Kampgalen unghund !!

Jissa

Trådstartare
Jag vet att detta är övergående, min unghund är totalt kampgalen i kopplet.
Jag avleder hela hela tiden, han kan gå fint en stund sen börjar han studsa och hänga i kopplet.
Jag är så trött på att neja ,avleda, stoppa boll i munnen.
Har ni några andra tips ?
Sluta kampa vid träning? Han måste ju skilja på träning och vardagslydnad?
Han är en stor hund så han är ganska tung när han hänger sig i kopplet med. Han lyssnar på nej varje gång men skriker av frustration istället !!!
Något enkelt guldtips?
Lagom pinsamt när man är i stan och han vrålar så folk stannar och kollar på cirkusen :D

Jag avleder hela hela tiden, han kan gå fint en stund sen börjar han studsa och hänga i kopplet.
Han är en stor hund så han är ganska tung när han hänger sig i kopplet med. Han lyssnar på nej varje gång men skriker av frustration istället !!!
Något enkelt guldtips?
Lagom pinsamt när man är i stan och han vrålar så folk stannar och kollar på cirkusen :D

Hur aktiveras han? Vad är det för ras?

Såg nått klipp på youtube med Eva Bodfält när hon hjälpte en tjej med en ridgeback som hade liknande problem, det kan säkert hjälpa dig.

Något enkelt guldtips?

Har du provat att ha två koppel? När han tar tag i ena så släpper du och håller i andra = ingen kamp, ingen konflikt.

@Jissa hur tänker du att hunden ska förstå skillnaden mellan när du bestämt dig för att träna och när du tycker att det är vardagslydnad? Allt är ju träning för den unga hunden. Den måste få en chans att lära sig vad som förväntas av den i de olika situationerna och det är upp till dig att förklara vad det är du vill ha, genom att träna detta.
En stor anledning till att det är krävande med unga hundar, du som ägare måste "träna" hela tiden för att hunden ska få en chans att skaffa sig bra vanor och bli "behaglig" för oss i vardagen.

@Jissa hur tänker du att hunden ska förstå skillnaden mellan när du bestämt dig för att träna och när du tycker att det är vardagslydnad? Allt är ju träning för den unga hunden. Den måste få en chans att lära sig vad som förväntas av den i de olika situationerna och det är upp till dig att förklara vad det är du vill ha, genom att träna detta.
En stor anledning till att det är krävande med unga hundar, du som ägare måste "träna" hela tiden för att hunden ska få en chans att skaffa sig bra vanor och bli "behaglig" för oss i vardagen.
Ja precis all träning är träning. Det jag tänkte var mer att han måste FRAMÖVER kunna skilja på kampbelöning och att man inte kampar till vardags?

Hur aktiveras han? Vad är det för ras?

Såg nått klipp på youtube med Eva Bodfält när hon hjälpte en tjej med en ridgeback som hade liknande problem, det kan säkert hjälpa dig.
Han aktiveras för sin ålder med någon mil löspromenad till skogs de flesta dagar,samt lydnad och spår. Och börjat med lite drag. Samt vanliga koppelpromenader i stan.En schäfer. Ska söka på youtube. Tack!

Kampar du till vardags annars?

Ja har ju lekt och kampat väldigt mycket med min schäfer även i vardagssituationer och alla miljöer och har därmed inte gjort så stor skillnad på träning och vardag - det kan alltid vara kul i hennes ögon.
Men framförallt så har jag fått in lekregler i alla situationer. Att det är alltid jag som initierar till det och ja leker både med boll och kampar med diverse, bla kopplet. Och har aldrig problem med att hon börjar kampa för sig själv. Och brukar även medvetet ibland gå med leksaker fullt synliga utan att det betyder att vi ska leka - försen jag säger så.

Träna kanske på att kampa med favvo kampleksaken även i stadsmiljö eller var nu problemet är och gå sen med den framme utan att han får ta den utan kommando? Och sen ta det vidare till kopplet?

Jag lär mina hundar att kampa i kopplet. De får kampa när jag bjuder det och sluta när jag säger stopp. Har funkat även på min högenergiska kampgalna kelpie jag hade förut.

Jag gör som snorp. Har lärt min valp att det är ok att kampa i kopplet på mina villkor. Är man duktig så får man kampa om kopplet, men när det är stop så är det stop. Ibland är han fortfarande lite busig dock, men jag gissar på att det kommer att fixa till sig med lite mer impulskontroll och åldern.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 413
Senast: Migo
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 416
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 414
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 643
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka