Kallblod-växer länge?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nyx
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 2 454

Nyx

Trådstartare
Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, passar nog bäst här?
Undrar litegrann om hur länge det är vanligt att hästarna växer, speciellt kallbloden? Har hört någon gång att de ska vara "sena" och växa ganska länge, men stämmer det? Vad är länge? 6 år, 8 år?
Jag vet att det kan skilja en hel del, men vad är era erfarenheter?

(har en 6-årig kallblodstravare som jag börjar undra över hur stor han tänker bli...
Växte någon cm under förra sommaren som 5 åring, jag trodde att det var "sista rycket" men han har nu uppenbarligen börjat växa på höjden igen.)

Sv: Kallblod-växer länge?

Vårt sto hade en växtperiod vid 5-6 års åldern. Vi mätte henne våren hon var 6, då var hon 162 cm hög.
Året innan mätte vi henne till 158 cm.
Hon blev inriden vid 5 och tränades ganska mycket den tiden, vet inte om det kan spela roll.
Det är en kallblodstravare.
Generellet är kallbloden senare.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 139
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 817
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 607
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 609
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur