Kalorisnål frukost

MissFideli

Trådstartare
Håller att gå ner i vikt genom färre kalorier, men fastnar på frukosten. Ätit och tröttnat på yoghurt, äter nu bröd, men jag tror det triggar sötsuget.
Problemet är att jag dels behöver kunna äta medan jag kör och dels inte orkar göra nått på morgonen när klockan ringer 03.45. Har inte riktigt vant mig vid dessa tidiga tider än, så därför äter jag medan jag kör för att jag håller mig vaken :o Så det bör ge energi och gå att förbereda dagen innan om krångligare. Har funderat på ägg, men ibland får jag äckelkänslor av ägg och att jag tycker det blir torrt.

Hjälp en vilse!!

Välj ett bättre bröd.
Typ "proteinbröd" eller en grov knäcke med ordentligt med fettsnålt pålägg.

Annars väljer jag kvarg men det är svårt att äta och köra samtidigt :p

Håller att gå ner i vikt genom färre kalorier, men fastnar på frukosten. Ätit och tröttnat på yoghurt, äter nu bröd, men jag tror det triggar sötsuget.
Problemet är att jag dels behöver kunna äta medan jag kör och dels inte orkar göra nått på morgonen när klockan ringer 03.45. Har inte riktigt vant mig vid dessa tidiga tider än, så därför äter jag medan jag kör för att jag håller mig vaken :o Så det bör ge energi och gå att förbereda dagen innan om krångligare. Har funderat på ägg, men ibland får jag äckelkänslor av ägg och att jag tycker det blir torrt.

Hjälp en vilse!!

Overnight oats?

Hjälp en vilse!!
Välj ett bra bröd och se till att ha riktigt bra pålägg. Fett på, proteinrik pålägg och någon grönsak. Jag tror du gör dig själv en otjänst om du äter för kalorisnål frukost.
Ett alternativ skulle kunna vara en smoothie på ickemager kvarg, havregryn, frukt och kanske lite avokado.

@MissFideli Jag har 2 skivade ägg på falu rågrut och droppar lite citronsaft över samt lite majonäs över (mindre än en msk, kanske en halv). Om jag äter det vid halv 7 och sen en frukt som mellanmål står jag mig till lunch utan problem. Har också lite problem med just ägg men citronsaften och majonäsen gör att det går ner även om jag mår lite illa på morgonen.

Dock är det halvproblematiskt tänker jag mig att äta äggmackor medan en kör men det går ju snabbt att både förbereda och äta på morgonen! Äggen kan ju utan problem kokas kvällen innan :)

Pruttbulle med något rejält pålägg. Jag är själv känslig för allt som triggar sötsug, men i o m att de bullarna är osötade och med så lite vetemjöl funkar det. Mättar otroligt bra.

Hjälp en vilse!!
Jag går upp sådär äckeltidigt ibland jag också (till och med tidigare) och då äter jag gröt i någon form. antingen havregrynsgröt (fullkorn tycker jag är både godare och mättar mer) eller mannagryn t ex. Macka och kaffe på väg till jobbet och lite keso eller ett kokt ägg som mellanmål före lunch. Det kan verka jättemycket, men jag har märkt att jag då inte är lika hungrig till lunch och middag vilket gör att jag inte äter lika mycket då. Så över dagen jämnar intaget ut sig :) Tidigare har jag varit noga med att dela upp kalorierna över dagen och det har medfört att jag hinner bli vrålhungrig innan jag får i mig mellis, lunch och middag.

Jag hörde Dolph Lundgrens ord för många år sedan som jag också märkt funkar rätt bra både för hälsa och blodsocker men även för vikten: " Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en tiggare". Prova med en rejäl frukost utan att tänka på kalorierna så kan det mycket väl hjälpa dig :)

Jag klarar mig rätt bra till lunch, börjar jag kvart i 5 så har jag lunch vid 8-9. Så det är lugnt. Men jag orkar inte äta hemma när jag börjar så tidigt så gröt går bort. Jag är väl kanske en av få som inte håller mig länge på gröt heller, 1 h sen är jag hungrig igen. Frukt mättar inte alls, men som mellanmål kan det säkert funka. Proteinbröd har jag köpt nu och ska testa. Pruttbullen måste kollas upp :D Fortsätt tipsa!

Jag gör smoothie på två nävar bär, en banan och 1-2 msk sojamjöl, sen toppar jag med yoghurt (naturlig fetthalt) så att jag kommer upp i ungeför 0,4 liter sammanlagt i tillbringaren där jag mixar den. Jag gillar smoothie, för det tar lång tid för mig att slurpa i mig, och så har man ju alternativet att dela upp den i två elelr flera omgångar. Bör funka i termosmugg också, så att den håller sig sval.

Jag klarar mig rätt bra till lunch, börjar jag kvart i 5 så har jag lunch vid 8-9. Så det är lugnt. Men jag orkar inte äta hemma när jag börjar så tidigt så gröt går bort. Jag är väl kanske en av få som inte håller mig länge på gröt heller, 1 h sen är jag hungrig igen. Frukt mättar inte alls, men som mellanmål kan det säkert funka. Proteinbröd har jag köpt nu och ska testa. Pruttbullen måste kollas upp :D Fortsätt tipsa!

Personligen hade jag inte ätit något alls före 8-9, men det har väl kanske inte riktigt med frågeställningen att göra :)

Shiapudding på kokosmjölk och några hallon/blåbär, görs iordning kvällen innan så är den klar ätas på morgonen.
Kesoplättar kan stekas kvällen innan och ätas som "bröd" med pålägg när de kallnat. Mättar bättre än bröd och triggar inte sug så som bröd gör (om man har problem med det)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag hittar ingen bra frukost som jag håller mig på och som håller mig vaken. Testat yoghurt och müsli, hungrig efter 1 h. Och blir...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
12 148
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar