Kallblodstravare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tosa
  • Startdatum Startdatum
T

Tosa

Är inte skäck en otillåten färg för kallblodstravare? :confused:
Den här hästen är registrerad i det norska travsällskapet: www.home.no/lurv/Ktraver.html Har reglerna ändrats? Det vore ju lite roligt med fler skäckar. :)

hmm.. det där såg inte godkänt ut, men det kanske är andra regler i norge? eller har det hänt något inom regelverket som inte jag vet om??? :confused: :confused: :confused:

Det är väl snarast så att skäckanlaget inte "finns" inom rasen.

Skäcken på bilden är BUKSKÄCK (russ-skäckar ser ut så också) vilket är ett recessivt anlag. Skulle alltså mycket väl kunna inträffa att detta recessiva anlag vandrat dolt i mååånga generationer och helt plötsligt dyker upp när både mamman och pappan bär anlaget.

Jag har haft ett foto, taget av min egen mamma, på en renrasig nordisfölunge som var skäck. Jag kan inte svara på om det var en bruksnordis eller travarnordis (som numera kallas kallblodstravare) eftersom jag inte var med när fotot togs. Men mamman ifråga (brun) fick skäckföl två år i rad, enligt uppgift. (De fanns i Kalixtrakten då, borde vara över 15 år sen)

Jag tänkte berätta om den :)
Pappan till fölet (kallblodstravare) hette Dally J:R och fölet föddes -87 i Kalix. Jag fick ett föl samma år efter samma pappa men min blev svart utan tecken.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 399
Senast: manda
·
Gnägg Blev lite nostalgisk nu på morgonen och tänkte att en sådan här tråd vore roligt. Vilka hästar tänker ni på som gett extra stort...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
11 060
Senast: Tofs
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 230
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar