Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Inlägg #52, närmare bestämt andra delen.

Och för det andra verkar det som du letar goda - både här och i dina inlägg om turankan...? :cautious:

Tack för länken, då hänger jag med lite mer. :) Jag tänkte att om jag skulle kunna lokalisera de som känns goda, så är det större chans att de andra är onda. Jag lyckas ju aldrig hitta onda genom att leta onda, alla verkar så snälla tills det plötsligt börjar käkas folk. :nailbiting:

Tack för länken, då hänger jag med lite mer. :) Jag tänkte att om jag skulle kunna lokalisera de som känns goda, så är det större chans att de andra är onda. Jag lyckas ju aldrig hitta onda genom att leta onda, alla verkar så snälla tills det plötsligt börjar käkas folk. :nailbiting:

Men om du öppet outar goda (särskilt specialroller) gör du det himla lätt för björnarna att käka, hörru... :cautious:

Med "för klantig" syftade jag på inlägget jag pekade på. :)

OK, tack för förklaringen. :)

Kan ni två redan peka ut alla ulvar samt magica? Tycker ni pekar finger väldigt tidigt i leken, men kanske vet ni något som vi andra inte vet?

Nä, jag kan inte det. Jag kommenterade bara att om man skulle gå på vad som skrivits om kronan, så blir det väldigt många onda.

Vad jag vet har jag hittills inte pekat någonstans, bara fortsatt redan påbörjade diskussioner och funderingar och lagt till mina egna?
Teoriinlägg kommer senare ikväll från mig. :D

Fast det kanske inte var riktat till mig? Tänkte eftersom det stod "ni två" trodde jag det. : o

Senast ändrad:

Men när du säger du tror inte Hedinn skulle vara så klantig, menar du i det inlägget du nämnde eller inlägget där jag tyckte hon verkade outa Magica? För jag håller med om att det senare var lite väl öppet om det var så, men å andra sidan tycker jag väl att det är rätt klantigt att skriva det om man inte är Magica också så "för klantig..." är jag inte säker på att jag köper... (Varför har inte Hedinn förklarat/försvarat vad hon menar med det?)

Vad jag menar med vad? Min gissning på vad som händer om dynamiten används? I så fall är min enda förklaring att det var just det, en gissning. Något mellan "bara ett poff" och att alla dör fick vi ledtråd om så jag kom på något som jag anser ligger däremellan.

Med tanke på hur väl jag dolde min siarroll för alla goda i förra leken vore det väl extremt klantigt om jag outade mig som ond i mitt första inlägg i den här (och nej, men det menar jag inte att jag är ond). Framför allt med tanke på hur friskt den typen av hintar diskuterades i slutet på förra har jag väldigt svårt att tro att någon försöker väva in sånt i framtidsvisionen, just för att det skulle kunna bli för uppenbart för de flesta med tanke på att de lär bli granskade.

Samtidigt som jag har väldigt svårt att förstå varför man hakar upp sig så extremt på en sån sak om man inte är ond och jobbar på att få ut goda, så känns det ändå som att få onda skulle göra det. För om jag åker och visar mig vara god lär ju ögonen direkt riktas mot dem och det lär man ju vilja undvika som ond dag ett redan, antar jag.

Vad jag menar med vad? Min gissning på vad som händer om dynamiten används? I så fall är min enda förklaring att det var just det, en gissning. Något mellan "bara ett poff" och att alla dör fick vi ledtråd om så jag kom på något som jag anser ligger däremellan.

Med tanke på hur väl jag dolde min siarroll för alla goda i förra leken vore det väl extremt klantigt om jag outade mig som ond i mitt första inlägg i den här (och nej, men det menar jag inte att jag är ond). Framför allt med tanke på hur friskt den typen av hintar diskuterades i slutet på förra har jag väldigt svårt att tro att någon försöker väva in sånt i framtidsvisionen, just för att det skulle kunna bli för uppenbart för de flesta med tanke på att de lär bli granskade.

Samtidigt som jag har väldigt svårt att förstå varför man hakar upp sig så extremt på en sån sak om man inte är ond och jobbar på att få ut goda, så känns det ändå som att få onda skulle göra det. För om jag åker och visar mig vara god lär ju ögonen direkt riktas mot dem och det lär man ju vilja undvika som ond dag ett redan, antar jag.

Och jag tycker väl inte att jag hakat upp mig särskilt extremt på det, men jag har definitivt reagerat... Det har ju inte hänt så mycket att ta upp än, och av det som hänt så är det du skrev helt klart nummer ett på min lista.

Och som sagt, jag håller med om att det var lite väl tydligt som outning - men av precis samma anledning var det ju en märklig sak att bara råka skriva också. :cautious:

Vad gäller att vara ond och avslöja sig själv som sådan genom att rösta ut en god Hedinn så känns ju det dock lite som ett hot, faktiskt. "Passa er att rösta ut mig, jag är god och ni kommer att få misstankar på er"? Och när det gäller att passa sig så är nog "självbevarelsedrift" aldrig särskilt högt på min lista. ;)

Vad gäller att vara ond och avslöja sig själv som sådan genom att rösta ut en god Hedinn så känns ju det dock lite som ett hot, faktiskt. "Passa er att rösta ut mig, jag är god och ni kommer att få misstankar på er"? Och när det gäller att passa sig så är nog "självbevarelsedrift" aldrig särskilt högt på min lista. ;)

Det var inte syftet, utan mer hur jag tänkte om er, att jag inte finner det misstänkt att ni misstänker mig, även om jag tycker det känns något överdrivet.

Men nu skrev fel på mig.
Jag ville inte alls behålla kronan för tur - läs om läs rätt.
Jag vill att kronan ska hamna hos den rättmätige ägaren

Jag undrar varför du reagerar på Hedinns beskrivning av vad hon vill göra med kronan när MM skrev precis samma sak, fast innan.

Förra leken blev det ett jäkla liv på att jag skrev en liknande framtidsvision som just Hedinn, det var vad jag menade med tvåa på pucken.

I övrigt så nedtecknade jag bara lite tankar om hur alla uttryckt sig runt kronan och det jag reagerade på var att några ville ha kronan själva och andra ville mer hitta den och lämna den till sin ägare. Jag vet inte om det har någon betydelse för leken. Det var en notering.

Fast de onda vet ju redan vilka som är goda. Några specialroller vet jag inte alls, det går väl inte ens att ana sig till innan första natt-DL har varit?

Men jag kan skriva luddigare om du vill, då brukar det sluta med att jag blir käkad för att jag verkar vara så skum. :p

Det är lika bra att var först på denna puck (vis från förra leken).

Turkronan behövs för att få den totala turen(guld och rikedomar), alla kan inte vara som tur-ankan och då är det viktigt att få lägga vantarna på tur-kronan. Jag tror inte att Björnligans dynamit kommer att förinta hela Ankeborg, den kommer att ploffa i ett obevakat ögonblick och istället för att göra stor skada så kommer Björnligan i sotet och askan upptäcka att turkronan är förvunnen och att någon annan har fått all tur i världen. Det är inte Magica som lyckats heller. Turkronan har som en magnet dragits till sin rättmätiga ägare.

Oj förlåt! :o jag slutade läsa när du började skriva om dynamiten och missade sista raden. :o

Så här skrev Matmissbrukaren:
Om björnligan använder sin dynamit tror jag det blir kaos i leken för en stund :D
Jag vill hitta turkronan för jag vill så klart gå segrande ur det här.

Så här skrev Hedinn:
Jag vill hitta turkronan för att jag vill bli rik! :D Det vore ju ganska trevligt, även om jag inte skulle bli lika snål som von Anka så jag skulle antagligen vara bättre än han själv på den positionen. ;) Om Björnligan använder sin gamla dynamit tror jag att Bolivar apporterar dynamiten, antingen tillbaka till Björnligan själva eller till någon annan och den som står för nära när den sprängs blir tillfälligt döv och får därmed problem att använda sina specialförmågor kommande natt.

Och det här stod i rollistan:
Magica de Hex – kokar ihop den ena djävulsbrygden efter den andra och har ett horn i sidan till Uppfinnar-Jocke som hon tycker har varit i vägen lite för mycket. Magica har nyligen kommit på hur man stjäl från övriga innevånare i Ankeborg, utan att lämna ett spår efter sig. Dock bemästrar hon inte denna nya förmåga helt och fullt ännu utan tre gånger lyckas stölderna och om offret har någon specialförmåga övergår den följande natt på Magica ( tex om hon stjäl från Uppfinnar-Jocke så får hon spioninformationen den natten). Magica kan bara stjäla från en spelare en gång och valet måste skickas till LL innan Dag-DL och får tas i bruk under kommande natt-DL

Magica allra vanligaste vapen är foffbomberna, små påsar som när de kastas exploderar med ett ljudligt "foff" varvid offren tillfälligt paralyseras. Magica kan välja att avstå från att tjuva en natt och använda en foffbomb istället (samma DL-tid). Oavsett vem som träffas blir denne av med sina förmågor/förmåner för nästkommande dygn, MEN om hon träffar Alexander Lukas försvinner hans tur för en vecka (resten av leken) och han blir bara en vanlig anka…

Det jag reagerar på i Hedinns inlägg är alltså att hon beskriver Magicas roll. Det gör inte Matmissbrukaren.

Vad gäller reaktionerna på din "tvåa på pucken" i förra leken så var det ju inte specifikt att du upprepade vad någon annan sagt, utan att det den första sa var en uppmaning/påminnelse om en bra strategi för goda sidan. Vilket är en hyfsad indikation på att nån kanske kan vara god. Men att du upprepade den betydde inte detsamma, eftersom de onda inte längre hade något att förlora på att nämna det (eftersom det redan var sagt) och istället något att vinna på att framstå som att de gav goda råd till goda sidan. Hänger du med? Det var alltså inte att du var "tvåa på pucken", utan specifikt den pucken. Sen var det ju inte till din fördel att jag ville lyncha dig - jag var ju ond... ;)

Fast de onda vet ju redan vilka som är goda. Några specialroller vet jag inte alls, det går väl inte ens att ana sig till innan första natt-DL har varit?

Men jag kan skriva luddigare om du vill, då brukar det sluta med att jag blir käkad för att jag verkar vara så skum. :p

Men det är ju specialroller du skrivit om? Turankan?

Jag är inte ute efter att tala om för dig hur/vad du ska skriva, inte alls! Men jag reagerar på vad du skriver, och påtalar det därför. :)

Jo, men jag har ingen som helst aning, jag läser bara vad andra har skrivit om turankan och resonerar kring det, det kan vara att de jag tror just nu verkar goda egentligen är jätteonda. Jag tycker det är jättesvårt att säga något öht så tidigt i leken.

Tycker det är svårt, när jag inte skriver vad jag tänker, då får jag höra att jag inet skriver tillräckligt/skriver flummigt. När jag skriver vad jag tänker, då avslöjar jag för mycket (fast jag egentligen inte vet utan bara tror).

Svårt att veta hur jag skall skriva om önskemålen hela tiden skiftar. :banghead:

Det jag reagerar på i Hedinns inlägg är alltså att hon beskriver Magicas roll.

Fast det gjorde jag ju inte? Magica är ficktjuv, dvs tar en persons förmåga ifrån den. Min vision av vad dynamiten gör är att den gör att en person inte kan använda sin förmåga dagen efter, men den övergår inte till någon annan.

Jo, men jag har ingen som helst aning, jag läser bara vad andra har skrivit om turankan och resonerar kring det, det kan vara att de jag tror just nu verkar goda egentligen är jätteonda. Jag tycker det är jättesvårt att säga något öht så tidigt i leken.

Tycker det är svårt, när jag inte skriver vad jag tänker, då får jag höra att jag inet skriver tillräckligt/skriver flummigt. När jag skriver vad jag tänker, då avslöjar jag för mycket (fast jag egentligen inte vet utan bara tror).

Svårt att veta hur jag skall skriva om önskemålen hela tiden skiftar. :banghead:

Haha, fast så är det att spela ulvlek! :D
Jag tycker inte du ska fokusera så väldigt på att undvika misstankar och "skriva som andra vill", man blir misstänkt. Själv misstänker du väl (hoppas jag) alla andra, så varför skulle inte de misstänka dig i sin tur? :)
Jag tror (och observera att jag själv är noob) att nyckeln ligger i att fokusera på att leta efter de onda. Vad andra tror om dig ska du förstås hjälpa till att reda ut (under förutsättning att du är god ;) ), men prio ett är ändå att hitta de onda. Om du prioriterar dig själv istället blir det svårt att vinna. :)

Fast det gjorde jag ju inte? Magica är ficktjuv, dvs tar en persons förmåga ifrån den. Min vision av vad dynamiten gör är att den gör att en person inte kan använda sin förmåga dagen efter, men den övergår inte till någon annan.

Du:
"... och får därmed problem att använda sina specialförmågor kommande natt..."

Rollbeskrivningen:
"...blir denne av med sina förmågor/förmåner för nästkommande dygn..."

Det jag reagerar på i Hedinns inlägg är alltså att hon beskriver Magicas roll. Det gör inte Matmissbrukaren.

jag fattar.
Från början så tyckte jag att de skrev rätt så lika, men ju fler gånger jag läser desto mer nyanser ser jag och jag förstår bättre vad du menar.

Rollbeskrivningen beskriver inte dynamiten utan foffbomberna - Magicas egen produkt.

Men som sagt i #139, jag ser kopplingen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Deltagare: bollen__ cirkus Ferrari Habina Klara Koppen Lobelia MikaTela Mirtai quarter4ever Snurrfian Regler *Var snälla och trevliga...
18 19 20
Svar
380
· Visningar
15 477
Senast: LenaH
·
  • Låst
Tjatter I en fönsterglugg på Åsgränd sitter en liten, ensam figur och spanar ut över omgivningen. Takpannorna vibrerar i hettan och takrännorna...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
19 804
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar