Kampen mot leran

Sv: Kampen mot leran

Jag har också läst om att svår kyla kan ge fång så du har helt rätt.
Min fick ju fång första gången i februari med en halvmeter snö så för mig känns det inte alls konstigt att det skulle kunna var så.

Om du hittar artikeln hade det varit jätteintressant att läsa den :laugh:
 
Sv: Kampen mot leran

Säger som några andra... Skulle vara jätteintressant att läsa artikeln. Dock tror inte jag att det är kylan i sig som orsakar vinterfång. Möjligen indirekt.

Jag har själv haft en häst som fick fång i mars månad. Mycket kall vinter och mycket snö det året. Jag tror boven i dramat var att hon inte rörde sig. Hon stod stilla större delen av dagen. Jag fodrade på ett par tre platser i hagen och de var inte så långt i från varandra. Alltså behövde hon inte gå speciellt mycket.

Sen dess har jag ändrat utfodringsrutinerna så jag tvingar hästarna att röra sig betydligt mer även om det är mycket snö och rejäl kyla...

Men nu var detta kanske lite off topic till ämnet..

Till TS

Har du bara lera vid grinden så skulle jag inte se det som något större problem faktiskt. Gör flera grindar så du kan alternera vilken väg du tar hästarna. Den plätten på väg till hagen kan du ju grusa upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Kampen mot leran

Jag har också läst om att svår kyla kan ge fång så du har helt rätt.
Min fick ju fång första gången i februari med en halvmeter snö så för mig känns det inte alls konstigt att det skulle kunna var så.

Om du hittar artikeln hade det varit jätteintressant att läsa den :laugh:

Fast vänta nu ... Har läst = därmed korrekt ?
Och svår kyla = kalla ben och klipp inte benen ?

Det är såhär lösa rykten och allsanningar ibland drar iväg rejält ..
 
Sv: Kampen mot leran

kl

Jag har väldigt svårt att se hur klippning av benen skulle påverka så värst mycket. De flesta stora hästar har liksom ingen päls värd att klippa = är redan "mer" kalla om benen än klippta. Dessutom funkar pälsen på ben inte alls som pälsen på kroppen så jag har svårt att se att man ens tar bort någon (värmande) funktion som liksom inte ens finns?
 
Sv: Kampen mot leran

Framför allt finns det ingen som helst forskning i hela världen som konstaterar eller ens misstänker att kalla ben ger en ökad fångrisk .
 
Sv: Kampen mot leran

Direkt eller indirekt påverkan? I denna pdf tar man bla upp kylans påverkan. Men jag har även läst på annat håll, men var? Får bli en ny tråd sen......

http://www.hovbalans.com/artiklar/Laminitisforsvar.pdf

"Att kontrollera varje sak som kanske kan framkalla laminitis är svårt om inte omöjligt, men vi måste försöka när vi letar efter orsaker (triggers). När vår häst får ömma fötter i mitten på vintern, är det en direkt följd av den kalla temperaturen i kombination med eller komprimerade blodkärl? Är han redo för en verkning och hovvinklarna har ändrats dramatiskt? Eller är det pga. det
faktum att hans motion har begränsats eftersom det är för kallt att rida, vilket orsakade en förhöjd insulinhalt? Eller för hård frusen mark att gå på? Eller det nya höet? Eller var det tillägget eller borttagandet av tillskott? Eller de kortare dagarnas inverkan på hormonerna?
Vi kan helt enkelt inte veta vilken av dessa faktorer som är viktigast. Möjligt att det var en kombination av dem alla."

Ursäkta TS att tråden fortsatte såhär
 
Sv: Kampen mot leran

Fast vänta nu ... Har läst = därmed korrekt ?
Och svår kyla = kalla ben och klipp inte benen ?

Det är såhär lösa rykten och allsanningar ibland drar iväg rejält ..

Så bara för att du inte har läst det så är det alltså inte så då eller? Jag tror inte att du har läst allt som finns att läsa om fång.

Jag har aldrig ens kommenterat klippning av ben. Det jag har kommenterat är att jag också har läst att kyla kan utlösa fång.
 
Sv: Kampen mot leran

Vi klipper i princip alltid benen pa vara aktiva hastar vintertid for att komma at huden.
De gar ute sa mycket som mojligt, flertalet forut pa losdrift.
Blir ofta nedat -25 och ibland kallare med mycket sno och vi har aldrig haft fang pa vara.
Hyfsat stor grupp hastar ocksa, skulle tippa pa ett trettio tal olika hastar vintertid.
 
Sv: Kampen mot leran

Men HUR skulle minskade blodkärl ge fång?

Jag kan lätt erkänna att jag inte är mycket insatt i fång men något kritiskt tänkande har jag, och jag hittar inte en enda koppling till vad jag hört hittills? Det du citerade är ju bara ren spekulation utifrån vadå?

Typ som att jag gissar att min unghäst tappade skor för att han vilade när de åkte av när han vilade. Snacka om inte alls underbyggd ren gissning? Att däremot gissa att han tappade skorna under vilan för att han ändrade sitt rörelsemönster pga träningen innan vilan, att han rörde sig mer i hagen pga överskottsenergi, eller pga vädret under vilan ändrade markförhållandena - DET är åtminstone ett någorlunda vettigt resonemang i mina ögon

Var finns det resonemanget bakom kylans påverkan?

Jag sågar inte alls kyla, men resonemanget bakom verkar ju inte finnas?
 
Sv: Kampen mot leran

....jag fattar inte riktigt heller kopplingen till fång?

Känner inget behov av att tjafsa, jag blev bara lite nyfiken. Har däremot valt att inte klippa magen på Häst för att han inte ska bli kall när han lägger sig ute - det ska kunna påverka mage och tarm. Vilket känns mer logiskt. Men benen?
 
Sv: Kampen mot leran

Tänker inte fortsätta debatten om fång orsakad av kyla... Men kan konstatera att det är mer frågetecken än påståenden i artikeln... Dvs antaganden och gissningar och letande efter olika "triggers"...

Själv gjorde jag ju bedömningen att min hästs vinterfång utlöstes av minimalt med rörelse .. Detta på grund av mycket snö (hon valde själv att inte utnyttja hagens storlek, delvis uppbackat av mitt sätt att fodra på endast några platser)... och det faktum att hästen var avställd för första gången sen jag fick henne. Inte kylan i sig alltså... Kylan var liksom en förutsättning för att det skulle kunna vara mycket snö...

I och med denna kommentar lämnar jag fångvinkeln i denna tråd...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 125
L
Hästvård Min häst har fått mugg för drygt 1½ vecka sen på vänster bak(vitt ben), har skött det så mkt det går. men hur jag än gör ger det inte...
2
Svar
30
· Visningar
2 697
Senast: cina 65
·
V
Hästmänniskan Ja, är du en riktig hästmänniska? :) *Du planerar din graviditet enligt tävlinssäsongen, så att åttonde och nionde månaden infaller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 214
Senast: Ceta
·
Träning Jag har länge undrat över varför min häst inte vill åka transport. Det har inte hänt någonting särskilt exceptionellt när vi har varit...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp