Jag är inte så inne just nordisar, men på andra kallblodspremieringar jagvarit på har skritt och trav visats upp vid hand, som på vanlig utställning, och sedan har hingsten släppts lös i ridhus och fått visa upp dels trav, men framförallt sin fria galopp. Den betygssätts efter samma skala som övriga delmoment, alltså 0-10 poäng. Det är dock inte alla raser som kräver en uppvisad galopp för avelsgodkännande.
Hör med din rasförening om de kan hjälpa dig med visning och matchning av din häst, det brukar anordnas kurser i sånt.
Du behöver inte ha en professionell visare, men i vissa fall så underlättar det. Jag har visat min hingst själv alla gånger utom en, men det har inte alltid gått så bra. När jag "lånade ut honom" (läs: dumpade honom på en annan tjej) gick det jättebra och han fick guldpoäng. :smirk:
Generellt ska en hingst visas upp i skritt och trav, få bedömning på kroppen, huvudet och extremiteterna, temperamentet och rent veterinärt. Sen, om den har rätt ålder, ska den göra ett bruksprov/draglagsprov, om den inte har de rätta meriterna från tävling vill säga. Min hingst är mycket körtävlad, så han behövde inte göra bruksprov.
Det är en hel del att tänka på, och man bör börja i tid med träning, så jag rekommenderar att du kontaktar din rasförening så hjälper de dig.