källhänvisa skönlitterär bok

villagegirl

Trådstartare
Behöver hjälp med hur man skriver källhänvisningar till en skönlitterär bok:

- Ang årtalet, visst skriver jag då när just mitt ex är tryckt? Och visst borde det isf vara det årtalet som står senast i den långa radda av årtal som finns på försatsbladet?
- Om det inte står något om vilken upplaga det är, behöver jag skriva något om det då? Det är ju som sagt en skönlitterär bok, finns såna öht i flera upplagor?
- Behöver jag skriva förlaget på nåt sätt?

Tack på förhand!
 
Sv: källhänvisa skönlitterär bok

Alltså jag kanske är helt blåst, men jag fattar inte hur jag använder sidan?
 
Sv: källhänvisa skönlitterär bok

Du söker på bokens titel i sökrutan - sen klickar du på rätt bok i listan du kan välja på - och sen klickar du på "Visa referens" :)
 
Sv: källhänvisa skönlitterär bok

Jo så långt förstod jag, men det är ju omöjligt att få fram sidreferenser då? Eller det kanske inte är nödvändigt?
 
Sv: källhänvisa skönlitterär bok

Om du med sidreferens menar de sidorna du använt i ditt arbete, så är det väl bara att fylla i de sidorna i din källhänvisning?
T.ex. när jag skriver mina arbeten på universitetet ser källhänvisningen i texten ut så här: Efternamn Årtal: Sidnummer och i källförteckningen Efternamn Förnamn (Årtal). Bokens titel. Förlagsort: Förlag. Om jag behöver sidnummer i källförteckningen (t.ex. om det är ett samlingsverk jag citerar ur) skriver jag dem efter förlagets namn.
 
Sv: källhänvisa skönlitterär bok

Sida behöver du inte referera till förutom vid citat eller om det rör sig om en antologi eller tidskrift.

Skulle jag inte referera till sidnummer skulle jag inte bli underkänd ;) Så det stämmer inte alls, åtminstone inte när det gäller litteraturvetenskap!

Till TS. Under textens gång så använder man sig antingen av fotnoter, där det i första noten står all information. Efternamn, Förnamn. Titel (Titeln ska vara kursiv!), förlagsort, förlag, årtal och sedan sidnummer! Vid andra gången du använder dig av titeln räcker det med att skriva ut efternamn, årtal och sedan aktuellt sidnummer. För att visa hur det kan se ut klistrar jag för enkelhetens skull in första fotnoten i uppsatsen som jag skriver nu. (Som förvisso inte gäller en skönlitterär bok, men man gör på samma sätt oavsett skönlitteratur eller facklitteratur!)

Bäckström, Per. Enhet i mångfalden: Henri Michaux och det groteska, Lund: ellerströms förlag, 2005, s. 59.

Du kan också välja att skriva (Bäckström, 2005, s. 59) i brödtexten och skriva ut resterande information i en litteraturlista.
 
Sv: källhänvisa skönlitterär bok

Du klistrar bara in referensen som du får upp och sedan lägger du till "s.XXX" där XXX= den sida du refererar till :)
 
Sv: källhänvisa skönlitterär bok

Okej, jag är inte så insatt i andra refsystem än APA (harward). Min spontana tanke är att det blir helt ohållbart att referera om jag hela tiden måste ange sida.. Men det kanske skiljer sig åt utifrån vilken typ av text man skriver..
 
Sv: källhänvisa skönlitterär bok

Okej, jag är inte så insatt i andra refsystem än APA (harward). Min spontana tanke är att det blir helt ohållbart att referera om jag hela tiden måste ange sida.. Men det kanske skiljer sig åt utifrån vilken typ av text man skriver..

Det ÄR förjävla omständigt, men jag har inget val - ingen sidhänvisning = inget betyg...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 817
Senast: vtok
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Fritid En annan tråd höll på att tas över av det här ämnet så jag startar en ny tråd om detta ämne istället! Det borde finnas flera personer...
Svar
14
· Visningar
1 959
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp