Kalmar/Öland för hundägare med hunden

rahl

Trådstartare
Vilka platser rekommenderar ni att besöka som tillåter hundar? Gärna i Mellersta Öland (Färjestaden/Mörbylånga). Vilka strövområde är bra för hundpromenader? Finns det rastgårdar?

Vi ska bor på Eriksöre Camping

Alla tips är välkomna :)

Sv: Kalmar/Öland för hundägare med hunden

Bor på smålandskusten och är en del i Kalmar med omnejd.

Vad jag vet finns det inga rastgårdar i Kalmar, på Öland kan jag inte svara för.
I Kalmar finns statsparken att strosa i, gamla stan är alltid fint att se, med eller utan hund. Över lag så är Kalmar en mysig stad att bara gå omkring i.
På Öland tycker jag ni ska bege er ut på allvaret och promenera. Men några speciella strövområden kan jag inte tipsa om, tyvärr.

Har ni kollat på mörbylånga kommuns hemsida?
Hittade det här Cykel och vandringsleder

Tack!

Jag har kollat lite runt men det bästa är alltid svar från någon som var där :)

Nunnedalen ligger ganska nära Eriksöre, alvaret, Gråborg. Rastgårdar är det lite värre med, finns en liten på campingen. Sen har jag inte koll på vad vissa ställen heter, bor för nära :)

Hundar är välkomna inne i Borgholms slottsruin.

Vi åkte veterantåg med Izor, nu minns jag förstås inte vad banan heter, men vi åkte från Trollskogen i alla fall.

Och jag har för mig att det är okej att vara på Ölands djurpark om hunden är kopplad och kan uppföra sig. Vi var aldrig där, det hanns liksom inte med.

Var där förra året och det "kryllade" av svarta dvärgschnuzrar i Borgholm, vilket var rätt kul.:D

Sussisus ölands djurpark står på listan, det precis som du skriver :)

Den andra kommer vi definitivt att skriva på vår lista att besöka, tackar!

Öland är min favoritö, tyvärr har jag inte varit där med hund mer än förra året så jag har inte tänkt på vad man kan göra som hundägare.
Trollskogen förstås och vraket, Neptuni åkrar, Solliden (om man gillar blommor), fyrarna Långe Jan och Långe Erik, Ottenby fågelstation, jag är väldigt svag för Ismanstorpsborg (förutom Borgholms slottsruin som är min favoritruin oavsett land).
Thujabeståndet har tyvärr blåst sönder, så det kan jag inte rekommendera.

Det ska finnas en matutflykt, har för mig att det är någonstans vid Alvaret, där man får äta öländska specialiteter medan det pratas om historia och geologi.
Sedan finns det någon form av sightseeing om man har egen bil, där man åker i karavan och stannar till vid valda platser och guiden berättar - kanske inte så kul för hunden dock.

Jag älskar Ölands speciella sken, speciellt vid Trollskogen och Neptuni åkrar.
Trollvraket (fotat runt 1983/84):
SCTrollVraket_12.jpg

Senast ändrad:

Glömde, vill du besöka Ölands berömda radbyar så är Himmelsberga ett bra alternativ, med gott fika och/eller god mat.

Ja, den var mysig!
T.o.m. Izor tyckte om den.
Fast nu ser jag att den är på nordligaste plats då är det långt ifrån oss :P Men skulle vi köra med bil dit så kanske kan vi köra till trollskogen. Annars tror jag inte det går med massor av bussbyte:confused:

Det går ju att åka buss Uppsala-Löttorp så att klara resan från Mörbylånga och upp är nog inte så svårt, kan inte googla tips just nu bara, i sängen!

Det går ju att åka buss Uppsala-Löttorp så att klara resan från Mörbylånga och upp är nog inte så svårt, kan inte googla tips just nu bara, i sängen!
Nej svårt är det kanske inte men jag vill först och främst hitta något nära oss innan vi skulle åka långt. t.ex. till långe jan går bara 3 bussar om dagen från oss... ett eller två bussbyte och över 2 timmar..

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
695
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 023
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025

Hästrelaterat