kampraser?!?

E

eddan2000

hej! jag tycker det är lite dåligt at alla blir rädda för bulldog och såna 'kanpraser'. Jag har presis fårr nya granna med två bulldog med jettefint psyke. Visst, dom kan bli lite upphätsiga och så, men dom biter aldrig. Om ägarna skulle släppa lös dom skulle nog många bli rädda. Jag vet att det är många som är rädda för bulldog för att dom ofta andvänds som kanphundar (har faktist sätt på en gång när en hund på gården blev anfallen av en bulldog (han klara sig med nöd och neppe:crazy:)) men varför dömmer dom hunden efter rasen?? hundarna under oss gör inte en fluga förnär. dom är snällare en en (hm...) dalmatin!!

plz, kalla mig inte dum eller nåt för den här lilla tråden. men jag blir så sur! aja, hoppas nån svarar på den här tråden...

Sv: kampraser?!?

ingen som vill svara på mitt lilla inlägg:confused:

Men herregud, folk kanske ska hinna se den med!

*inga kommentarer åt det du skrev om då detta var otroligt vimsigt*

vad menar du med bulldog?
Är det engelsk bulldog du menar, har jag lite svårt att inse att någon skulle vara rädd för dessa charmtroll?
De är ju bara för härliga.
Likså Frans bulldog, jag antar att det inte är dessa två raser du menar eller?

Har läst ditt inlägg flera gånger, men jag fattar fortfarande inte riktigt vad du är ute efter? Är din fråga vad man tycker om bulldogar?

Ser knappast bulldog som en kamphund utan som en trevlig hund men där rasaveln tyvär passerat alla anständighetens gränser.
PL

Tyvärr är det väl så att vissa raser har ett (oförtjänt?) dåligt rykte. Nu visste jag i och för sig inte att bulldog (engelsk? fransk?) även fått en släng av den sleven men å andra sidan känner jag inga såna...

Men jag tror att det är något man får vara beredd på när man väljer att skaffa en ras med sådant rykte, det enda man kan göra är att jobba för att bevisa att inte alla "kamphunds-liknande" hundar är livsfarliga monster. Och låta bli att ta kommentarer personligt.

Personligen har jag faktiskt kommit så långt att jag bara ler åt folk som lyfter upp sina småhundar när de ska passera vår 6-månaders valp. Gärna med kommentaren "hu, där är en såndär kamphund som kan slita dig i stycken". Vår rottweiler är inte ens särskilt intresserad av andra hundar, kompisens dalmatiner är hon rädd för och häromdagen hade hon en jack russel-tik hängande runt halsen och hon såg väl mest less ut just då...

förlåt att tråden blevlite konstig, jag såg två tander öka farten när dom gick förbi hundarna. jag blev bara ite sur.
jag tror det är en engelsk (två mena jag^^).

Har läst ditt inlägg flera gånger, men jag fattar fortfarande inte riktigt vad du är ute efter? Är din fråga vad man tycker om bulldogar?

jag har väl ingen riktig fråga, men varför dömma hunden efter rasen?

Nu förstår jag vad du menar. Inte 17 ska man döma hunden efter rasen, ALLA har sin charm, allt från vavvan till en varghund eller en bamsemastiff. Men med fel fostran kan en del raser ta över hela kommandot och bli farliga. Har sett så mycket på Cesar Millan och det han poängterar hela tiden är att husse och matte ska vara flockledare. Varken barn eller djur föds elaka, blir dom det, är det fel på fostran. Du nämner bulldogen, en jättecharmig ras.

Engelsk- och fransk bulldog har jag aldrig hört tillhör "kategorin" kamphund?! Har heller aldrig sett någon tant skynda sig förbi grannens ursöta lilla franska bulldog (bor på en gata med mycket cykel- och gångtrafik).

Theresa

*KL*
Tyvärr är det många som tar Amerikansk Bulldog för att vara kamphund vilket de inte är. Däremot så vaktar de.... :D

jovisst är både amerikansk, engels och franskbulldog en kamphund.Med viss modifikation. Då jag knappast tror att någon håller på med det seriöst längre med de engelska och franska.
men visst är det humör i dem, men jag kan bara prata om de franska.
En tik jag har vaktar grinden hemma. (har inte med kamp och göra,men rivet i rasen.)
Kommer någon och varken jag eller husse är ute och godkänner (eller i yterdörren) att de kommer in så jävlar vad hon bits! Hon vaktar stenhårt. Och bilen.
Och jag tycker det är helt okay. Hon bor ju här,och ska vakta.
Och alla de jag känner vet om det.Och de som är här ofta,säger bara "fy på dej dumsnut " när hon morrar vaid grinden och går in. De bli inte bitna. (för hon känner dem och deras attityd till henne.)
MEN, en arbets kamrat kom hem en eftermiddag, jag lagade mat och hörde inte bilen.Han gick rätt in och fick ett snyggt bitmärke på vaden... Och han sa inget till henne,bara typ gå undan nej osv.
Han skrattade när jag berättade varför hon bet, och nästa gång han kom, väntade han vid grinden tills jag öppnat ytterdörren och sagt hej. Då kunde han knalla in,och satte sig och gosade med damen.Då hon är fruktansvärt kel sjuk. Så visst finns det riv och "ilska",men jag tror då inte att jag skulle kunna få henne att ge sig på en annan hund. Då hon är fruktansvärt mild och fin i sättet. Det enda jag sett henne göra är att markera när någon annan hund har varit jobbig. Vilket är fullkomligt normalt.

OCh ingen, har varit rädd för henne.
Trots att hon vaktar grinden. Då hon är en minigris på 9 kilo. :love:
Så ingen har tagit henne på allvar.. :D

Vet inte riktigt varför du beblandar bulldog och kamphund som en jämförelse.
Kamphund vill jag ha till en antingen pitbull (som är framavlad för syftet) eller överlag en hund som används/tränas som kamphund.
Sen om det råkar vara en ..ja, mastiff-korsning eller vad som helst.

Bulldog är för övrigt en helt superskön hund och jag undrar jag om de ens skulle orka slåss.. :D

(nu pratar jag iof sig om engelsk bulldog alá Ozzy Osbourne) :love:

Liknande trådar

M
Övr. Hund Är det någon här dom har erfarenhet av osäka hundar i barnfamiljer ? Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn. Vi har en liten (storlek...
Svar
2
· Visningar
2 026
Senast: koftena
·
G
Övr. Hund När jag läste tråden om hur resenärer vill att konduktören bemöter deras hundar så kom jag att tänka på det här med att låta folk hälsa...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Priscilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT