Kallblods folket!

MaddeFaxi

Trådstartare
Hej!
Nu när de är så att jag ska övergå från islandshäst till kallblod vill jag höra ifall några av er äger en ardenner elr liknande? Skulle vara roligt om ni berätta lite generellt om hur dem är osv!
Envisa? Tröga? Starka? Tunga att rida? :) jag har ridit nordsvenks travare men de var ett tag sen!
Skulle ni rekommendera mig den rasen elr vad tycker ni? :)
 
Nu har ju inte jag just en ardenner utan en nordsvensk brukshäst, men jag tar mig friheten att svara ändå. Till att börja med vill jag tipsa dig om att läsa den här tråden: http://www.bukefalos.com/threads/kallblodiga-ridhastar.1233474/

Sedan vill jag säga att jag personligen tycker att nordsvensken är en väldigt trevlig ras som jag tror skulle passa många hobbyryttare. Kvaliteten i gång och hoppförmåga kanske inte räcker till svårklass, men väl lättklass och medelsvår i dressyr. Det som däremot är till deras fördel är samarbetsviljan och arbetsviljan. Min vill verkligen arbeta och göra rätt och han växer mycket när han får veta att han gjort rätt. Däremot är de stora och starka, och framförallt arbetsdjur. Får de inte en arbetsuppgift (vad det nu än vara månde) och ramar att hålla sig inom kan de "ta över" (det gäller ju i och för sig inte bara för nordisar och andra kallblod).

Ridmässigt säger jag som jag sade i tråden jag tipsade om: de blir vad man gör dem till. Min till exempel blir lätt att rida när jag är lätt i mina hjälper och stark och tungriden när jag är långsam och stark. Som jag nämnde tidigare är de arbetsdjur och det gör att i alla fall min inte är trött och "trög" att rida. Han är ganska pigg och ärtig och kan gärna busa till det om han kan.

Till sist ska tilläggas att nordsvenskar, och andra kallblod, är individer precis som hästar av andra raser och att det finns oändliga variationer i personlighet mellan individerna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 351
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 538
Senast: Stergo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 418
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 011
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp