"Kallstall" som "varmstall"

nyaste

Trådstartare
Vet inte om jag ska kalla stallet för kallstall eller inte. Det håller inte plusgrader på vintern, men det är inte lika kallt inne som ute heller, men minusgrader blir det, allt mellan -1 till -15 beroende på hur kallt det är ute. Nu undrar jag, om man "bommar igen" ett sådant stall: sätter plast/mattor för dörrar, stänger ventilationen (är bara lufthål i taket som går ut, ingen "ventilationsmaskin") och sätter in värme element (sådana som man ska ha inomhus, som man kopplar i eluttaget) vad händer då? Alltså, jag menar, hur pass bra är det att göra så egentligen? Händer det något, till exempel med luften, fukt, kondens m.m? Någon som vet? Hur pass bra är det för hästar att stå i sådant stall?
Det är inte mitt stall det gäller.
 
Sv: "Kallstall" som "varmstall"

Det skulle jag inte rekommendera. Som att be om mögel och fuktproblem.
Stod i ett sånt stall i vintras och det var hemskt. Lågt i tak var det dessutom. Svartmögel i taket och det droppade kondens. Allt för att vattenkopparna inte skulle frysa :( När man kom på morgonen så tårades ögonen. Hästar har känsligare andningsapparat än människor så det är direkt skadligt för en häst att stå i ett sådant stall.
 
Sv: "Kallstall" som "varmstall"

Att det är minusgrader gör ingenting. Då hade jag hellre isolerat vattenkopparna på något fiffigt sätt.
 
Sv: "Kallstall" som "varmstall"

Det vore förödande för ventilationen och luften skulle bli fuktig och stor risk för sjuka hästar!!! Dessutom måste man ha element som tål fukt och är anpassade för djurstallar annars är brandrisken stor!
 
Sv: "Kallstall" som "varmstall"

Låter som en mycket dålig ide, enda stallet som jag vet har uppvärmning (håller ca 15 grader på vintern) har riktigt god ventilation och är byggt för att klara uppvärmningen från början...

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 141
Senast: a1agnlju
·
Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
3 054
Senast: Diabetikern
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 317
Senast: Calmiche
·
Anläggning Är det någon som har utestall, dvs kallstall (stall ihopbyggt av uteboxar och med tak på alltså) som har upplevt dålig ventilation och...
Svar
7
· Visningar
2 064
Senast: Zussi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp