Kan det stämma?

Thera

Trådstartare
(Och nej, ingen förfrågan om uträkning, den har jag gjort själv..)

Har analyserat hösilaget, MJ 6,1 och Smrp 40,9, vilket ger en kvot på 6,7.

Enligt Hippocampus är det fullt tillräckligt att bara ge detta på fri tillgång (har räknat på 15 kg), samt mineraler till mitt halvblod på 2 år.

Kan det stämma? Det är min första unghäst och jag hade förberett mig för en dyr höst och vinter med massa kraftfoder.

Nu ser det ju annorlunda ut.. eller har jag räknat fel?

Sv: Kan det stämma?

Enligt vad jag begriper så borde en växande häst ha foder med ännu högre kvot.

Du bör även hålla koll på % TS. Är det väldigt blött så är kanske 15 kg inte tillräckligt, men det skulle ju Hippocampus varna för i så fall.

Unghästar mellan 18-36 månader bör ha en kvot på 6,5 enligt min gamla "Hästen Näringsbehov och fodermedel" från SLU.
Så ja, det borde fungera med fri tillgång på det hösilaget, rent teoretiskt. Sen beror det ju på hur hungrig hästen är, om den får i sig så mkt den behöver. Men det får du helt enkelt hålla koll på genom att titta på hästen och i så fall ge extra tillskott om det behövs.

Ja, jag tyckte jag läste nåt liknande, så det borde ju funka på pappret. Blev bara så chockad då jag förberett mig på dyra foderinköp.

Såklart får jag se hur hon ser ut sen också och hur mycket hon äter. Kan tänka mig att hon är mer svårfödd än min gamla, så det kanske blir till att ge lite extra ändå.

Du bör även hålla koll på % TS. Är det väldigt blött så är kanske 15 kg inte tillräckligt, men det skulle ju Hippocampus varna för i så fall.

Det har en TS på 80 % vilket väl är rätt torrt, med tanke på den regniga sommaren också.

Ja, det är tredje året vi tar från samma vall och det har varit riktigt fint alla år innan, luktat gott, hästarna älskar det och så vidare.

Och värdena verkar ju vara helt ok, rätt bra prickat efter ändamålet... :D

Tack för era svar!

Det enda jag hade varit tveksam mot är den höga ts-halten, alltså vilken hygienkvalité fodret håller.

Tycker det brukar vara plastskador när det håller så hög ts, och är genrellt inte förtjust i så torrt silage.

Blir det för hög ts så sker ingen ensilering. Och hygieniska kvalitén är svårare att hålla bra.

Själv föredrar jag 50-60%ts.

Ja, det är ju mer som plastat hö.. Vilket ju är både för- och nackdelar.

Dock har vi alltid haft TS på ungefär samma nivå (förra året 84 %) och det har alltid varit bra kvalitet och hållt bra.

Och för MIN del får det gärna vara lite torrare.. Men som sagt, det finns både för- och nackdelar.

En fråga bara, varför torkar ni det SÅ torrt om ni ska plasta det sen? Eller varför plastar ni när det är 84%ts? Det är ju liksom den tshalt man anser vara HÖ... Det borde ju gå att rundbala utan att plasta, kan man tycka.

Varför det får torka så mycket vet jag faktiskt inte, det är gårdens ägare som sköter sådant, och i år var det dessutom ett utomstående företag som skötte bärgningen.

Men jag vet att stallägaren föredrar torrare silage än det riktigt blöta, kanske mest hanteringsmässigt.

Att det inte tas som hö när det ändå är så torrt vet jag däremot varför, och det är för vi inte har något bra höloft att torka och förvara hö på, annars hade jag alla gånger föredragit det.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 806
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 109
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har ett problem. Har en unghäst som blir 2 år i maj, men jag behöver lite hjälp med mineralerna. Hon går på lösdrift med fri...
Svar
3
· Visningar
732
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 622
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka