Kallblodshästar vs. ridning/hoppning

F

Fozzie

Vad anser ni, håller hästar av ex.vis kallblodshästar eller tyngre hästar i allmänhet för till exempel hoppning, egentligen? De har ju en rejäl kropp att bära runt på och deras extremiteter ser ganska olika ut.

Själv anser jag att rent logiskt bör de hoppas sparsamt, och om hästen hoppas frekvent bör den "ta slut" i benen mycket fortare än en lätt häst som är avlad för ändamålet. De bör även ridtränas i allmänhet med eftertanke och långsam uppträning i korrekt form (det gäller ju för alla hästar, men i synnerhet de som inte är avlade för ridning och inte har exteriören med sig).
Det beror ju delvis på hästens exteriör, en krokbent taxhäst tål så klart lika mycket som en mera högställd individ med korrekta ben. Hur de rids (vikten bak eller om de alltid går i framstupa sidoläge) spelar ju också in.
Jag har själv haft en Nordsvensk som reds varierat och korrekt hela livet, hoppades aldrig då ryttaren inte var intresserad, till slut var ändock knän och kotor i frambenen paj. Därför tänker jag efter före numer.

Tittar på bilder på Facebook med Nordsvenska brukshästar som hoppas uppåt 120 cm, de hoppar riktigt bra, men jag kan inte låta bli att fundera på hur de ser ut i benen om några år?

Jag försöker hitta om det finns något vetenskapligt men har inte lyckats hitta något. Är det någon skillnad på hur benen ser ut inuti på olika typer av hästar, en hoppavlad KWPN och en Nordsvensk?

Det är alltså inte fråga om kallblod KAN hoppa, det vet jag att de ofta är riktigt duktiga på, det är om de håller för det helt enkelt.
De facto är ju att större kallblodshästar faktiskt inte är avlade till att hoppa eller ridas, utan till att dra.

/Ägare till 2 kallblod och 1 halvblod.
 
Sv: Kallblodshästar vs. ridning/hoppning

hästarna ser nog likadana ut i benen, men det blir ju påfrestningarna på benen vid hoppning, dvs 500kg lätt halvblod som hoppar 1m mot ett kallblod på 700kg. hästen landar ju på ett ben och det blir ju mer slit ju tyngre hästen är.
sen så är det väll att senor inte blir starkare utan bara slits efter att hästen är 2 år? mer belastning på senor och ben vid hoppning gör att senorna slits snabbare än på ett lätt varmblod. (?)
 
Sv: Kallblodshästar vs. ridning/hoppning

Det är lite så jag tänker, det där med vikten, det blir ju en massa tyngd på frambenen i nedslaget/bakbenen i upphoppet hur väl ryttaren än rider.
Jag är ingen expert på hoppning dock.

Vet inte hur det är med senor och sådant med tillvänjning efter en viss ålder, kallbloden väder ju långsammare än många andra raser också.
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 584
Träning Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, är den felplacerad får moderator gärna flytta den Jag är ju, som vissa vet, i...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: boccia
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 147
Senast: Derring-Do
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp