Sv: Källstorps Curry och Peppar
Jag ska se om jag kan reda ut det men det är lite klurigt och det är lätt att röra ihop (hoppas att jag inte soppar till det själv nu, kunde det här betydligt bättre förr och sitter tyvärr inte så att jag har uppslagsmöjligheter för tillfället…)
Ja, ston efter till tex Curry, Peppar, Danilo, Salomon etc (stambokförda hingstar med RNF-S nummer med för mycket vitt själva eller som är avkommor till stambokförda hingstar/ston med för mycket vitt) kan fortfarande stambokföras i S-delen. I S stamboken förs idag också ston med för hög GW % (mer än 6,25%).
Dock, avkommor som föds idag och sedan ganska många år tillbaka som själva har otillåtna vita tecken kan inte föras in i Riksstamboken i vare sig E eller S delen. Är det en till stammen E avkomma så registreras den i 34-registret men i 9000-serien och är ej riksstamboksberättigad. Har den S-stam registreras den i 39-registret i 9000-serien och är heller inte här riksstamboksberättigad. Har tyvärr inte i huvudet från vilket år den här regeln gäller men det är nog en dryga 5 år tillbaka i alla fall.
De som kan föras över från S-delen till E-delen är hästar med 6,25% GW blod eller mindre under förutsättning att de inte har “vita tecken hästar” i stammen.
Det är dock lite grann en djungel. Begränsningen av de vita tecknen tror jag kom för hästar födda runt 1980, har ej det exakta året i huvudet. Det finns alltså tex ston födda på 70-talet införda i både E och S-delen som har för mycket vitt men ändå är ok och godkända. Ett sådant sto är Rödluvan RNF 10-S. Hon har enligt dagens regler för mycket vitt men var ok med de reglerna som var när hon föddes. Hon återfinns i S-stamboken pga GW-blodet och hästar som härstammar från henne kan alltså föras över till E-delen när de har kommit ner i rätt procent GW trots att de har en häst med för mycket vita tecken i stammen.