Kallblodstravare

H

Hekla2001

Hej,
Jag är precis nybakad på Bukefalos:laugh:.
Är det någon som tagit över en kallblodstravare från banan och "gjort om den" till en säker ridhäst?
Mitt sto är så satans het och "kan inte" trava eller galoppera lugnt. Hon blir tokstressad och löddrar efter bara en galopp. Har försökt med endast skritt en längre tid men det tappar hon så mkt kondition och "flås" på. Longering av stressade hästar har jag för lite erfarenhet av så det vill jag inte göra för mkt själv. Har kollat upp hennes hälsa, hon är frisk. Vetten tror det endast beror på stress, troligtvis från travet.
Vi tränar en hel del NH och AR från marken men jag känner att den där stressen från travet inte riktigt ger med sig. Är det någon som har varit eller är i liknande sits som oss?:idea:

Sv: Kallblodstravare

jag har mycket erfarenhet med sådant.:D
Det är bra att skrita mycket, men det gör du ju redan.
Sen är det viktigt att du alltid är lugn.
Om hon går fortare än hon ska eller börjar trava ska du stanna helt!
Det är viktigt att du inte sitter och håller på tyglen hela tiden, för då kan hon aldrig slappna av utan då vill hon alltid kämpa mot tyglen och stressa upp sig.
Hål en mjuk kontakt, men stanna helt om hon drar på tyglen. Släpp tyglen omedelbart när hon saktar ner, så hon känner att du släpper när hon lyssnar.
Om hon är svår att stanna rid henne på en liten volt istället när hon går för fort. Öppna volten så snart hon saktar.
Slappna av det kommer att bli bra!:laugh:

sitter i samma sits dock är min riden över 4 år och är inte inkörd köpte henne i juni då kunde hon inte skritta hon trippade fram exakt hela tiden och en tur ute på 20 min var hon dyngsur i svett :( men nu efter mkt jobb och slit så kan hon skritta på långtygel men stressar lätt upp på kort tygel , har kört samma metod som svaret åvan =) direkt hon ökat direkt ner till halt och så fort hon lyssnat så har jag gett eftergift och mkt beröm , har också tömkört mkt mkt och ännu mer , hon är väldigt väldigt stark med bett och blir ganska uppstressar och försöer springa igeom det men när jag rider/tömkör i repgrimma så är hon mkt mkt lugnare =)

Min togs av travet i januari 2002 (han var då 12 år och hade sprungit in ca 250 000 så han hade tävlingsskalle), blev skadad direkt efter och stod på hagvila. Jag tog honom i november samma år, han var inte ens igångsatt då. Så, jag tror jag kan förstå hur du har det en aning :). Nu hade ju min även blivit lite ridtränad men det var ju travet som gällde.

Hur går hon med huvudet? Har hon lätt att sänka sig? Med min gosse fick vi helt enkelt börja med att rida på nästan hellånga tyglar så han inte hade stressen i munnen (VÄÄÄÄLDIGT känslig för tygeltag).

Lite dåliga bilder (och usel sits hos ryttaren):
BarretEarlyyears.jpg

Barretearlyyears2.jpg

Vi jobbade under den tiden väldigt mycket med halvhalter, serpentiner, zick-zack mellan koner, tempoväxlingar (trav/galopp max 5 steg - bryt av, skritta 5 steg - trav 5 steg osv.) och liknande. Mycket för att han helt enkelt inte skulle kunna tänka: "Jaja, nu vet jag vad som kommer så nu kör vi järnet" utan att han faktiskt var tvungen att hajja till lite och lyssna lite mer på vad jag ville. Jobbade mycket med sitsen och (i traven) att påverka tempot med hjälp av min takt i lättridningen. Alltså att jag hittade en jämn mjuk takt och tempo som jag trivdes med och konsekvent höll den och inte lät mig själv åka med i hans tempo. Och lösgörande övningar till tusen (fick börja lite lätt med bak- och framdelsvändningar).

Det som karindk60 säger är också väldigt bra. Det är ingen idé att sätta sig i dragkamp med hästen om hon får upp tempot utan ta in henne på en liten volt så att du inte tappar kontrollen och börjar spänna dig. Det är rent ut sagt skitsvårt att kunna slappna av när man sitter på en krutdurk men där får man försöka jobba mycket med sig själv och som sagt, halvhalter, tempoväxlingar is the charm (iaf med min pålle var det så).

Idag, 7 år senare, är min gosse fortfarande pigg och på G men han är mer ridhäst än travhäst. Jag utbildade honom upp till LC-nivå i dressyren (hade tänkt tävla honom men det sket sig åd jag inte var särskilt intresserad av tävling som så och sadeln dessutom slutade passa så jag gick över till bomlöst) på ungefär 3 år. Tyvärr har jag sen inte upprätthållit träningen men han har definitivt lugnat sig. Så länge man är konsekvent och jobbar med sin egen sits och inte luras med i deras tempo eller spänner sig/kortar tyglarna så fort de ökar så håller han sig lugn och jobbar på.

Det är säkert mer bra grejer som mina tränare lärde mig under den tiden. jag kanske återkommer när jag drar mig dem till minnes. Lycka till med din pålla iaf! Det kan kännas som ett hårt slit i början (jag skulle nog aldrig vågat trava, än mindre galoppera, min gosse om jag inte tagit hjälp av tränare) men det är så värt det! Skulle inte byta alla de där åren för någonting.

Senast ändrad:

red med hack men hon ägger sig bara i det därimot sidepull skulle funka tror jag :)

Du kan ju prova! Det finns ju ingen anledning att hon ska stressa på bettet om hon är lugn på sidepull.:idea:

jo det är därfär jag just nu rider med repgrimma :P

Hej,
Jag är precis nybakad på Bukefalos:laugh:.
Är det någon som tagit över en kallblodstravare från banan och "gjort om den" till en säker ridhäst?
Mitt sto är så satans het och "kan inte" trava eller galoppera lugnt. Hon blir tokstressad och löddrar efter bara en galopp. Har försökt med endast skritt en längre tid men det tappar hon så mkt kondition och "flås" på. Longering av stressade hästar har jag för lite erfarenhet av så det vill jag inte göra för mkt själv. Har kollat upp hennes hälsa, hon är frisk. Vetten tror det endast beror på stress, troligtvis från travet.
Vi tränar en hel del NH och AR från marken men jag känner att den där stressen från travet inte riktigt ger med sig. Är det någon som har varit eller är i liknande sits som oss?:idea:

Tack för alla svar och tips.
Jag rider alltid på lösa tyglar, när hon inte drar på i traven. Då tar jag in henne och saktar ner, när hon lyssnar får hon tygel. Använder mig endast av hackamore, repgrimma eller rakt bett när jag rider. Vid tömkörning/körning använder jag vanligt 3-delat bett eller körbett.
Hon går såklart mkt bättre om jag inte tar henne i munnen/tygeln. Vi har även provat halter och volter men i traven blockas allt och hon vill dra på. Det är det enda som gäller för henne. Hon bjuder neråt men inte så mkt framåt som jag skulle önska. Iofs fullt förståeligt då hon är spänd o stressad. Jag vill absolut inte använda inspänningstyglar,martingal m.m

//Therese

nu vet jag ju inte ett dugg om din häst :P men jag satte på gummisnodd när jag tömkör men använder den bara vid galopp annars så her hon upp huvet och har alla ben lite överallt men med gummisnodden så får en hyffsad bra galopp och jag kan reglera hastigheten mkt bättre och hennes galopp har utveklas enormt sendan jag har använt gummisnodd ,tex så först då har jag värmt upp skritt trav galopp , sedan satt på gummisnodd och kör galopp sedan när jag är njöd tar jag av den och kör galopp något varv till mm , min häst blir mkt lugnare med gummisnodd när hon får stödet från den och inte lika uppstressad ska även tilllägga att gummisnodden är ganska lång så jag tycker inte ner henne med nosen i backen :P

Tack för alla svar och tips.
Jag rider alltid på lösa tyglar, när hon inte drar på i traven. Då tar jag in henne och saktar ner, när hon lyssnar får hon tygel. Använder mig endast av hackamore, repgrimma eller rakt bett när jag rider. Vid tömkörning/körning använder jag vanligt 3-delat bett eller körbett.
Hon går såklart mkt bättre om jag inte tar henne i munnen/tygeln. Vi har även provat halter och volter men i traven blockas allt och hon vill dra på. Det är det enda som gäller för henne. Hon bjuder neråt men inte så mkt framåt som jag skulle önska. Iofs fullt förståeligt då hon är spänd o stressad. Jag vill absolut inte använda inspänningstyglar,martingal m.m

//Therese

Vill även tillägga att vi inte har tillgång till ridbana eller paddock. Därför är det svårt att göra övningar där. Vi tränar mkt i skogen, på ängar och vanliga, i princip otrafikerade grus/asfaltsvägar.

zick-zack kan du träna i skogen mellan träd och stenar. Och tempoväxlingar kan du göra på vägen, om det finns t ex plogpinnar utsatta eller liknande, bestäm att du tar trav vid en punkt och ska ha skritt vid nästa ett par steg bort. Det är alltid bra att ha riktmärken. När jag är ute med min häst och ska träna sånt på vägen brukar jag tänka att jag tar trav när vi är vid det eller det trädet och "där framme" (där vägen svänger, där den där brevlådan är el dyl) ska han ta skritten igen. Tar han inte skritten vid det märke jag bestämt eller försöker smita undan så backar jag tillbaka honom till "skritt"-märket osv. När man inte har tillgång till volt så får man göra det bästa av naturens och människans påfund längs vägarna :p

vilken bra tråd, jag har suttit och letat på internet överrallt efter fler i samma situation som jag. Har en kille på 6 år som gått på travet men slutade aldrig springa så han gick inte att ha där, efter blev han inriden men de tyckte inte att det gick framåt så han blev sällskaps häst som 5 åring. Nu hade jag i min vildaste fantasi tänkt att visst kan alla hästar bli ridhästar bara man får dem att tycka det är roligt.
Jag köpte böcker med Monty Roberts och gjorde join up med honom här om dagen och denna vilda lilla sak gick exakt som jag bad honom om, så kul att se förändring, men jag har ännu inte ridit honom.

Hur började ni? Man vill ju inte sitta upp på en ångvält som bara drar iväg och bockar och har sig ;)

*delvis kl* Tänkte bara för er som har funderingar kring det här med att göra kbl-travare till ridhästar. Det finns massa duktiga personer som kanske kan hjälpa er i den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=998236. Plus att det skulle vara väldigt kul om ni presenterade era pållar!

@Lisa
Min var ju redan grundriden när jag fick honom men han hade ju som sagt gått rätt redigt länge på travet. Mitt bästa råd är att ta det långsamt. Sätt upp små delmål varje dag och stressa inte fram något. Det tar tid att omskola en travare och de har lätt för att stressa upp sig och bli blockerade i skallen. Gör det till en liten lek, hitta på nya grejer varje dag, sitt inte och nöt på samma sak om och om igen. Det finns många olika sätt att nå samma mål.

Nu är det ju som sagt rätt länge sen jag omskolade mitt kallblod så jag kommer inte ihåg allt jag gjorde då. Men de råden jag gett åt Hekla kan nog funka för dig också. Lite zick-zack, serpentiner eller "säkerhetsnålar" (alltså lägg en volt i varje båge på serpentinen), kanske lite markbommar så de får lyfta på benen istället för att bara ånga på rakt fram. Mycket jobb med halvhalter, tempoväxlingar och liknande för att få fram lyhördheten hos hästen så att den måste stanna till och fundera lite över vad du vill med den härnäst. För min häst var det också oerhört viktigt att vara konsekvent, ha en klar idé för sig om vad man ville få ut av dagen och sen inte ge upp eller bli irriterad för att det tog tid. Fick han inte det mentala stödet av mig som ryttare blev han frustrerad, spänd och irriterad. Man fick inte låta honom komma upp i hastighet i traven (blev många små volter för att få ner honom i skritt innan jag lärde mig att gå emot instinkten att ta i tygeln och försöka bromsa honom).

Hmm, kommer inte ihåg mer just nu men det finns säkert många fler som har än mer erfarenhet än mig i det här ämnet. jag kan bara utgå ifrån hur jag skolade om min häst, trots allt. Och han var dessutom den första hästen jag utbildade på egen hand :p (fast med tränares hjälp förstås).

Oftast så funkar travhästar så att ju mer man tar i tömmen/tygeln ju fortare springer dom. Mina båda är så, om det går för fort så släpper jag tygeln och då saktar dom in. Det sitter i länge. Min ena var travtränad i 5 år och riden nu i 20 år och den andra var travtränad i 7 år och är nu riden i 11 år INGEN av dom har slutat helt med att vara het. Blir otroligt stressade om man är flera som rider ut. Om man gör volter så brukar dom tro att det är voltstart så när man väl rider rakt så tror dom att starten gått. Det krävs MYCKET jobb med att omvandla en travhäst till ridhäst.

jag har börjat med join up som Monty Roberts gör, tycker han har helt rätt inställning när det gäller hästar, men har inte kommit till ridning ännu. däremot så var han omöjlig att leda från hagen för en månad sen, nu går han snett bakom mig med mulen i backen och grimmskaftet slakt, så jag hoppas att denna typ av träning även ger liknande resultat i ridningen.
men sen är han ju inriden en gång men fråga mig inte hur, för i mina ögon är han i dagsläget ingen ridbar häst och jag skulle aldrig våga släppa upp någon på honom ifall det skulle inträffa en olycka. Vad jag misstänker är problemet att folk har blivit upprörda och ilskna mot honom och detta funkar inte på stackarn. Han är jätte fin och jag tyckar han har blivit mycke bättre att hantera på marken, i boxen och uppställd när han borstars.

Där emot var vi ute på promenad i skogen här om dagen och han börjar direkt trippa på tå, hoppa runt och blir super orolig. Förhoppningen är att han ska bli lugnare och känna vilja för att lära sig med join up;)

en annan fråga, tränset han har, har ett bett jag ifrågasätter, jätte skarpt stångbett som är böjd i mitten som jag förstår trycks upp i gomen om han drar, med en kedja under hakan, min tanke var att det är ju ändå inte bettet som får stopp på en skenade häst, det är kommunikationen mellan ryttare och häst, detta bett har han alltid haft tidigare och de säger att inget annat stoppar honom. har ni tips på annat?

tänkte börja träna honom med Dually grimma och fick tips om ett vanligt järn bett med kopparinslag... Andra erferenheter?

Oftast är travhästar inte så vana att något "hänger" löst på sidorna (benen).
Mitt sto fick panik när hon kände benen mot sidan, jag fick rida och hålla ut benen (jobbigt värre) med till slut så vande hon sig med att dom fanns där.

Jag har testat en mängd olika bett på min pålle. Det som hittills funkat bäst under längst tid är dock ett vanligt tredelat bridong. Jag har även testat tvådelat western-bett med sweet iron, Mylerbett, pelham i olika utföranden, bettlöst, hackamore, D-ringsbett, vanligt tvådelat osv. osv. Men de tredelade betten funkar bäst för oss. Iom att han är så känslig i munnen så känns det liksom lite onödigt att betsla upp och störa honom mer än nödvändigt med en massa konstigheter. Det är bättre att fokusera på att kunna kontrollera dem med sitsen och undvika att ta i tyglarna mer än vad som är absolut nödvändigast.

Mitt förslag är att testa med ett enklare bett. Det som andra säger är det enda som funkar kanske bara är för att de helt enkelt inte kunnat/vågat testa något annat. Och även om de gjort det och inte det inte funkat för dem finns inget som säger att det inte funkar för dig. Rent generellt anser jag att ju enklare bett desto bättre, oavsett häst. Det är ju, precis som du säger, inte bettet som får stopp på hästen utan det är ryttaren på ryggen. dessutom är travhästar vana att de ska lägga sig på bettet och gå på när de ska springa snabbare så oavsett hur skarpt bett du har så betyder ju tygeltag för dem ofta "Kom igen nu, kör järnet".

@Allroundhästarna
Fast det beror ju också på ifall de blivit ridna tidigare och hur de isåfall blivit inridna osv. Travhästar tränade i trav är ju trots allt oftast vana vid att ha vagnens skalmar, remmarna på selen osv hängades och/eller fast vid sidorna. Det handlar nog snarare om att isåfall vänja sig vid att ha tyngd på ryggen och att hjälperna är så annorlunda. En travhäst får aldrig skänkel trots allt och behöver aldrig anpassa sin balans till en ryttare på ryggen. Hjälperna som används är rösten, pisken/tömmen och bettet. Till skillnad från en ridhäst som får hjälper från sits, skänklar, tyngdförändringar osv. Sen är rörelserna för travkörning och ridning helt olika. När man sitter på vill man ju att hästen ska trampa under sig och jobba. Framför en travsulky/-dylikt kommer kraften i rörelserna bakifrån och de sänker gärna bakdelen för att skjuta på ytterligare, något som inte är önskvärt på samma sätt i ridning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 277
Senast: Yrja
·
E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 801
Senast: Trygg
·
Ridning Behöver lite tips när nu nya lilla ponnyn kommer i veckan om allt går som planerat. Det är ett sto på ca 130 dvs för stor för mig att...
Svar
14
· Visningar
1 589
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat