Kallaskula, hur ska jag bara göra?

J

Jennifer80

Min pålle har en sån ful tjock hängmage:cry: , och jag vet inte hur jag ska komma tillrätta med det. Han får inte mycket kraftfoder alls, mest mineraler ja och hö så klart.
Rider o tömkör 6 gånger i veckan mellan 1 till 2 timmar, men har ni några bra träningstips för att få bort en sån här mage?

8503954.jpg

Sv: Kallaskula, hur ska jag bara göra?

Din häst kanske får i sig för lite protein. Då kan de bli bukiga utan att egentligen vara feta.

Kl

Hoppar in tråden lite, hoppas det är okej? :) Har nämligen samma problem med min polle, en lättfödd ponny. Han rids 40 min - 1 timme 6 dagar i veckan, varierad ridning med dressyr på bana, hoppning, uteritter och klättring bl.a. Några tips?

Kl

Hoppar in tråden lite, hoppas det är okej? :) Har nämligen samma problem med min polle, en lättfödd ponny. Han rids 40 min - 1 timme 6 dagar i veckan, varierad ridning med dressyr på bana, hoppning, uteritter och klättring bl.a. Några tips?

Ja, det låter ju väldigt lika! haha

Nu var det nån som sade att han får kanske för lite protein, hur kan man få fram det, och vad är då proteinrikt?

Om hästen får rätt mat kanske du skall ta ner lite på hö:t, intensifiera träningen lite eller det kanske är så att hästen jobbar i en felaktig form. När hästen jobbar rätt använder den även magmusklerna, vilket gör att magen åker upp en hel del. Jag tycker dock inte att hästen är så jättetjock. Jobba lite hårdare bara så försvinner nog lite mage,

Måste bara inflika att det är en väldigt fin häst du har! :love:

Min, ser som ni ser likadan ut. Min instruktör säger att det enda sättet att få bort denna mage är att ut och galoppera och trava mycket i skogen.

suddens_mage.jpg

Fast din häst tycker jag inte ser "hängbukig" ut. Den ser mer ut som om den tycker väldigt mycket om mat.

Måste bara inflika att det är en väldigt fin häst du har! :love:

Åh tack det var snällt! Jo han är jätte fin, men jag älskar honom mest för hans underbara temperament. Det syns ju inte men det är faktiskt ett arabiskt fullblod :angel: , ganska grov för arab.

Tack för era tips!!! Nu får jag vänta med träningen, så typiskt! I dag har nämligen pållen trampat sig så dumt att en bit av hovvägen är borta. Och nu är han ömn där och halta lite lätt i traven. Tja det är inte lätt att ha häst!:crazy:

Att jobba med hästen lös är bra för balansen och cirkulationen i kroppen. :)

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 149
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama