Källstorps Curry och Peppar

Sv: Källstorps Curry och Peppar

Dom går väl att registrera annars är det nytt för i år! Desvärre har jag hört att peppar inte lever kan det vara sant, hoppas det är fel för han är så otroligt trevlig och snygg!

Registreras kan de men kan de stambokföras (RNF)?
Hörde av en ägare till ett new foreststo med vit bukfläck att avkommor till ponnyer med otillåtna vita tecken inte kan stambokföras oavsett om de har otillåtna tecken eller ej.

Är det inte tillåtet med bukfläckar hos New Forest?

Nej, det är det inte. "albino" är inte heller tillåtet.

Nu har jag tänkt till lite. :smirk:
New forest med otillåtna tecken och deras avkommor stambokförs i S-delen. Förut fanns ju ANF som stambokförde de som inte stambokfördes i E-delen pga härstamning eller färg.
Jag har hört/läst något om att ponnyer kan flyttas från S till E efter typbesiktning om de har tillräckligt lite Golden Wonderblod.
Källtorps Curryponnyerna kommer alltså bli kvar i S-stamboken.
rätta mig om jag har fel.

Jag ska se om jag kan reda ut det men det är lite klurigt och det är lätt att röra ihop (hoppas att jag inte soppar till det själv nu, kunde det här betydligt bättre förr och sitter tyvärr inte så att jag har uppslagsmöjligheter för tillfället…)

Ja, ston efter till tex Curry, Peppar, Danilo, Salomon etc (stambokförda hingstar med RNF-S nummer med för mycket vitt själva eller som är avkommor till stambokförda hingstar/ston med för mycket vitt) kan fortfarande stambokföras i S-delen. I S stamboken förs idag också ston med för hög GW % (mer än 6,25%).

Dock, avkommor som föds idag och sedan ganska många år tillbaka som själva har otillåtna vita tecken kan inte föras in i Riksstamboken i vare sig E eller S delen. Är det en till stammen E avkomma så registreras den i 34-registret men i 9000-serien och är ej riksstamboksberättigad. Har den S-stam registreras den i 39-registret i 9000-serien och är heller inte här riksstamboksberättigad. Har tyvärr inte i huvudet från vilket år den här regeln gäller men det är nog en dryga 5 år tillbaka i alla fall.

De som kan föras över från S-delen till E-delen är hästar med 6,25% GW blod eller mindre under förutsättning att de inte har “vita tecken hästar” i stammen.

Det är dock lite grann en djungel. Begränsningen av de vita tecknen tror jag kom för hästar födda runt 1980, har ej det exakta året i huvudet. Det finns alltså tex ston födda på 70-talet införda i både E och S-delen som har för mycket vitt men ändå är ok och godkända. Ett sådant sto är Rödluvan RNF 10-S. Hon har enligt dagens regler för mycket vitt men var ok med de reglerna som var när hon föddes. Hon återfinns i S-stamboken pga GW-blodet och hästar som härstammar från henne kan alltså föras över till E-delen när de har kommit ner i rätt procent GW trots att de har en häst med för mycket vita tecken i stammen.

Tack för ditt svar! New forest är en ras med krångliga regler. Varför stambokförs isabellston men inte -hingstar? Märkligt tycker jag. Det är ju samma färg.

Rödluvan träffade jag på Elmia 1992. Fin ponny!

Nu ska vi se, jag har slått upp i stamböckerna vilka år som gäller för ston med för mycket vitt.

I E-delen kom reglerna om vita tecken för både hingstar och ston födda 1980 och senare.

I S-delen infördes begränsningsreglerna om vita tecken vid nygodkännande av hingstar from 1994 och för ston födda from 1994. Ston med för stora vita tecken födda tom 1993 kunde alltså föras in i S-delen av stamboken men födda därefter enbart registreras.

Liknande trådar

Övr. Katt Min ena innekatt har smitit ut. Helt mitt fel, jag slarvade och hon är van vid att vara på altanen med mig, så hon gick nog längre. Jag...
2
Svar
33
· Visningar
2 813
Senast: Sel
·
Avel Vet att jag ställde frågan tidigare här i forumet vad som hänt med det svenska halvblodet som inte längre verkar riktigt slagkraftigt...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: athena
·
Avel Att tjäna pengar på avel är få förunnat men jag har länge undrat över om de med egen hingst, främst på naturlig, får sin avel att gå...
Svar
1
· Visningar
1 144
Senast: Fenestra
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka