Kan detta verkligen stämma?

M

majabergman

En "kompis" sa till mig att 50% av alla islandshästar har spatt :confused:
Kan det verkligen stämma?

Anledning till att hon sa det är att hennes häst hon köpt för 50' fått spatt och är värd 7' nu, han visar inget på röngten så dom får inte heller ut försäkringspengarna. Hon får inte ens skritta honom heller. Därför ska hon byta till en vanlig häst och sa då att anledningen var detta jag skrivit överst i inlägget.

Sv: Kan detta verkligen stämma?

En "kompis" sa till mig att 50% av alla islandshästar har spatt :confused:
Kan det verkligen stämma?

Anledning till att hon sa det är att hennes häst hon köpt för 50' fått spatt och är värd 7' nu, han visar inget på röngten så dom får inte heller ut försäkringspengarna. Hon får inte ens skritta honom heller. Därför ska hon byta till en vanlig häst och sa då att anledningen var detta jag skrivit överst i inlägget.

Visa den iget på röntgen så har den inte spatt.

Nej, det är inte sant. många får spatt men långt ifrån 50%.
Spatt syns på röntgen, syns inget där så är det inte spatt.

Dessvärre är man inte skyddad från spatt genom att byta ras, den förekommer mer och mer i andra raser också.

Jo det var det jag tänkte också, det med röngten alltså. Men det var inte så viktigt, hon får göra som hon vill, hon är knäpp! :p

Men jag tyckte verkligen det lät konstigt, alla hästar kan ju får spatt, det beror på hur man rider den och sköter den.

Det gjordes en undersökning för några år sedan, vars syfte väl egentligen var att undersöka hur ärftligt spatt är, och bland hästarna i undersökningen så visade 50% av de 12-åriga hästarna någon form av spattsymptom, dvs antingen röntgenförändringar eller reaktion på böjprov. Resultatet av denna undersökning redovisades i tidningen Islandshästen, kommer tyvärr inte ihåg exakt när men det är några år sedan.

Men jag tyckte verkligen det lät konstigt, alla hästar kan ju får spatt, det beror på hur man rider den och sköter den.

Visst, alla hästar kan få spatt, men det finns en rätt stor ärftlig komponent som inte skall underskattas. Hur man rider och sköter sin häst har inte såå mycket med uppkomsten av spatt att göra. Den enda "yttre" faktor som man helt säkert vet kan påverka uppkomsten av spatt är om hästen varit med om en olycka och skadat hasen/hasleden. Detta kan leda till att spatt utvecklas längre fram. I övrigt har man hittat spatt även på helt oridna hästar.... (allt enligt samma undersökning som jag pratade om i förra inlägget)

Jag kommer ihåg den där undersökningen, den visade också att många hästar hade spatt utan att ägarna visste om det, somliga var inte ens halta eller uppvisade symptom på att de hade ont. Men att byta från islandshäst enbart för spattens låter konstigt, alla hästar kan mer eller mindre drabbas.

Men att byta från islandshäst enbart för spattens låter konstigt, alla hästar kan mer eller mindre drabbas.

Jag håller med. Man får visserligen säkert mindre risk för spatt om man byter till t.ex. halvblod, men då får man istället risk för lösa benbitar, vilket den rasen drabbas av i betydligt högre grad än islandshästar. Skall man göra sig någon uppfattning om vilken ras man bör satsa på om man vill ha en så frisk häst som möjligt, så måste man ju ta med alla möjliga sjukdomar i bedömningen, och till exempel studera försäkringsbolagens statistik. Och då finner man att islandshästen inte är ett så dumt val trots allt....

Precis. Sen får man räkna med att alla djur, oavsett ras, nån gång blir sjuka och somliga raser har en del rasbundna sjukdomar som man får räkna med. Större risk för spatt på islandshäst - visst, men det finns många fler fördelar med den rasen och jag är hellre hästägare än utan!

Veterinären jag hade till mitt sto när hon fick trassel med ledinflammationer jobbade under nästan hela sin veterinär tid på Ultuna med hästar innan hon nu trappat ner efter pensionen.

Kommer inte ihåg exakta procenten men var 40 någonting av alla vuxna islänningar berräknas ha spattförändringar vid röntgen men på det flesta märks inget. Ligger i bakhuvudet om att hon sa något runt 5% som får problem men kommer inte ihåg om det var utslaget på alla hästar eller på dom med förändringar i röntgenplåtarna.

Hon rekomendera att ta plåtar på alla hästar man tänker avla på innan och ta ny plåtar varannat år eller gärna varje år för att ta ur dom ur avel om det dyker upp förändringar.

I senaste Stallmagasinet står om en undersökning av islandshästen o spatt. 30 % hade spatt i den undersökningen.

men hur många "valiga hästar" i procent har spatt då och hur många "vanliga" hästar blir någon gång halta pga inflammationer m.m i procent lixom man måste ju gämföra så inte bara visa den ena sidan

KL

Hur många islandshästar finns det i Sverige?

Är det endast dom som är reggad i SIF eller är det alla?

Reggade i SIF, sen finns ett visst mörkertal också där oreggat samt hästar reggade som svensk ridponny finns trots att de är en islänning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 544
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 943
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London