Sv: Kallhyra?

Det kan nog variera en del vad som är inkluderat. Men ström, bortforsling av gödsel, vatten om det inte finns egen brunn och sånt kan också tillkomma.
 
Sv: Kallhyra?

Fråga det aktuella stallet. Jag tycker det varierar väldigt mkt vad folk anser vara kallhyra. För mig är det helt enkelt stallplatsen utan nånting dvs el, gödselhantering, strö, foder, tjänster etc tillkommer. Men jag vet många som hyr ut på "kallhyra" och då ingår in-och utsläpp, el och vatten. Så bäst är att fråga.
 
Sv: Kallhyra?

Kallhyra i de stall jag stått i har varit enb box och kanske hage, altså att man betalat kallhyra för att försäkra sig om att man har kvar box och hage i stallet under en viss period när hästen inte befunnit sig i stallet.
Inget stall har erbjudit kallhyra om hästen står kvar.

Många gånger ingen specifik box/hage, utan bara reserverat sig en plats i stallet så att säga.

Allt utöver har varit tjänster, foder, strö och övriga kostnader för stallskötsel.

Allt beror nog på vad som står i avtalet då alla har egna tolkningar på vad en kallhyra är. Mitt tips är att det dessutom bör står specat vad som gäller för att undvika tolkningsfel/tvister..Många tycker jag slarvar på den punkten och påstår det ena och det andra när saken kommer till diskussion
 
Senast ändrad:
Sv: Kallhyra?

Kallhyran är ju vad bara stallplatsen kostar utan foder, utan strö, utan tjänster.
Så allt annat tillkommer på kallhyran
 
Sv: Kallhyra?

Ja, det är ju olika vad folk tycker och tänker, men med en kallhyra innebär det vad man betalar för stallplatsen när man inte nyttjar den, så jag tycker det är fel att ta betalt för strö/foder om platsen ej nyttjas.
Kallhyra är endast det platsen kostar och inget annat.
tjänster, foder och strö är utöver vad kallhyran kostar.
 
Sv: Kallhyra?

Jag tror inte det finns något rätt eller fel, utan det som är viktigt är det man kommit överens om.

Vet stall som inte har kallhyra alls utan man får betala som vanligt även om hästen inte är där av den anledningen att kostnaderna är beräknad per box eller abonnemang sas och inte per exakt förbrukning för att det ska gå runt.
Att man kanske har delat kostnaderna rakt av på det som köpts in i stället för att köpa in eftersom, att man följt en fast kalkyl på hur mycket hyra som måste in för att man ska ha råd att köpa in saker utan att hyran höjs tex.
En jämförelse kan vara en hyreslägenhet..du får inte kallhyra bara för att du inte använder den, det är samma månadskostnad oavsett.

Platsen kan ju kosta för stallet ändå även om boxen står tom och egentligen är det mer ekonomiskt att inte ha en kallhyra där man bara betalar för en tom box. Ekonomiskt så kan ju en kallhyra vara ett bortfall i det läget

Eller att kallhyran ses som en sk grundhyra, där vissa saker är inräknade (tex löst spån) och den kostnaden måste man betala oavsett och att det sedan finns tillval utöver det.

Finns nog hur många varianter som helst, även om det vanligaste är kallhyra för just bara boxen/hagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Kallhyra?

Ja, det är ju olika vad folk tycker och tänker, men med en kallhyra innebär det vad man betalar för stallplatsen när man inte nyttjar den, så jag tycker det är fel att ta betalt för strö/foder om platsen ej nyttjas.
Kallhyra är endast det platsen kostar och inget annat.
tjänster, foder och strö är utöver vad kallhyran kostar.

Sant, sen har nog vissa lagt till att "i kallhyran ingår även"....
 
Sv: Kallhyra?

När jag hyrde ut platser var kallhyra enbart för boxen och en vinterhage. Nu hade jag inte nåt mer att erbjuda, stallet fungerade som ett kollektiv med gemensam arbetsinsats. Var och en hade sitt eget foderutrymme och fick ansvara för att det fanns mat att ge. Sen delade vi på arbetet. Jag kunde sänka kallhyran till de som tog hand om min häst när jag låg på sjukhus...
 
Sv: Kallhyra?

Kallhyra för mig är det boxen och hage kostar oavsett om hästen bor där för tillfället eller inte. I kallhyran ingår vatten, el, normalt slitage, ridhus, paddock, utsläpp inkl. täckesbyte, tillgång till foder- och sadelkammare. Samt tillgång till grepar, skottkärror och gödselhantering och annat "smått och gott" som blir i ett stall.
Utöver detta tillkommer hö (i den kostnaden ingår "uppvägningsavgift" samt fodring), strö och ev. andra tjänster man velat ha under månaden. Detta specas sedan på fakturan så man vet vad man köpt. Mycket praktiskt. Köper man samma kraftfoder som ägarna så kan man köpa till detta annars får man köpa själv.
I mina ögon ett bra system och vi har en relativt hög kallhyra som gör detta möjligt. Nu ligger i stallet i Stockholm där man naturligtvis hade kunnat ta ännu mer betalt. ;)

Det är intressant att läsa hur det går till i andra stall. :)
 
Sv: Kallhyra?

Jag tycker att kallhyra är box, hagar, el och vatten. I min hyra ingår sen hö, halm, utsläpp (vid behov).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: Elo
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 985
Senast: Sorgsen
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp