Kan det gå över?

ylvaaskersund

Trådstartare
Vår lilla omplaceringshane som vi haft sedan Oktober har några gånger kommit in bland hästarna i hagen och då blivit helt tossig, han har sprungit runt dem som en galning och gapat och vi har varit tvungna att ta in hästarna i stallet för att få honom att sluta!

Han har dock aldrig huggit mot dem.....förrän sist han kom lös, jag fick tag på två av hästarna å tog in dom i stallet och då siktade han in sig på den ensamma ponnyn och han högg mot henne och det var nära att han lyckades skada henne!

Vi tränar honom dagligen, han är två år och var totalt ouppfostrad när vi fick honom, han börjar nu förstå vad han heter och vad Nej betyder, de gånger han kommit in hos hästarna går det ännu inte att få kontakt!

Kan det gå över med mycket träning eller kan han aldrig kunna gå lös på gården?

Jag vill ha några solskenshistorier där det lyckats eller få veta av hundkunniga männsikor att det inte går!:confused:

Han är 75 % Rotweiler och 24% Amstaff!

Sv: Kan det gå över?

Jodå, det kan nog gå att få ordning på om man verkligen jobbar med det. Men för varje gång han lyckas hetsa hästarna så förstärks beteendet. Förutom den rent uppebara risken att hästarna och/eller hunden blir svårt skadade.

Så koppel på när man inte aktivt arbetar med hunden.

Det låter som att er hund reagerar rent instinktivt när han träffar hundarna. Ni behöver lära honom att hästarna tillhör flocken och hur han ska bete sig kring dem.

Självklart går det att få ordning på honom men det krävs mycket träning och mycket kunskap om hundens kroppsspråk och beteende. Jag skulle rekomendera dig att ta kontakt med en tränare. Får han upp intresset rejält för att jaga/bita hästarna kan det bli väldigt svårt att ändra på det beteendet i efterhand.

Hellre en otränad hund än en feltränad hund!

Det låter som att er hund reagerar rent instinktivt när han träffar hundarna. Ni behöver lära honom att hästarna tillhör flocken och hur han ska bete sig kring dem.

Självklart går det att få ordning på honom men det krävs mycket träning och mycket kunskap om hundens kroppsspråk och beteende. Jag skulle rekomendera dig att ta kontakt med en tränare. Får han upp intresset rejält för att jaga/bita hästarna kan det bli väldigt svårt att ändra på det beteendet i efterhand.

Hellre en otränad hund än en feltränad hund!

Japp! Där slog du huvudet på spiken, denna gång då han smet in i hagen började ponnyn springa i panik och han reagerade som det rovdjur han är!:confused:

Hur ska jag lära honom att hästarna tillhör flocken, jag har försökt att gå promenader då någon rider men han blockerar sig totalt!

Tränare är kontaktad och ska komma i veckan , dock vet jag inget om denna tränare! Hoppas att hon är bra!

Vad bra att ni har kontaktat en tränare! Detta problem kan eskalera fort. Hur är er kontakt i andra situationer? Jag skulle börja med att han bara får vara kring hästarna, på det håll han klarar av. Kanske klarar han inte av att vara närmre än 150m från hästarna utan att bli blockerad. Låt han då vara det. Låt han jobba med annat i närheten av hästarna. Gärna en uppgift ni kan låta honom ha när ni sedan är vid hästarna.

Därefter får han komma allt närmre, kom ihåg att allt ska läras in med en positiv andra. Att vara nära en häst som springer är en väldigt stor störning, då det lätt slår till i huvudet och han ser hästen som ett rovdjur.

Han är 75 % Rotweiler och 24% Amstaff!

Ber om ursäkt redan inna, men vad är sista 1%?:D

Svar på din fråga, träning, träning, ha lina, -eller halsband med kontroll där du själv kan bestämma när vovve ska få bestraffning.
Läs på innan ordentligt bara. Hett tips, annars kan det bli etter värre med allt..

Ber om ursäkt redan inna, men vad är sista 1%?:D

Svar på din fråga, träning, träning, ha lina, -eller halsband med kontroll där du själv kan bestämma när vovve ska få bestraffning.
Läs på innan ordentligt bara. Hett tips, annars kan det bli etter värre med allt..

Hans far är en renrasig Råtta och mamman är korsning amstaff och Råtta! Då blir det 75% av Råtta och 25% staffe!;)

Bestraffning fungerar ju bara om hunden vet vad som är fel, denna kille har levt sina två första år i en Sthlm förort, aldrig gått lös aldrig blivit fostrad och aldrig träffat andra djur!

Men han är snäll!:D

Det självklara är väl att inte ha hunden lös i närheten av stall och hästar förrän ni lärt honom hur han ska bete sig :confused:

Det självklara är väl att inte ha hunden lös i närheten av stall och hästar förrän ni lärt honom hur han ska bete sig :confused:

Självklart inte! Han lyckades smita ut genom ytterdörren och grinden till farstun var slarvigt stängd, han får aldrig vara lös på gården. De två tidigare tillfällena har linan han suttit i brustit!

Linan brustit 2 ggr?
Snöre snarare.
Nej det går inte över men du kan ev göra ngt åt det, korsningen du valt gör att det kan bli svårt.
PL

Jag tror nog att det kan vara en lina - min har snäppt av longerlinor - dom brister i sömmarna. Och krokarna går rakt av. Jag köpte båtrep - 2 cms - dom snäppte han också av.

När jag fick min whippettik var hon 1 år gammal och ganska jobbig kring hästar i hagen. Hon kunde mycket väl få för sig att rusa in i hagar och skälla samt jaga- ignorerade mig helt!
Vid ett tillfälle fick hon ström i sig av staketet- det botade henne mycket bra.
Vet en annan hund som sedan han fick ström i sig aldrig mer kunde förmås att gå in i en hage.
Tyvärr hjälper det inte på alla hundar.

För att utreda smitningarna! Första gången gick linan av vid fästet vid haken man sätter fast den i, vi skulle självklart ha kollat att linan var ok innan vi satte sen på honom, andra gången skulle vi skifta koppel och hästarna kom i full fart i hagen och han kastade sig fram och vi hann inte med:confused:, tredje gången smet han ut genom dörren! Jag skrev den förenklade formen:D

Eftersom vi har så mycket snö så den täcker nedre snöret till hagen har vi bara el på övre tråden men allteftersom snön tinar och blottlägger nedre tråden kommer vi leda om elen!

Tack för smarta tips!:bow:

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 068
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka