Kan de vara en infektion på gång?

L

Lindis

Har en häst som kommit hem från djursjukhuset nu häromdagen när han lämna så hade dem en smitta men för att minimera att fler insjuknar så fick vi ta hem hästen och ha honom och dem andra hästarna i stallet isolerat. Alla skall tempas mm. Men så i går börja min hosta lite och snora tänkte inte mer på de. Sen idag när jag tog in honom lite över tre och de var 5 plusgrader ute och hästen står med ett täcke med hals som är på 400 gram tjockt. Så står han och skadar:crazy: tempar klart hästen och har då låg temp går lite med honom ( han är pigg och framåt) sätter efter30 min in hästen mockar motionerar den lilla ponnyn. Tror de kan gått ca 3 timmar och tempar hästen igen ligger bara på 38,3 alltså ingen direkt feber men han brukar i normala fall ligga mellan 36.9-37,2 så de är ju lite över plus att den låg under innan. desutom snorar han i båda näsborrarna ganska mycke nu jämfört med igår. hästen är ganska vaken och äter hyfsat. Men vill ju inte morionera han nu kan de vara en infektion på gång?

Sv: Kan de vara en infektion på gång?

Nej, motionera inte.
Fortsätt tempa ett par dagar och se om det ger sig.
Vilken smitta misstänks?

dem har A2. vi ska ju tempa några dagar till men risken är väl att en infektion är på g anntar ja:(

Absolut är risken att A2 är på gång.
Att motionera en häst med infektion i kroppen är inte bra. Kan bli komplikationer som hjärtmuskelinfalmmation bla.

Jag skulle inte motionera snoriga hästen alls.
De andra hästarna kan säkert ridas försiktigt tex uteritt men risken är ju att alla får en liten släng av influensan.

Stackars er som kanske fick med sig A2 från djursjukhuset...
Håller tummarna för att det inte är det.

Här finns mer info om influensan.
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Hastinfluensa/

ja nä han får ta de lungt nu men han är som sagt pigg och äter hyfsat. Stallet är "isolerar" så vi rider bara i vår egen paddock riskerar inte att rida ut för då måste vi rida igenom andra gårdar och de känns dumt även om risken att våra har de minimal så ta man de säkra förre de osäkra:D Hoppas de inte blir mer :) men frågan är om man skall ta en blodprov kanske?

Ring och prata med veterinär imorgon. Kanske har kliniken du hämtade hästen på någon telefonjour? Annars finns ju distriktarna. Nässvabb-prov tror jag man kan ta i tidigt skede av A2.
Har ni hästarna vaccinerade?

ja dem är fullt vaccinerade men han har ju ett sämre imunnförsvar efter alla skador och sjukdomar. Men kan dem få de även om dem är vaccinerade? Ja fatta de som att dem bara kunde bära på de då men har som sagt ingen koll:D

Ja, de kan bli sjuka även om de är vaccinerade. Men sjukdomen brukar få ett lindrigare förlopp. Läs länken jag lade in.

Har pratat med en vet som tagit hand om min häst när han varit där. Berätta om hur han var mm dem tyckte ja skulle avvakta men tyckte ponnyn var väldigt märklig så tog ut vetetinär som tog blodprov och myckte riktigt en ganska kraftig infektion säkert en helt vanlig men tar lite extra prover med tanke på allt:D tusen tack för länken blev mycke klokare:bow:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 586
Senast: nejlica
·
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 219
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar