kan detta hända?

Empalie

Trådstartare
Min pålle fick för mer än ett år sedan diagnosen strålbenshälta, plus att han hade pålagringar (ca 3mm= stor på det lilla benet:cry:) på höger fram. Han behandlades med tildren och sakta men säkert kom han tillbaka, han har varit fräsch i nästan ett år nu. Jag har bara ridit rakt fram i skogen i alla gångarter men varit fruktansvärt försiktig så överansträngning tror jag inte på, samtidigt vet jag ju inte hur pass skör tråden är:crazy:
Däremot kan han ju bralla till det lite i hagen ibland.

Igår när jag skulle rida kände jag efter en stund att det inte kändes rätt, tyckte hästen tvärade lite och bjöd framåt men det kändes inte rytmiskt. Jag longeradenär jag kom hem och tycker mig se en aningens aningens orytmik fram, men sen blir jag jätteosäker men måste ju ita på min magkänsla, jag ser inte vilket ben men tycker det sitter fram. Ngt tips på hur man skall titta?

Jag blir ju såklart superorolig och tittar på honom hela tiden nu i hagen där han naturligtvis rör sig helt normalt och fridfullt.
Jag har såklart ringt atg i dag men veterinärerna har semster så det finns bara en ny tjej att tillgå, kliniken är ny så de har tagit in lite nya vets. Hon kunde inte prat då utan jag ska ringa på telefontiden imorgon. De andra kommer tillbaka nästa vecka och jag är osäker på om jag skall vänta tills då för de känner till prisses långa ut och in farande på klinik för ca ett år sen. Jag ska hur eller hur ringa o prata med henne imorgon och se vad hon säger.

Hur vanligt är det att efter en tildrenbehandling eller överhuvutaget pålagringar där hästen varit "frisk" en längre tid börjar spöka igen?

Det bhöver ju inte var det men kanske!
Usch var tvungen att prata av mig lite, ge mig tips och råd.

Sv: kan detta hända?

Kan inte svara ang tildrenbeh etc. Men en pålagring försvinner väl inte av tildren?

Annars så en pålagring som varit symptomfri länge kan börja spöka igen ja. Dessutom vad gäller just strålbenshälta så är det ju så många strukturer 'därinne' som kan ta stryk, t ex böjsenan. Och det kan ju vara ngot sådant som orsakat en försämring =/

Eller så är det något som inte ALLS har med strålbenshältan att göra, enda sättet att veta är ju att utreda. men för att kort svara på din fråga så ja tyvärr det kan vara strålbenshältan.. =(

Nej det gör den inte. Pålagringen prisse har tog en rund form istället för en spetsig liksom byggdes på. Det bästa är nog att åka in och röntga hur eler hur, vet borde se om det är illa eller inte.
Men jag får ju ren panik, hoppas man kan behandla med tildren mer än en gång.....ngn som vet?

Men vad kan det vara som gör att det spökar igen, typ överansträngning elle vrickning?

Ja, eller tiden. Tyvärr är ju strålbenshälta sådant som kan förvärras med tiden.

Men jag tycker inte du ska måla fan på väggen, utan kolla upp först. Lättare sagt än gjort jag vet, men försök att inte grubbla så mycket.

Hur är han skodd btw, skulle det vara strålbenshältan igen kan det ju finnas lite att göra den vägen?

Han är skodd med centererade sulor men var tvungen att gå en period utan nu för att lufta sulorna lite, blir ju röta annars....

PG, ringsko etc kan ju kanske ge skillnad, om det nu är strålbenshälta som sagt. Jag håller tummarna det INTE är det, och uppdatera gärna när du vet!

Tråkigt att höra att din häst har blivit sämre:(

Om han "tvärar" och skjuter ut rumpan har han säkert ont i framtassen.
Ring och prata med veterinären.
Det kan ju vara så enkelt att han behöver sina sulor för att inte få ont och nu när ni har tagit bort dem så reagerar han..

Jag tror man kan ge dem en tildrenbehandling igen om det blir sämre, men jag är inte säker..

Skriv o berätta hur det går!

Ja, jag hoppas för både prisses och min skull att det inte är samma veva som sätter igång, har det på känn men jag förösker att fokusera på att få en tid och att vi kommer dit sedan får resten ordna sig. Är bara SÅ rädd att pålagringarna ska sätta igång igen och att vi inte kan göra ngt för då vet jag inte vad jag gör då jag älskar han så och det enda jag vill är att behålla honom vid livet samtidigt är han inte så illa däran nu och om han nu blir det i en framtid ser man ju säkert saken ur ett annat perspektiv.

Jag kommer ringa den veterinären på ATG imorgon och be om en tid helst på Fredag, allt sa ju passa med jobb och sånt:(

Fast hon inte känner oss så borde hon kunna se på plåtarna och läget är värre eller ej hon har ju hans journal!

hoppas klart på detta, tack för tipsen om beslagen, skall ta upp det med hovslagaren.

Lugn, en häst med dessa diagnoser kan hålla som promenadhäst under en lång tid framöver! Med rätt omvårdnad. :)
Vårat 15-åriga sto fick diagnosen när hon var nio och hon haltade inte ens efter ett tag. Vi lät henne vila varvat med lätt motion i skritt ett par dagar i veckan. Hon stod alltid varmt och absolut inte i drag! Efter en tid kunde man faktiskt trava ett par steg om hon sedan fick vila ett tag efteråt. Sedan kunde vi rida i alla gångarter i korta stunder utan att hon markerade. Så höll vi på resten av hennes liv och hon haltade aldrig. Man kan förstås diskutera om veterinären begått ett misstag då han ställde diagnosen strålbenshälta men om det nu var det så fungerade det för oss iallafall. Dock kan man inte längre träna eller tävla med hästen förstås. Lycka till med din häst!

Jag fick tag i ATG idag och fick tid på Måndag klockan halv elva. Känns skönt, att det inte blev tidigare beror på att det var knapert om tider och att min hovis (som måste vara med punkt slut) inte var där förrens Måndag. Så nu får min lille prins stå tills dess, tog med han ut på en promenad i eftermiddags runt byn och tror jag skagöra det varje kväll, att gå en runda kan inte vara farligt tvärtom anser jag. Pratade med hovis som är väldigt engagerad i Prisse och sa att jag borde märkt skillnad direkt om det berodde på sulorna, Prisse har varit utan sulorna ca 2 1/2 vecka nu. Jag hoppas såklart att sulor på igen kan göra skillnad och hovis var ju inte helt främmande för det heller!
Jag själv hade ett sammanbrott innan idag och mår piss och undrar varför jag har djur, borde nog egentligen inte det för när ngt djur blir sjukt skadat eller är borta låser jag in mig i mig själv och tänker inte på något annat än detta, allt jag ser, hör förknippas med detta. Ingenting blir heller roligt, allt känns skit!
Tur att eleverna i skolan får en att glömma för en stund i alla fall!

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 427
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 419
Senast: pews1972
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 416
  • Låst
Hästvård Upptäckte i förrgår när jag skulle göra iordning min häst för en ridtur att han stod lustigt på höger bakben. När vi sedan gick ut ur...
2
Svar
26
· Visningar
6 754
Senast: Fislisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka