Källsortering

Jolie_Madame

Trådstartare
För oss som inte har plats under diskbänken. Hur gör ni? Vi har hittills haft pappkassar stående på golvet i vardagsrum/matplats/kök (öppen planlösning i tvåa) men det känns inte som någon särskilt rolig lösning.

Har plats för lite källsortering under diskbänken, men eftersom vi nitiskt källsorterar allt in i minsta detalj, så tar det för mycket plats och blir lite för rörigt. Har istället glödlampor, batterier och liknande där.

Funderar på köpa någon sorts tvättkorgsliknande kärl som inte är jättefula att sortera i, så det ser lite roligare ut. Har någon nåt liknande själv? Eller har sett någon smart lösning?

Vill hemskt gärna ha tips på någon som faktiskt fungerar praktiskt, och inte ser lika förjävligt ut som påsar direkt på golvet! :bump:

Sv: Källsortering

när jag bodde i korridor hade vi källsorteringen i mindre olika soptunnor, så din ide verkar ju inte hel fel :) med snygga "tunnor" tror jag det kan bli bra.
Ni har ingen klädkammare eller plats i någon garderob där man kan stoppa undan ex kartong, tidningspapper?

Jag har i min etta under diskbänken två sådana här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40174244 i den ena stoppar jag kartong, i den andra plast,metall, och glas -sorterar jag när jag tömmer

tidningspapper/trycksaker har jag i en korg i köket ¨på en hylla

batterier och lampor ligger i en påse i städskrubben -sorteras när jag tömmer

Samma problem här, men köpte en billig lösning på IKEA. MYCKET snyggare än papperskassar, och lättare med. Kassarna sitter ihop med tryckknappar i varandra, och skjuter man dem mot varandra (de är med mellanrum på bilden) blir det ännu mindre 'störande att se på'.

http://www.ikea.com/se/sv/images/pr...ring-blandade-farger__0108666_PE258304_S4.JPG

Det finns en variant som är djupare med, i en stålställning.

IKEA har flera lösningar för källsortering, sök på källsortering på deras hemsida.

suisyola:
Nej, våra garderober och skåp är helt fullproppade med alla andra grejer tyvärr..

Alexandra:
Hur kan jag inte ha kollat IKEA, ska genast kolla. Har väl egentligen i och för sig inte kollat nånstans än, har inte blivit av. Men tänkte börja med att få in lite tips om var och vad man ska kolla efter. Tack!

Förr i tiden tyckte jag Granit kunde ha snygga och praktiska källsorteringsgrejer. Men nu kunde jag bara hitta den här på hemsidan och den var kanske inte sådär väldigt snygg (eller rymlig?), då är nog de från IKEA som visats tidigare i tråden bättre...

Returkase_3_pack.jpg

Fattar inte ens om de är separata eller isär..

Dom var ju smarta,:idea: man kan ju diska ur dem med, blir ju alltid något kladd efter burkar eller annat.
Jag sorterar också nitiskt, har påsar överallt med olika saker i. :o
Ser ruskigt tråkigt ut.. :p
Så tack för tråden och tipsen!

dimpa-vaska-for-kallsortering-med-stativ-gra__0109701_PE259457_S4.JPG

Den här från ikea har jag står i hallen. Rätt diskret ändå, och rymmer mycket. Där hamnar pappersförpackningar, plastdito och för tillfället metall. Glas har jag en bytt under diskbänken för, likaså kompost och restavfall. Batterier i en plastpåse, tidningar i en papperskasse i hallen.

Vi har ett system med plastkassar med bilder på de olika sorteringsgrejerna på. Superbra förklaring känner jag :o Vi har dem ute i förrådet, bredvid skafferiet. Fick dem i julklapp av mamma, kan fråga henne var de är köpta om du vill? Vet att mormor har ett liknande men i färgglada färger. Eftersom min sambo är allergisk mot färgglatt så är våra stillsamt svarta :p

Är det ingen som har sett någon annastans än IKEA? Är inte sugen på källsorteringskassar, även om de kan se ok ut så är det inte alls det jag är ute efter. Vill hellre ha någon form av kärl, tunnor eller lådor, som är snygga att ha framme. De från IKEA är väl okej, men skulle ännu hellre ha några som faktiskt ser bra ut att ha framme.

Tack för tipsen, ännu fler är välkomna!

Men är inte det där foder tunnor?? ;)

Skit samma vad det är, bara det fungerar! Vill hellre ha tips på annat än det som är menat till källsortering, då det känns som om man kan hitta snyggare saker då!

Dock, ja, haha, det där ÄR ju fodertunnor, i vart fall för oss hästmänniskor ;):rofl:

Även jag använder lådorna med lock från IKEA som heter Sortera.
Har även skrivit ut en schablon via datorn med återvinningssymbolen och lite snygg text. Då har jag märkt lådorna med Kartong, Plast, Metall och Glas, genom att rita genom schablonen med en permanent tuschpenna.
Det ser ut sådär. Har lådorna i ett hörn i köket. Ser diskret, och faktiskt ganska fint ut.
Tar ingen plats alls nästan, och det känns som att man får plats med hur mycket som helst.
karlstad-002_58705573.jpg

*kl*

Jag har haft samma problem i alla år. Nu har jag flyttat och har det väldigt lyxigt. Sorteringsstationen är på andra sidan gatan. :p

Har bara en kasse och när den är full är det bara att gå över och slänga grejerna där de ska vara.

Jag har sorteringsrum på gården, det handlar inte om avståndet.
Utan att det ser tråkigt ut i lägenheten att ha en eller flera (vilket alltid slutar med att det blir kladdigt och äckligt när man ska sortera) kassar stående. Och jag orkar inte ränna ut med sopor en gång i kvarten.

Fler tips!

Skit samma vad det är, bara det fungerar! Vill hellre ha tips på annat än det som är menat till källsortering, då det känns som om man kan hitta snyggare saker då!

Dock, ja, haha, det där ÄR ju foder tunnor, i vart fall för oss hästmänniskor ;):rofl:

Inte min tanke att kliva på någon tå, ursäkta :o

Givetvis fungerar dem mycket bra till både återvinning men det var foder som snabbt dök upp i huvudet eftersom det här är buke.
Kanske kan några stora och några mindre vara bra för att sortera lite efter tyngd?

Annars kan jag tycka att både pedalhinkar och andra tunnor med lock kan vara stilrent och lätt att bära till tömning, även "shoppingpåsar " som har dragkedja eller likande för att stänga dem borde väl fungera om man har lite utrymme och man kan ju köpa i nästan vilka färger,mönster man vill.

Liknande trådar

Hemmet Om ni fick helt fria händer att designa om detta kök, hur hade ni då gjort? Flyttat på spisen? Skåp eller hyllor? Osv... Vilken färg...
2
Svar
23
· Visningar
3 159
Senast: mimmipigg
·
  • Låst
Övr. Hund *LÅÅNGT* OHH:mad: :mad: :mad: :mad: vart ska jag börja!? jag e sååå j*vla less på min hund att för tillfället skulle det vara SÅÅÅÅ...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 204
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar