Kan det bli en ny stjärna?

Patrici

Trådstartare
Sitter och fantiserar om att i framtiden betäcka mitt travsto.
Hon har gått större delen av sitt liv på travet, tyvär inga större prestationer. Men hon är relativt hel fysiskt sett :)

Men vad tror ni om denna kombo Patricia Rouge-Maharajah.
Visst han lär ju inte vara tillgänglig förrän han går i pension:D Men drömma kan man ju alltid:D

Eller har tips på en annan hingst till nästa år?

Sv: Kan det bli en ny stjärna?

Hmm, jag skulle då inte tordas att betäcka med Maharajah då han har ganska stora aktionsproblem.men det finns ju många andra fina hingstar

ojdå..det kände jag inte till :crazy:

Ja, det gör det säkert.

Funderar bara än så länge...stoet är ju bara 12 år så ingen brådska här inte:)

han är ju inte billig heller kan jag tänka mig att avla på och då är ju frågan om du kan få nått som presterar lika bra till en billigare peng ..
Det är ju ett lotteri att ta föl de kan bli en super bra häst och det kan bli en bra häst eller en riktig slö korv som tycker det e trevligt att springa i rygg på alla andra och lala för sig själv.
Bara för att både mor och far e bra betyder de inte att de blir ett bra föl..

Jo, det vet jag. Det blir i så fall ett plus i kanten om det blir en stjärna.
Inte vet jag om mitt sto var så duktig, inga direkta topplaceringar.

Nå, än så länge är det bara funderingar...

Ditt sto har tyvärr väldigt väldigt små möjligheter att lämna en stjärna. För dålig stamtavla tyvärr :-/ . Vill du vara säker så kontakta de större stuterierna, eller vilka som helst och fråga om de är intresserade av henne. Kan tyvärr garantera dig att ingen skulle ta emot henne gratis ens. Så vill du avla, skaffa ett sto med bättre stam. Finns massor som i princip skänks bort i dagsläget. Kanske inte det du ville höra, men bättre att ge ärliga besked :-). Sen kan man ju vilja avla på en egen av andra skäl, men då får man ha lite lägre förväntningar kanske. :-)

Visst johnpatrik det är bättre att vara ärlig men........... åsikten du torgför är ju din personliga åsikt om detta sto, eller hur? Jag kollade igenom stammen och det finns ju en hel del fina hästar bakom, framför allt på moderns sida. Visserligen är stammen gammal, men med "nytt, friskt blod" så behöver det väl inte vara helt fel. Det är min personliga åsikt.
Eftersom jag tillhör de lite äldre travnördarna så säger jag bara INA SCOTT. Vad hade hon för stjärnstatus i sin stam? Och ändå blev hon en stor stjärna. Avel är rena rama lotteriet, enligt mitt sätt att se på det. Även om du betäcker ett stjärnsto (läs: Queen L.) med en hyvens hingst (läs:Lindy´s Crown) så kan det bli pannkaka. Avkomman Agria Racing med denna guldkantade stam och som man hade sådana förhoppningar på gjorde 2 starter, tjänade 10.000:-, rekord 19,0m. Bara för att ta ett exempel. Och det finns fler sådana floppar. Jag tycker inte man skall stirra sej blind på stammen.

Till TS: Att du bara funderar har jag förstått, men om det blir aktuellt skulle jag kontakta några olika uppfödare och avelsrådgivningen för att hitta en passande hingst. Lycka till, vare sig du väljer att betäcka eller inte.

Var hittade du det fina? Jag hittade två hästar på mödernet som sprungit in över 100 00, då förvisso en på 70-talet och en på 80-talet men nä. Stammässigt har alla mina märrar haft bättre möderne och i de flesta fall fäderne också.

Visst är det min personliga åsikt, men är knappast ensam om den. Kolla med de som har seriös uppfödning så lovar jag att svaret blir det samma. Att titta på undantagen istället för regeln lär minska chansen oerhört till en stjärna. Jämför tex en "säker" stolinje som tex en av mina favoritlinjer som Amanda celeber kommer ifrån. Titta bakåt på moderslinjen, jämför hur många som startat och segrar bland avkommorna 4-5 generationer bakåt. Titta sen på tex stall rosas hästar, bauxit rosa o den linjen bakåt. Menar du sen på fullaste allvar att förutsättningarna är lika stora att få en riktigt bra häst för dem? Då är du aningen naiv tycker jag. Tror du att det bara är ett lotteri så måste ju kolgjini vara jordens turgubbe. Ska man leta nålar i höstackar så vill man ju ha så små stackar som möjligt, eller? Utgår från att du inte vill uppmuntra nån att satsa tid o pengar på något som har väldigt små möjligheter att lyckas, eller ser du helt enkelt inte sambanden?

Visst är avel ett lotteri. Dock ett lotteri där man ganska avsevärt kan förbättra eller försämra sina chanser genom att välja ett bra eller ett dåligt avelsmaterial.
Att du måste gå tillbaka till Ina Scot för att bevisa din tes säger en hel del.
Visst föds det stamlösa hästar som blir stjärnor. Men det händer inte ofta. Och visst föds det välstammade hästar som floppar. Med ditt resonemang kan man lika gärna ta vilken godtycklig märr och dito hingst som helst och ha samma chans på resultat som du har när du betäcker det bästa med det bästa. Det är naturligtvis inte sant.

Sant är att ska man ha stamlösa märrar i avel så ökar man risken markant för att den avkomman ett antal år senare får en enkelbiljett till Italien.

Svarar alla:

Nej, jag menar inte att förutsättningarna är lika stora att få en riktigt bra häst. Och nej jag uppmuntrar ingen till att avla på vad som helst. Självklart inte. Jag menar bara att det är tråkigt att läsa svar där man fullständigt tillintetgör en häst. Om ni läser noga så rekommenderar jag att TS skall ta kontakt med någon kunnig person inom avel, Ludde t ex, och få ett svar som troligtvis avråder från avel. Men på ett mindre bryskt sätt.
Att jag tog Ina Scott som exempel var för att det är en häst de flesta känner till. Inte för att jag är gammal och mossig.

Dessutom tycker jag det är nyttigt och intressant med diskussioner utan att någon blir ........ Är det inte det som är meningen med denna typ av forum. Eller är det ett rent frågeforum där en ställd fråga får en mängd olika svar. Så tar man alla svaren, kastar upp dom i luften och fångar ett och vips har man ett entydigt svar. Jag bara undrar. (Ett förtydligande: Det sista är ironi). :angel:

Tycker du det var bryskt så ber jag om ursäkt, det var inte avsikten. Men bättre att vara riktigt tydlig anser jag. När TS frågar om det kan bli en stjärna så är det ju annat än om man har en kelgris som man vill avla på av andra skäl än resultat i form av segrar och prispengar. Men är TS ute efter en avkomma som ska kunna säljas eller ha förutsättningar att vara med i större lopp så är helt enkelt inte det här ett sto med rätt förutsättningar anser jag. Sen kan det ju vara världens underbaraste häst för det. Men jag tycker det är en riktig björntjänst att vara "snäll" och säga det som man vet att alla vill höra, tex ge hopp om att undantagshästar dykt upp o att det här kanske blir nästa. . Tycker inte heller om när någon kritiserar mina hästar ;-). Men finns det ett gott syfte och det är befogat så är det ju något annat än när det tex handlar om avundsjuka. Var i all välmening jag svarade. :)

Tycker du det var bryskt så ber jag om ursäkt, det var inte avsikten. Men bättre att vara riktigt tydlig anser jag. När TS frågar om det kan bli en stjärna så är det ju annat än om man har en kelgris som man vill avla på av andra skäl än resultat i form av segrar och prispengar. Men är TS ute efter en avkomma som ska kunna säljas eller ha förutsättningar att vara med i större lopp så är helt enkelt inte det här ett sto med rätt förutsättningar anser jag. Sen kan det ju vara världens underbaraste häst för det. Men jag tycker det är en riktig björntjänst att vara "snäll" och säga det som man vet att alla vill höra, tex ge hopp om att undantagshästar dykt upp o att det här kanske blir nästa. . Tycker inte heller om när någon kritiserar mina hästar ;-). Men finns det ett gott syfte och det är befogat så är det ju något annat än när det tex handlar om avundsjuka. Var i all välmening jag svarade. :)

:bow::bow::bow:

Det är ett klokt svar baserat på frågeställningen. Jag har en känsla av att svaren formulerats annorlunda om frågan var ställd på ett annat sätt?

Jag vet när jag bad om hingstråd för mina rätt ostammade märrar fick jag helt andra svar. Nu hade de egna prestationer och lite bättre möderna och det gick inte direkt lysande ändå ;)

kl

Jag stirrar mig inte blind på stammen , men så länge det vräks ut Pine Chippare och Viking märrar till skitsummor så får man kanske tänka både en och två gånger innan man betäcker en märr med "sämre" stam.

För hur det än är så är fölkostnaden detsamma oavsett.
Frågan är hur man ställer sig till oddsen att få en bra unge.

Det finns ett flertal outsiders som sprungit in pengar men i många fall handlar dessa mer om träningsprodukter och inget annat.

Betäcker man däremot för eget bruk med glimten i ögat så blir det ju en annan sak.
Men att kanske tro på värstingföl är extremt optimistiskt, men säkert inte helt omöjligt.

Som uppfödare måste man ställa in sig på att bli gruvligt besviken.

AM

kl

Jag stirrar mig inte blind på stammen , men så länge det vräks ut Pine Chippare och Viking märrar till skitsummor så får man kanske tänka både en och två gånger innan man betäcker en märr med "sämre" stam.

För hur det än är så är fölkostnaden detsamma oavsett.
Frågan är hur man ställer sig till oddsen att få en bra unge.

Det finns ett flertal outsiders som sprungit in pengar men i många fall handlar dessa mer om träningsprodukter och inget annat.

Betäcker man däremot för eget bruk med glimten i ögat så blir det ju en annan sak.
Men att kanske tro på värstingföl är extremt optimistiskt, men säkert inte helt omöjligt.

Som uppfödare måste man ställa in sig på att bli gruvligt besviken.

AM

Jag tror att man ska ha den synen allmänt när man föder upp spelar ingen roll på vad du tar föl ska man alltid ha tanken att de blir vad de blir..
Dock är det ju som du säger att ju bättre märr dess bättre är ju chansen att få nått bra..

Svarar alla:

Nej, jag menar inte att förutsättningarna är lika stora att få en riktigt bra häst. Och nej jag uppmuntrar ingen till att avla på vad som helst. Självklart inte. Jag menar bara att det är tråkigt att läsa svar där man fullständigt tillintetgör en häst. Om ni läser noga så rekommenderar jag att TS skall ta kontakt med någon kunnig person inom avel, Ludde t ex, och få ett svar som troligtvis avråder från avel. Men på ett mindre bryskt sätt.
Att jag tog Ina Scott som exempel var för att det är en häst de flesta känner till. Inte för att jag är gammal och mossig.

Dessutom tycker jag det är nyttigt och intressant med diskussioner utan att någon blir ........ Är det inte det som är meningen med denna typ av forum. Eller är det ett rent frågeforum där en ställd fråga får en mängd olika svar. Så tar man alla svaren, kastar upp dom i luften och fångar ett och vips har man ett entydigt svar. Jag bara undrar. (Ett förtydligande: Det sista är ironi). :angel:

Dagens skratt! Kan du inte ringa till Ludde och fråga om hans inställning till ett Oki Rouge-sto med en mor, mormor och mormorsmor som inte lämnat ett endaste smack. Jag tror ju för min del att johnpatriks svar kommer att te sig som ett lätt brisning i jämförelse...

Jag menar inte att vara elak, men låt oss tala klarspråk: den här märren har inga vidare tävlingsmeriter samt en usel stam. Att ge trådskaparen förhoppningar om att den skulle kunna lämna en stjärna tycker jag är direkt oansvarigt.

Ina Scots mor var trots alls halvsyster till en världrekordhållare och nästan-miljonär.

Visst johnpatrik det är bättre att vara ärlig men........... åsikten du torgför är ju din personliga åsikt om detta sto, eller hur? Jag kollade igenom stammen och det finns ju en hel del fina hästar bakom, framför allt på moderns sida. Visserligen är stammen gammal, men med "nytt, friskt blod" så behöver det väl inte vara helt fel. Det är min personliga åsikt.
Eftersom jag tillhör de lite äldre travnördarna så säger jag bara INA SCOTT. Vad hade hon för stjärnstatus i sin stam? Och ändå blev hon en stor stjärna. Avel är rena rama lotteriet, enligt mitt sätt att se på det. Även om du betäcker ett stjärnsto (läs: Queen L.) med en hyvens hingst (läs:Lindy´s Crown) så kan det bli pannkaka. Avkomman Agria Racing med denna guldkantade stam och som man hade sådana förhoppningar på gjorde 2 starter, tjänade 10.000:-, rekord 19,0m. Bara för att ta ett exempel. Och det finns fler sådana floppar. Jag tycker inte man skall stirra sej blind på stammen.

Till TS: Att du bara funderar har jag förstått, men om det blir aktuellt skulle jag kontakta några olika uppfödare och avelsrådgivningen för att hitta en passande hingst. Lycka till, vare sig du väljer att betäcka eller inte.

...så fastnade hon också i nedre boxlåset och drog upp en del senor också. Så hennes prestationer är ursäktade tycker jag.

Senast ändrad:

...så fastnade hon också i nedre boxlåset och drog upp en del senor också. Så hennes prestationer är ursäktade tycker jag.
Det är många som har för höga och orimliga krav på "superston". Det verkar som man förväntar sig att de ska lämna flera avkommor som helst ska vara bättre än dem själva. Så enkelt är det naturligtvis inte med avel. Travsport är svårt och det finns många andra fallgropar efter vägen, olyckor är en av dem.

Jag är rätt övertygad om att man avsevärt kan både förbättra och försämra sina möjligheter beroende på vilket avelsmaterial man väljer. Man försämrar möjligheterna genom att välja "sämre" material, men man kan lyckas ändå. I längden tror jag det är bättre att satsa på ett bra material...

Det där är ju lite konstigt, vilka förväntingar man har på toppston.
Om ett sånt sto lämnar fyra fem avkommor och de tjänar runt en halv miljon var så har hon floppat.
Ingen avelshingst i världen har de förväntningar på sig att varje avkomma ska tjäna en halv mille.
Om ni fattar hur jag tänker?

KL

Jag är själv inte SÅ kuniig på trav, inte mer än att jag känner igen dom stora och vanliga namnen;)

Jag vet att mitt sto inte har så bra eller många meriter och i stammen hennes är det inte många namn jag känner igen..

Men till det jag inte är så kunnig på är alla siffror...hur fort dom springer osv..vad är bra tid och vad är dålig eg..kanske lite OT?

Sen vet jag att det inte går att säga säkert att visst här kan vi få nästa Copiad..tex.
Utan jag har mer tänkt att blir det en bra häst så är det bara plus i kanten:)

Sen tycker jag att mitt sto är bäst iaf. även om hon har dålig och gammal stam. Viljan att springa finns hos henne, och vad jag kan se och vet har hon hållt ganska bra, trots måånga år som travhäst.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 894
Senast: supercassie
·
Avel Söker hingst för fulla muggar. Zardin ska finnas tillgänglig via fryst sperma i Danmark. Bor nära gränsen och undrar nu dels över hur...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 121
Senast: Bintang
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 549
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod