bettet och kastar upp huvudet när man tar i henne. Har provat de flesta bett och det enda jag kommit fram till är att hon fungerar bäst då jag varierar bett vanligast hackamore o ibland ett stångbett, islutet använde jag även tränsbett med varierande resultat.

träns bett med hängande graman funkade( bara att den fanns där gjorde susen)

Kan ju tillägga att hon är en intelligent arab korsning ;)

Men bett problemen är ofta en bieffekt på något annat...

Variera bett är mitt bästa tips i bettfrågan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp