Källsortering

Ikea har en svart bänk med inbyggd sortering, funderat på om den får plats i hallen sen.
Nice, tyvärr har jag skaffat en svart IKEA bänk med skoförvaring som jag är vansinnigt nöjd med. (varför har vi så mycket skor, det är helt knäppt.) Men jag ska kika på det.

Hrm....?
Jag har inga problem. Kanske är jag extremt okänslig för estetik....

Tidningar samlas i två stående papperskassar under köksbänken. En liten för tidskrifter och en stor för morgontidningar. Kompost i en hink under diskbänken, bredvid sophinken. Plast i en fyrkantig hink i smalskåpet bredvid. Där är också glas och metall.

Det enda som det blir mängder av är plasten. Men den knyter jag bara ihop och tar med ut till bilen och hivar i en container när jag passerar en sådan.

Det som det knappt blir något alls av är "vanliga" sopor. Jag har varannan veckas tömning. Ofta ställer jag inte ut soptunnan eftersom den är helt tom. Framförallt sommartid när katterna inte använder lådan utan vill vara ute när de går på toa.
Mja, jag tror bara du verkar ha förvaringsmöjligheter i köket :D tex "under köksbänken" där skulle vi också haft tidningar eller pant, om vi hade haft just "under köksbänken", men det har vi inte, vi har knappt plats för porslinet och bunkarna. Modernt kök... vi har i alla fall uppgraderat, i förra bostaden, byggd 2004, fanns inget städskåp, i denna från 2010 har vi ett :D.

Det går, men vi har aldrig i livet disciplinen att ta det dagligen. Det funkar om vi kan ha lite förvaring, annars myglar jag... glasåtervinning tas på kvällsrundan, men mjölkkartonger och sånt får bo kvar nån vecka eller så.

Om ni slänger glas varje kväll, borde inte en sån där utdragbar låda under diskbänken räcka till en veckas återvinning minus glas? Hos oss är det glas som tar mest plats.

En sån här:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/kitchen/24259/

Den där var ju riktigt bra! Den borde väl funka i fuktiga utrymmen med? Vi har tvättkorgen i badrummet och just där blir golvet uktigt efter dusch, men den borde ju funka... snygg till både kök och badrum ju!

Den verkar vara i papp så den kanske inte är jättevattentålig, men jag har en liknande tvättunna som jag tillverkade en ställning till med hjälp av en gammal träplatta och fyra billiga ben (typ 39 kronor på Clas ohlson) :up: Då behöver man inte tänka på att det blir blött under!

Om ni slänger glas varje kväll, borde inte en sån där utdragbar låda under diskbänken räcka till en veckas återvinning minus glas? Hos oss är det glas som tar mest plats.

En sån här:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/kitchen/24259/

Vi har nån variant på det där, men plast, mjölkkartonger, yoghurtförpackningar, tidningar, konservburkar (mycket kokosmjölk här) och en antikhandlande partner genererar sanslösa mängder återvinning. Men du har rätt. Jag ska se över befintlig förvaring innan jag försöker shoppa bort problemet.

Vi har nån variant på det där, men plast, mjölkkartonger, yoghurtförpackningar, tidningar, konservburkar (mycket kokosmjölk här) och en antikhandlande partner genererar sanslösa mängder återvinning. Men du har rätt. Jag ska se över befintlig förvaring innan jag försöker shoppa bort problemet.

Tidningar är ju en stor bov också. Vi har DN och tursamt nog har vi källsortering nere på gården annars hade vi drunknat i tidningar.

Var tvungen att googla henne:
Från wikipedia:
"Imelda Marcos är även känd för sin stora samling av skor och underkläder - sedan paret tvingats lämna Filippinerna fann motståndsstyrkorna i hennes garderob i presidentpalatset 1060 par skor[2], 500 behåar och 200 höfthållare"

:D

Jag hade 350 par i originalkartong när jag och partner träffades... och typ lika många hattar och väskor (jag fick mycket i tonåren som ersättning för jobb).
Min FADER kallade mig Imelda länge.

Var tvungen att googla henne:
Från wikipedia:
"Imelda Marcos är även känd för sin stora samling av skor och underkläder - sedan paret tvingats lämna Filippinerna fann motståndsstyrkorna i hennes garderob i presidentpalatset 1060 par skor[2], 500 behåar och 200 höfthållare"

:D

Särskilt höfthållarna är väldigt svåra att hitta bra förvaring till, tycker jag.

Jag fattar inte heller var "under köksbänken" överhuvudtaget är. Under den del av diskbänken som är arbetsyta, finns lådor och skåp för bestick och skålar och sådant. Ett tomt "under diskbänken" känns för mig som passagen till något fantasyland, ungefär. Och det har jag inget. (Inte heller diskmaskin skulle få plats "under köksbänken" eller var man nu brukar ha dem.)

Denna, i svart http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00243800/
Men denna är längre http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70152702/

Har du länk till bänkskåpet?

På andra sidan, under kläderna har vi två från rusta tror jag, travade på varandra, (fniss) de har små ploppar på ovansidan och små hål i fötterna så travningsbara. Svärmor har köpt dem i förtvivlan, vet inte var.
Nu blev jag lite sugen på denna, glaset och burkarna kunde få bo i den under diskbänken istället för att härja fritt http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30204623/

Denna, i svart http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00243800/
Men denna är längre http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70152702/

Har du länk till bänkskåpet?

På andra sidan, under kläderna har vi två från rusta tror jag, travade på varandra, (fniss) de har små ploppar på ovansidan och små hål i fötterna så travningsbara. Svärmor har köpt dem i förtvivlan, vet inte var.

Vi har den längre varianten:)

Användbar, heter den med sortering:)

http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/00332250/

Särskilt höfthållarna är väldigt svåra att hitta bra förvaring till, tycker jag.

Jag fattar inte heller var "under köksbänken" överhuvudtaget är. Under den del av diskbänken som är arbetsyta, finns lådor och skåp för bestick och skålar och sådant. Ett tomt "under diskbänken" känns för mig som passagen till något fantasyland, ungefär. Och det har jag inget. (Inte heller diskmaskin skulle få plats "under köksbänken" eller var man nu brukar ha dem.)

Vi fick inte heller plats med diskmaskin:D

"Under diskbänken" menar jag helt enkelt det utrymmet som är under diskhon. Det brukar vara två luckor. Om man istället monterar en utdragsbar låda med behållare för källsortering så använder man utrymmet mer effektivt.

Jag hade 350 par i originalkartong när jag och partner träffades... och typ lika många hattar och väskor (jag fick mycket i tonåren som ersättning för jobb).
Min FADER kallade mig Imelda länge.
Men gud! Jag har typ tre par skor, plus gummistövlar och löparskor (ett par av varje).

Under min diskbänk dvs under själva handfatet har jag istället för ett skåp en utdragbar låda, 80 cm bred, där en hel del kärl får plats.
Det är ett IKEA-kök som inte är jättegammalt.

Det går, men vi har aldrig i livet disciplinen att ta det dagligen. Det funkar om vi kan ha lite förvaring, annars myglar jag... glasåtervinning tas på kvällsrundan, men mjölkkartonger och sånt får bo kvar nån vecka eller så.
Men har ni inget soprum? Där kan jag lämna allt, sorterat.

Förvaring av återvinningssopor är förvisso ett stort problem. Det får ju inte plats. Att förvara det i källaren, som någon föreslog, är i mitt fall jobbigare än att gå ut med det. (Man måste gå genom garaget under huset för att komma till källarförrådet, och jag är av någon anledning rädd för garage. Möjligen såg jag någon olämplig film i för späd ålder.)

Men i mitt fall är det inget tvivel om att den bästa lösningen vore att mer regelbundet gå ut med återvinningen. En gång när jag släpade två fulla papperskassar glas (mestadels vinflaskor) till sorteringsrummet och en granne kom muntert gående med en (1) tomflaska i handen (grannen hade druckit ur den kvällen innan berättade hen), fick jag något slags aha-upplevelse. Som jag dock inte har agerat på. Jag kan inte gå ut så regelbundet, det blir helt enkelt inte av.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka