Så hemskt! Jag som tjänsteman får övertidsersätning från första minuten jag jobbar över och då är min övertid ganska frivillig
Och jag få inte under några omständigheter lämna arbetsplatsen innan en ny personal är på plats. Har kört ihop sig ordentligt två gånger, en gång hade jag en fodring i stallet som jag då inte kunde ta, vi är ett litet stall, enbart 4 personer så det blir ganska kännbart när något plötsligt inte kan...Visst så klarar sig ju hästarna utan mellis, ingen dör ju, men det var smällkalla vintern och dom hade inte fått mat sen kl 12, och vi ger alltid mellan 16-17 också...
Och värsta var en gång när jag hade min vecka med sonen som skulle hem från dagis... Hade dagistid till kl 17 som vanligt, och han är nästan alltid sist hem. Har en timme från jobbet, och när jag inte blir avbytt vid 16, ingen kommer och jag får inte tag på den som ska komma. 16.15 inser jag att den kommer inte dyka upp, och där står jag.
Ringer mamma i panik och då är hon nere i Stockholm!!!! (Vi bor i Dalarna..) Pappan var bortrest. Fick tillslut tag på fd grannen som fick ta sig upp med 39 graders feber, sätta sig i en iskall bil och åka till dagis, där hon aldrig hade varit, och hade ingen aning vart det låg exakt, och hämta ett barn hon inte träffat på flera månader...
Jag har ca en timme hem från jobbet som sagt så det var helt omöjligt att kunna åka ifrån för att hämta och tillbaka. Det blir väldigt påfrestande när man inte har någon aning om ens när, eller OM jag kommer bli avbytt samma dag. Sonen hade aldrig sovit borta hos någon annan än min mamma, och han är väldigt ängslig och känslig. Han blev såklart jätteorolig att jag inte skulle komma alls, och hur ska man kunna lugna ett barn när man som sagt inte ens kan lova??? (Mamma var dock påväg hem från Stockholm en stund senare, så den gången hade det fått löst sig så att han fick vara uppe seeent och bli hämtad av mamma för att sova där)
Men jag fick ju ringa som en dåre, dels lösa det så sonen kom hem från dagis, ringa dagis och förklara situationen och säga till dom att ”jag vet inte när han blir hämtad, eller av vem”, jättebra mamma kände man sig som...
Samtidigt som jag satt med andra telefonen i andra örat och ringde vikarier så jag kunde ha nån chans att åka hem öht den kvällen...
Lyckades tillslut så jag kunde hämta upp sonen hos fd grannen runt 19.30, med stressmigrän utan dess like. Utan en endaste krona extra utöver timlönen. Och sen jobbade jag dagen efter så jag skulle vara tillbaka kl 8 på morgonen..
Resterande gånger jag har fått lov att jobba över har tack och lov inträffat veckan jag inte haft sonen, eller redan varit klar i stallet. Då blir det självklart inte lika kännbart.
Vi har en ”jour” på jobbet som vi kan nå efter kontorstid och på helger, men vi har ingen vikariepool eller liknande, så den där jouren har vi tyvärr inte mycket hjälp av... Det dom kan göra är i princip att hjälpa till och ringa dom vikarierna vi redan har, som jag lika gärna kan ringa själv till. Blir bara sulligt om vi sitter två och försöker få tag på folk, ibland har det blivit så vi lyckats samtidigt bägge två, då måste vi ringa upp en och avboka den.
Den enda anledningen jag ser att jouren kan hjälpa är tex om det händer mig själv något så pass illa att jag inte har möjlighet att ringa runt själv, om jag tex skulle hamna på sjukhus...