Sv: Kamerakval - D90 vs D300
Självklart får du låna min tråd!
Det är svårt att råda dig tycker jag. D80 + 50/1.8 är en bra och prisvärd kombination för att få möjlighet att ta ok ridhusbilder. Det är ett riktigt bra hus att växa i och ett i mitt tycke mkt prisvärt objektiv. Men då sitter du med ett fast 50 mm objektiv och det kanske inte passar till det du fotograferar i övrigt? Det går att använda utomhus också, men det har ju ingen zoom alls utan man får zooma med benen istället.
När jag lärde mig fota ordentligt med systemkamera så hade jag hjälp av att objektivet var just fast för det blir en parameter mindre att hålla reda på när man testar sig fram, så det kan vara positivt att skippa zoomen i början också.
Ett alternativ är att köpa ett zoomobjektiv istället, men för att inte helt spräcka din budget så blir det nog inte det mest ljusstarka objektivet, dvs det hävdar sig inte lika bra i mörka ridhus, men är å andra sidan mer allround. En avvägningsfråga alltså.
Vet inte om det det här inlägget är till så mkt hjälp iofs, men lite funderingar kring det hela iaf! Jag vet hur svårt det är att välja - speciellt när man inte har full koll själv!
Just det, ett boktips som jag tror är vettigt för nybörjare med systemkamera är Digitalfotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter av Scott Kelby.