Kan det fungera??

caradan

Trådstartare
Rider en häst som är rädd för allt! Stannar och bara skakar men efter en stunds övertalning så går han förbi det läskiga.
Kossor är nog värst men det beror nog mest på att de vi träffat har kommit i stor flock i full galopp mot oss! (han fattar ju inte att det är stängsel mellan dem och oss)
Skulle det gå att ställa upp med en sån häst eller är det bara att glömma?

Sen oxå måste de vara skodda runt om, eller får de går barfota oxå? (tänker först och främst på en pp)

Sv: Kan det fungera??

Jag kan inte riktigt svara på din första fråga. Det får du avgöra själv, men annars är det bara att testa.

Hästen får gå barfota om du vill och hästen klarar det så långa sträckor.

Min virrhöna som gärna tvärstannar lite då och då hemma, hon är helt och hållet med på att "nu är det allvar", när vi är ute. Samma sak om jag ska "träna" och rida lite längre, lite snabbare, fast hemma, om jag säger så. Hon skärper sig. Sen när hon kommer upp i "distanstempo" så hinner hon inte titta så mycket. När hon reagerar på nåt konstigt, då är vi redan förbi.
Så det är bara att träna. Sen får du tänka på om det är värt det på pp, cr eller kanske rentav tävling, att sitta kvar och diskutera när hästen inte vill gå förbi nånting. Hemma kanske man gör det, men på tävlingsbanan kan man tycka det är slöseri med tid. Lika bra då att hoppa av, leda förbi och rida vidare.

Min vrånga, istadiga och rädda/osäkra dam tog det mig ca 40 minuter att rida 2 km på när jag köpte henne (om vi var ensamma). Idag är hon fortfarande lika istadig och vrång men nu tävlar vi distans vilket jag aldrig trodde skulle gå från början. Nu köpte jag henne inte som disatanshäst (hobby western) men fick ett litet intresse för det strax efter köpet men jag strök snabbt de planerna från listan trots det gick det.
Vi har olika problem till viss del men det gick med min häst även om det tog flera år. Nu jobbade jag inte aktivt för en distans start förrens -06 så innan dess var jobbet med dessa problem inte så systematiskt. Problemen finns fortfarande kvar men det blir bättre och bättre och de flesta hästar tuffar till sig och tycker det är kul när de får sällskap.
Nu går det säkert snabbare med de flesta hästar än det gjort med Novan. Hon är mycket speciell i psyket och var en alldeles för svår häst för mig att köpa. Jag visste dock inte om att hon hade detta svåra psyke. Hon är oerhört hård och tuff samtidigt som hon är den ranglägsta häst jag någonsin träffat (ranglös) och hon slår mellan dessa två ytterligheter på mindre än 1 sekund. Hon kan alltså stanna för en liten sak och bara vara vrång och när man "pressar" henne lite för att gå förbi så blir hon istället jätterädd (nej hon spelar inte).

jag tror säkert att ni kan starta en PP ;) supermassa träning, tålamod, lugn.. prova om ni vill!
mitt tips just med kossorna, är att ta promenader (du leder honom) först i närheten och sen närmre och närmre korna i hagen. Hela tiden ta det jättelugnt och låta honom titta, jamsa lite. hur lång tid det tar innan det går upp för honom att de inte kommer att slå ihjäl honom, det vet jag inte, men det kanske är värt ett försök?
(bara tanke, inget jag provat på just kor tidigare..)

hästarna får tävla barfota ;) bara han inte är/blir öm i fötterna så ska det inte vara problem vad jag vet. easy boot är också tillåtet, var beredd på att få plocka av dem så att vet. kan kolla bara, om h*n vill det.

lycka till massa !!!!!!

Har varit med om samma sak, grejjen är den att när det är tävling så kommer du till en helt annan miljö, hästen har massa andra hästar runt omkring sig. Rider du i en klunga brukar det gå bättre med att få lite draghjälp oxå. Pållen vill ju oftast inte bli lämnad sist.
Jag tror nog att det kommer gå bra. Träna hemma på att gå/rida förbi kossor så mkt som möjligt och visa att det verkligen inte är något farligt. Prova ställ pållen att beta brevid hagen med kossorna, behöver absolut inte vara länge, bara tills han är lugn, sedan jättemycket beröm och gå iväg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 196
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 943
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 164
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna