Kan det va spatt? (Sammanslagen)

nice and happy

Trådstartare
Ang spatt

Någon som har erfarenhet av häst med spatt?
Visst får dom en mindre rörelse mönster i benet?
Kan det återkomma?
Kan en häst som haft det,men är bra nu tränas normalt?

Sv: Ang spatt

Jag vet inte om det finns tydliga symtom.
Vi fick reda på att våran förra häst hade spatt genom röntgen.
Hon hade då ryckningar och stelhet i sina bakben där spatten satt.

Häst med spatt kan ridas normalt om det inte är svår spatt.
Det vill säga at den lider av det, anars funkar dem som vanligt.

En häst i mitt stall har tuppspatt. Det kanske är skillnad? I alla fall så har han inga problem av det alls. Han lyfter lite extra på det ena bakbenet i skritten, det är allt. Han har gått LC, LB i hoppning och är jätteduktig. Lite gammal nu bara...farbrorn:p

på min märktes det genom att hon blev väldigt stel i bakbenen, och gick på ett väldigt onaturligt sätt med dom, hon liksom tog upp benen väldigt högt i klivet och sen åkte det fort ner så att det blev ett tungt nedslag i marken. (dålig beskrivning, men hittade inte riktigt rätt ord)
hon hade vad man brukar kalla för tuppspatt. just för att gångstiler blir lite som på en tupp.

Har ett sto som beter sig väldigt knepigt...
Ibland så vill hon inte alls gå framåt, hon bara backar & vägrar att flytta sig framåt. Hon vill inte gärna trava el galoppera. Ibland så får man upp henne i trav, då blir hon bara grinig.
Hon har blivit sur på gången när man skall göra henne i ordning.
Ibland så blir hon sur när man går på henne med skänkel & spö.
Hon "knixar" om ett bak ben. Hon är lite stel bak men inte mycket. Hon är inte halt.
Kan hennes betende bero på spatt?

Sv: Kan det va spatt?

Det behöver inte vara just spatt, utan kan vara andra bakbensproblem. Beteendet är ju inte som det borde.

Har precis fått en häst med diagnosen spatt - har inte haft erfarenhet av det förut. Typiska symptom är smärta i bakre delen av ryggen och rumpan. Kläm över hästens rygg och se. Min häst försökte nog snarare springa ifrån sin spatt, sparka bakut i galoppfattning osv.

Hälsning Maja

Sv: Kan det va spatt? (Sammanslagen)

Min häst gick väldigt stelt med bakbenen, det blev lite mer släpig gång istället för ordentligt lyft. Slet ut bakskorna fortare än fram.
Fick diagnosen spatt. Fast en massa inflammationer också (som jag märkte av på andra sätt).

Men åk till en klinik och röntga? Bättre en gång för mycket än för lite:D

Som sagt, med röntgen får du svar om det är spatt.
Om hon beter sig som hon gör skulle jag vilket som vilja göra en undersökning.
Något är det som stör henne och det är bättre att ta reda på varför.

Är det spatt är det bättre att hitta det innan det går för långt.
För våran gick det så långt att benet vuxit samman - vi fick ta bort henne.

Våran häst har spatt och mår bra av att gå ute mkt och inte stå inne och bli stel i bak,
Sen är frågan har om eran häst har Benspatt eller Harspatt?
Benspatt orsakas av en sammanpressning av de små ben som utgör de längre delarna av hasens glidleder och som ledar mot bakbenets skena.

Spatt beror på sjukliga förändringar i brosk och underliggande benfraktur i de små benplattorna,
När benen pressas samman uppstår smärta.
Det är huvudsak en ledinflamation och svag exteriör anses vara en viktig orsak.

krävande fysisk träning som hoppning,ger skälvklart en avsed belastning på den här leden.

Inflamationen börjar oftast gradvis och symtomen är hältan i många fall,

utan att det märks några tydliga förändringar i området.

I många fall i allvarliga fall kan man känna beniga knölar och en förändring av konturen i spattområdet på insidan av hasen.vi har behandlat våran häst med kortisåninjektioner

Haft en häst med den höga spatten (den svåraste) i båda bakbenen. Det märktes ingenting på henne i rörelsemönstret för en vanlig lekman. Till och med filmade henne på träningen med svansen uppbunden för att kunna studera henne. Det som däremot märktes var att min underbart snälla häst blev som förbytt vid uteritt och skenade som en galning. Det visade sig vara smärtan hon försökte fly ifrån... Tog henne till Flyinge, hon röntgades och spatt samt osteochondros konstaterades. Rekommenderar varmt röntgen, det är inte så fasligt dyrt för några plåtar bak.
Nämnas bör att detta gällde en nyinköpt häst och köpet reklamerades då hon enligt vetbesiktning hos säljaren var frisk...
Slutade i tingsrätten för min del och köpet gick tillbaka. Känner man hästen sen tidigare är det nog lättare att upptäcka störningar i rörelsemönstret.
/Sessiagh

En häst i mitt stall har tuppspatt. Det kanske är skillnad? I alla fall så har han inga problem av det alls. Han lyfter lite extra på det ena bakbenet i skritten, det är allt. Han har gått LC, LB i hoppning och är jätteduktig. Lite gammal nu bara...farbrorn:p

Tuppsteg/tuppspatt är inte jämförbart med "vanlig" spatt. Detta sitter inte i hasleden utan i mjukdelarna och beror oftast på problematik med en sena.

Ledvätskan minskar ju så den blir ju ofta väldigt stel, men hästar som har lindrig spatt ( som det går att rida på) mår ju bäst av att få röra på sig så att ledvätskan hålls igång iaf....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 434
Senast: Roheryn
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka