Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag blev frågad av en kompis om jag ville ha deras kalk som dem hade till deras gamla häst som tyvärr inte finns längre...Annars skulle dem slänga den...
Bara undrar vad kalk är bra till../för?
Kalk (som innehåller mycket kalcium), ges till hästar som har en foderstat där det saknas kalk, men inte fosfor (och magnesium, om man väljer att räkna på det)... Kalcium används för att bygga upp skelettet.
För att kunna räkna ut hästens foderstat behöver du en analys på ditt grovfoder, och sedan akn du antingen använda dig av ett foderstatsprogram på internet eller en tabell med olka hästars näringsbehov och olika fodermedls näringsinnehåll...
Det är dock viktigt att inte överutfodra med någon enstaka mineral (överutfodring av kalcium är dock inte så farlig, hästar tål en relativt hög giva, det är värre med fosfor), eftersom det kan försämra "effekten" av andra mineraler...
Ett tips är att gå in på K**ffts hemsida och beställa hem deras ABC om mineraler och vitaminer gratis... Den är bra om man bortser från reklamen(och det kan man ju stå ut med när den är gratis)
Man ska dock se upp när man ger det. En vön till mig gav det till sitt sto och dess föl för hon hade hört att det skulle vara bra för dem. Vi har ett hösilage med mkt kalk i och detta rsulterade till att både sto och föl (nu unghäst) har kalkknutor på nosryggen, INTE snyggt...
Är du säker på att det berodde på ett för stort intag av kalk? Jag skulle snarare tro att det berodde på ett yttre trauma som efter ett tag gick tillbaka med tiden.
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Hundavel & Ras När det gäller yorkie skulle jag stryka den pga de temperamenten man ser i Sverige idag. Rasen tenderar inte till att vara käck utan det...
Foder & Strö Förutom många bra tips i tråden och rutimer du redan har så föredrar jag att ha fri tillgång på grovfoder så att hästarna kan äta när de...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.