Kaloriintag för häst

E

Eeiram

Hej! :)

Jag satt vid frukostbordet idag och läste näringsvärden på ett juicepaket. En tanke slog då mig, eftersom energi för människor = kalorier (som jag har förstått det), är det samma sak för hästar då? Energifyllt foder = kalorier? Man säger ju att en häst med kraftigt hull inte bör få så mycket energi. Ger alltså energi hästen just energi samt också hull (dvs. kalorier)? :confused:

Någon som vet hur mycket kalorier en häst skall få i sig om dagen?

Med tanke på just det här med hullet, hur mycket "ger det" för hästen att ta en rask promenad (skritt-runda) i cirka 45-60 minuter/dag?

Vore intressant om någon visste, jag kan ju ha fått det hela om bakfoten! :smirk:

Mvh Marie
 
Sv: Kaloriintag för häst

Nu räknar man inte energi till häst i kilokalorier längre utan i megajoule. 1 kcal= 4,2 MJ.
Hur mycket energi hästen behöver för arbete kan du räkna fram på hippocampus foderprogram.
PL
 
Sv: Kaloriintag för häst

Du har helt rätt! Fast till hästarna räknar man i Joule och i formen Mega istf Kilo (människor äter KiloJoule eller Kilokalorier), man räknar alltså hästens behov i MegaJoule (MJ).

Hur mycket en häst behöver beror på hur stor den är och vilket arbete den utför, vilken "typ" av häst det är spelar också in. Men "normalt" behöver ett halvblod av normal fason som rids lätt ca 80 MJ/dag. Arbetet räknar man som tillägg i % och man slår ut arbetet på en arbetsvecka.
 
Sv: Kaloriintag för häst

Nu är du ute och cyklar PL!

1 kcal = 4,2 kJ

1000 kcal = 4,2 MJ
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kaloriintag för häst

Kul att ni svarade! :bow:

Då kommer en följdfråga (börjar lika "Så skall det låta" :D):

När jag har räknat foderstat (efter höanalysen) på Hippocampus så har jag fått på tok för mycket energi i foderstaten. Jag bad därför om hjälp från erfarna personer (bland annat här på Bukefalos, men också från KRAFFT). Dock blir det för mycket energi i foderstaten hur man än gör.

Jag vill ge min häst minst 8 kg hö om dagen, höet innehåller 7.6 MJ/kg foder, samt 9.1 MJ/kg torrsubstans (84% torrsubstans). Jag ger hästen 0.2 kg betfor, samt 0.5 kg havre om dagen och hon blir PIGG (har förstått att havre + betfor också det innehåller energi, men jag kan även här vara ute och cykla)! :crazy:

Som sagt, hur jag än mixtrar med foderstaten så blir det alldeles för mycket energi. Hon blir pigg och är lite rund om magen.

Kanske bör tillägga att hästen är ett 17-årigt varmbloddsto, cirka 500-550 kg. Pga en skada har hon under cirka 5 månader endast skrittats cirka 30-50 minuter om dagen men har nu fått sättas igång i korta travstäckor samt längre skritturer cirka 60 minuter. Det gör väl sitt till antar jag, att hon inte får "arbeta av sig energin"...

Mvh Marie
 
Sv: Kaloriintag för häst

Det kan ju vara så att hästen är pigg för att den får i sig för lite protein. Många hästar lugnar ner sig när proteingivan blir normal (om den varit för låg). Med en pigg häst som är rund om magen skulle jag tippa på att så är fallet. Får den i sig tillräckligt med protein idag?
 
Sv: Kaloriintag för häst

mirage skrev:
Det kan ju vara så att hästen är pigg för att den får i sig för lite protein. Många hästar lugnar ner sig när proteingivan blir normal (om den varit för låg). Med en pigg häst som är rund om magen skulle jag tippa på att så är fallet. Får den i sig tillräckligt med protein idag?
Jag kompletterar foderstaten med KRAFFT Protein, men har ännu inte kommit upp i full giva än (jag vänjer henne sakta).
 
Sv: Kaloriintag för häst

Ok. Om hästen fortfarande är lika pigg och rund när den gått på full foderstat i ett par månader kan du ju utesluta det! :)
 
Sv: Kaloriintag för häst

Ta bort kraftfodret, om det går. Hur mkt protein har du i grovfodret?
 
Sv: Kaloriintag för häst

mirage skrev:
Ok. Om hästen fortfarande är lika pigg och rund när den gått på full foderstat i ett par månader kan du ju utesluta det! :)
Ja, jag skall vänta och se då. Men hur kommer det sig att hästar kan bli mer pigga om de inte får tillräckligt med protein?

alpha skrev:
Ta bort kraftfodret, om det går. Hur mkt protein har du i grovfodret?
Det är VÄLDIGT DÅLIGT protein-värde i kraftfodret, 8 g/kg foder, samt 9 g/kg torrsubstans.

När hon sedan går på full fodergiva (alltså när jag sakta har ökat till full mängd) kommer hon få:
8 kg hö
0,1 kg betfor
0,5-0,7 kg havre
0,3 kg vetekli
0,8 kg KRAFFT Protein
100 g KRAFFT Miner blå

Jag har lite svårt att plocka bort kraftfodret helt eftersom alla andra hästar får och hon då bara skulle stå och titta på när de övriga får sin mat. Tror inte det skulle vara så populärt sett från hennes sida, så lite kraftfoder vill jag ge henne. Hon älskar betfor men tyvärr kan jag ju inte ge henne så mycket, ger så lite efter foderförslag som jag har fått, samt att jag vill att hon skall få lite att bland sitt övriga kraftfoder med, även om 0,1 kg betfor är riktigt lite...

Mvh Marie
 
Sv: Kaloriintag för häst

Jag vet faktiskt inte varför hästar med proteinbrist kan bli pigga men har sett det och hört om det hos flera individer faktiskt. Gäller självklart inte alla hästar.

/Linda
 
Sv: Kaloriintag för häst

Brist hos en individ av i princip vilket slag som helst kan leda till en stress i kroppen, sen har olika individer olika sätt att hantera stress, en del blir vad vi i dagligt tal kallar "stressiga", dvs "pigga".

Till Astriden: Både havren och betforn höjer visserligen kvoten från höet men sänker den från vetekliet och KPn. Om du vill ha så lite energi från kraftfodret (men ändå tillräckligt med protein) som möjligt ska du välja kraftfoder med hög smb rp / MJ. Jag har inte räknat på din foderstat men om man t ex byter ut havren och betforn mot lucern eller mer KP eller liknande med högre kvot får du ner energin och kan ligga kvar på samma proteinnivå.
 
Sv: Kaloriintag för häst

Bubbla skrev:
Brist hos en individ av i princip vilket slag som helst kan leda till en stress i kroppen, sen har olika individer olika sätt att hantera stress, en del blir vad vi i dagligt tal kallar "stressiga", dvs "pigga".

Till Astriden: Både havren och betforn höjer visserligen kvoten från höet men sänker den från vetekliet och KPn. Om du vill ha så lite energi från kraftfodret (men ändå tillräckligt med protein) som möjligt ska du välja kraftfoder med hög smb rp / MJ. Jag har inte räknat på din foderstat men om man t ex byter ut havren och betforn mot lucern eller mer KP eller liknande med högre kvot får du ner energin och kan ligga kvar på samma proteinnivå.
Vad läskigt att du säger att hästarna kan bli "stressiga" för i samband med att jag bytte hö (tyvärr till detta dåliga) så har hon blivit rent utsagt tokig att rida - pigg och verkar stressad både på bort- och hemväg (förut har det alltid varit att hon bara varit pigg hemåt). Det kan alltså ha att göra med det låga proteinvärdet?

Jo, jag har hört att man kan byta ut en del av höet till lucern (strå), men jag förstår ärligt talat inte vad detta lucern är? :smirk: Pelleterad vet jag att det finns, men hackad strå, ser det ut som hö då eller?

Mvh Marie
 
Sv: Kaloriintag för häst

Lucern är en baljväxt.
Tja... Man kan väl säga att det ser ut som hö, det beror på hur noga man vill definiera "liknar hö". Lucern är bladrikt.
 
Sv: Kaloriintag för häst

Jag har faktiskt inte sett det hackade strået, men precis som alpha säger är lucern en baljväxt, typ som klöver. Används i många andra länder som enda stråfoder. Annars fungerar pelletsen alldeles utmärkt, om du ska byta ut en del av kraftfodret så blir det ju ingen större skillnad. Vill du byta ut en del av höet så är ju det hackade att föredra. Men jag skulle hellre byta ut en del av havren t ex.

Höbytet kan vara en orsak till hästens förändrade beteende, hon kan inte sätta och underhålla muskler på samma sätt om hon får för lite protein. Men det kan också bero på just att man byter, en del hästar reagerar på det.
 
Sv: Kaloriintag för häst

Nackdelen med hackat strå är att det separerar väldigt mkt, den proteinrika bladdelen hamnar i botten som ett mjöl.
PL
 
Sv: Kaloriintag för häst

Bubbla skrev:
Men jag skulle hellre byta ut en del av havren t ex.
Tack för alla svar! :bow:

Jag blir inte klok på detta. Har räknat om och om igen men hur jag än gör så blir det på tok för mycket energi i hästens foder.

Som jag tidigare skrev får hon nu:
8 kg hö
0,1 kg betfor
0,5-0,7 kg havre
0,3 kg vetekli
0,8 kg KRAFFT Protein
100 g KRAFFT Miner blå

Vet ni hur mycket energi betfor, havre och vetekli innehåller?

Mvh Marie
 
Sv: Kaloriintag för häst

Det intressanta är väl kanske hur mycket energi i förhållande till hur mycket protein som varje fodermedel innehåller.
Enligt en fodertabell jag har kan man använda följande siffror (kolla på egen säck för egna siffror): Havre 9,7 MJ, 75 g smb.rp, vetekli 8,5 MJ, 104 g smb.rp, betfor 11,3 MJ, 66 g smb.rp. Om man jämför dessa siffror med t ex KP som har 12 MJ och 330 g smb.rp så ser man att för varje MJ KP man tillför får man med 27,5 g smb.rp, för varje MJ havre får man bara med 8 g smb.rp. Dvs, vill du fodra med havre måste du ge en större mängd i kg och därmed fler MJ för att komma upp i tillräckligt mycket protein.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 342
Senast: mily
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 952
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp