Kallblod på alla banor?

I

Idah_

Finns det kallblod på alla travbanor i Sverige eller finns det nån bana som inte har det, och isf varför?

Är det nån som vet svaret eller vet vart man kan hitta svaret? :)

:bump:

Sv: Kallblod på alla banor?

Ring till STC och fråga! :idea:

Halmstad har nog inget kallblod i träning, tror jag. Inte sett någon iaf. Kan åxå slå vad om att Jägersro inte heller har något kallblod i träning.

Finns det kallblod på alla travbanor i Sverige eller finns det nån bana som inte har det, och isf varför?

Är det nån som vet svaret eller vet vart man kan hitta svaret? :)

:bump:

De permanenta banor som kör kallblodslopp är: B, Bo, Bs, D, F, G, H, L, Ro, Rä, Sk, Sä, U, År och Ös. (Sedan kör Solvalla några lopp per år, samt en del andra banor (bl.a. E och Ö?) som kan köra enstaka lopp.)

Sedan k-a-n det finnas kallblod i träning på alla banor, men det är nog ganska ovanligt på övriga banor (som inte kör lopp).

STC kan svara på dessa frågor, men framförallt Sleipner. www.sleipner.org som är kallblodens organisation.

I Mantorpstrakten finns det ett och annat kallblod i träning men inte så mångs. :idea:

Det finns inga regler som säger att man bara får ha kallblod på vissa banor, utan det har helt enkelt blivit så. Jag har inte alla fakta, men skulle tro att det är så här:

Kallblodet är den ursprungliga svenska travaren och fanns förr i hela sverige. Men i södra sverige, som ligger närmare europa och amerika, började de importera amerikanska och franska travare som sedan spred sig uppåt i landet. Uppe i norr blev kallbloden kvar.

Så.. anledningen till att det inte finns speciellt många kallblod i södra sverige? Jo, det är en liten "ond" cirkel. Det finns inga kallblod där för att det finns inga lopp för dem att vara med i. Och det finns inga kallblodslopp därför att det inte finns några kallblod där nere.

En sak som är säker är iaf att den dagen jag blir rik (:grin:) så ska jag köpa mig ett gäng talanfulla kallblod och sätta dem i träning hos någon stor tränare i söder och så får vi se vad som händer :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Testar slänga ut frågan här, jag har fått i uppdrag att hitta några djurskådisar till en större filminspelning som kommer ske i Luleå...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Unafraid
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka