Kan alla hästar gå på fri tillgång?

Sv: Kan alla hästar gå på fri tillgång?

Men inte kan hon ju gå och bli hungrig. 12 h utan mat tycker inte jag låter särskillt bra. Hon står på halm nu så det har hon ju hela tiden och jag lägger in nytt varje dag. Hon kommer säkert ha halm på det nya stället också. Så du menar i såfall att hon inte skulle behöva mer hö efter att hon kommit in?

malu

Det beror ju helt och hållet på NÄR de kommer in och hur länge de är ute resp. inne.
Men 10-12 timmar inne med foderhalm tycker jag är helt okej!

Många hästar kommer ju in vid 18-19 senast , får sina 4kg hö som de äter upp på drygt en timme max, sen tår dom ju inne tills morgonen utan mat. Dvs blir det väl 10timmar utan mat...

Det allra bästa är ju förstås om dom fodrades en gång till SENT så att inte mellanrummet blir så långt men det går ju inte alltid att fixa.

Din häst får ju det hur bra som helst som får fri tillgång på dagarna ute (minst 10-12timmar ute?) så nog räcker det väl med bara litegrann till natten?
Men gör som du känner blir bäst!! :smirk:

Det beror på hästen, på vad den får göra och på det foder som ges. I början när en häst får fri tillgång så brukar de ägna någon vecka åt att äta, äta och åter äta. Det finns faktiskt de som fortsätter med det och blir feta. Då krävs det ett magert grovfoder för att hålla dem normala. Så ett kraftigt grovfoder med hög protein och energinivå till en sådan häst är väl mindre lyckat. Då skulle jag våga påstå att det inte går att ha fri tillgång, åtminstone till en häst som inte har mycket arbete att göra.

Hälsning Maja

Fri tillgång är väl inte att ta in hästen under natten så det inte blir fri tillgång.....
Jag tycker att alla har vettiga/bra svar och dessutom så sköter hästen sina tänder bättre, slipper tandraspning och verka så ofta för de kan röra sig på ett annat sätt än 14 tim. i box som sk andra hästar har det
Som sakt innan så står många hästar inne 23 tim. per dygn...suck..

Mina hästar har fri tillgång sen fem år, och ibland verkar de äta i brist på annat att göra, tom... analysen visade på så bra grovfoder att jag inte ger kraftfoder, och blir de för runda rider jag mer....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama