Kall luft, travträning ?

Ballerina

Trådstartare
Funderade lite igår.. :angel: :angel:

När det är kallt ute.. Och man är ute och tränar.. Då får iaf jag väldigt ont i halsen av den kalla luften..

Är det lika för hästar?

Hur tränar ni när det är så kallt ute?

Sv: Kall luft, travträning ?

När jag hade hästen så ställde jag in vid -25 (mest för min egen skull) För det är kallt då *brrr*
Tror köldgränsen vid travlopp är vid -26 ?
Vi "ställer in" provloppen vid ca -20 -22, då behöver inte personalen vara på plats men det är ändå fritt att köra ihop om man vill

Cämela, vad har Boden för gräns?

är gränserna till för att människorna lider av kylan?

funderar över det om hästarna får ont av att andas in den kalla luften ..?

Är det kallare än -20 så kör jag inte alls. Inte för hästens skull utan för att mina händer inte fungerar vid kyla. Ner till -20 kan jag härda ut men är det kallare så tappar jag tömmarna.
Som tur är så har vi sällan så kallt.
Hästarna klarar kylan bättre än vad vi gör. Men vart gränsen går vet jag inte.

Hörde förut att hästarna klarar av kylan pga att de har så lång hals,så luften hinner värmas upp innan det når lungorna.

Själv ställer jag in träningen vid -20,då släpper jag dom i sommarhagarna o då brukar dom sköta "intervallerna" själva,detta gillar dom skarpt.

Ja precis, hästar har så långa luftrör, så den värms upp på vägen ner. Har jag hört iallafall.

Hej
Det har gjorts forskning hur vida de blir kallt för hästens luftrör å lungor å då kom man fram till att hästen hinner värma up luften till 37.0 grader vid 27-grader detta test gjordes i ett frysrum med ett löparband å olika temperaturer.Så den största anledningen till att ställa in en trav dag för kyla är för våran skull samt materialet typ sele mm.mm.;)

okaj, intressant de där ! :)

känns ju bra att veta att dom inte får ont av det iaf..
Sig själv kan man ju alltid plåga ! :D

*knapprån*

medans vi ändå håller på att prata kyla, är det nån som har nåt bra tips på hanskar.. jag höll på att dö förut när jag va ute å körde fort och då var de ändåså bara -8 grader :crazy: :p

fleecehanskar med större vidtäta över! det är ju lite svårt att köra med tömmarna i en hand och den andra i armhålan!:angel: särskilt i snabbjobb!

Var hittar man såna vantar :D Skulle jag behöva, kan knappt remma av när jag har kört in, händerna är ju helt stelfrusna...

Jag köpte mina på en av de vanligare klädaffärerna, inte så dyra! sen kan man kolla i bygghandeln!
jag gick nyligen över till QH även på träningsprylarna,det är en höjdare då jag "bor" i ett stall där jag måste stå ute och sätta fast vagnen! bra för händerna samt att pållan kommer in snabbare!

På tal om handskar så kom jag på att de va en hästägare som brukade vara med och köra fort när jag jobbade hos Heiskanen och han hade hanskar som man la in i micron för att värma upp och sen höll dom värmen i upp till x antal timmar...

jag själv hade, som nån annan sa, tunna fleecehandskar under och tjockare tumvantar med ull-insida utanpå..

De fanns även en tjej hos oss som körde med sommarhandskar året om! "mina djur pullar ju så jävla mycke så jag har ju ingen känsel eller blod kvar i händerna efter några minuter ändå!" ha ha ha!

köp ett par riktiga längdskidhandskar i sportaffären:)

har jag iaf och tycker de fungerar riktigt bra även här uppe i norr. De är absolut inte klumpiga och varm som attan

köp ett par riktiga längdskidhandskar i sportaffären:)

har jag iaf och tycker de fungerar riktigt bra även här uppe i norr. De är absolut inte klumpiga och varm som attan

går det ha såna när man kör fort då.. tänkte att jag ska få plats med klocka och pisk i mina små händer oxå :angel:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
682
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka