Kan det vara något med tänderna?

Thrillie

Trådstartare
Min häst har börjat krångla när man ska ta in bettet i munnen. När det väl är inne så "fibblar" han lite med det en stund men sedan är det lugnt. Vid tygeltag så har han börjat dra upp huvudet. När han äter har han börjat skaka på huvudet och greja med tungan ungefär som om något har fastnat "mellan tänderna".

Visst kan det vara tecken på att det är något som inte är rätt i munnen på honom? Tyckte mig även känna en vass pigg i munnen nästan vid lanerna. Jag har väldigt dålig kunskap om hästars tänder. Hästen är en import så jag har ingen aning om hur de har skött hans tänder, så jag tänkte ta ut någon för att kolla på tänderna efter påskhelgen.

Men frågan är, vem ringer man? En speciell hästtandläkare eller fixar veterinärer sådant också?

Sv: Kan det vara något med tänderna?

Du tar ut en veterinär som har gått de speciella tandkurser (de har tre steg) som anordnas av veterinärhögskolan. Hos mig är det en av distriktsveterinärerna som är min "tandveterinär". (För övriga veterinärärenden har jag andra veterinärer. En som är ganska billig som vaccinerar - känns som om vem som helst kan göra det, klinikveterinären för hältor etc.)

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 836
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 437
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 047
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Jag och min älskade ponny har hängt ihop i 15 år, tiden går(!) och ponnyn börjar bli till åren, redan fyllda 30 år, med 15 år som...
Svar
5
· Visningar
1 972
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka