B

becaan

Ger ni era hästar extra kalk?? Varför och hur mkt? Skriv gärna vad ni ger för krafftfoder till det:):laugh:

Sv: Kalk

Jag gav kalk för några år sedan, kommer inte ihåg varför eller till vilken häst så det kan inte vart så viktigt va?
Växande pållar ska väl ha kalk?
Ska man inte ge kalk om man ger kli?
Alltså jag har ingen direkt koll längre så skit i mitt svar :P

Nej, inte alls. Vårt grovfoder täcker mer än väl behoven. Nästa analys har inte kommit ännu.

Växande pållar ska väl ha kalk?
Ska man inte ge kalk om man ger kli?
Alltså jag har ingen direkt koll längre så skit i mitt svar :P

Hästar vars foderstat innehåller för lite kalcium i förhållande till deras behov behöver få extra kalk, eller annat lämpligt Ca-tillskott.

Det finns ingen hästtyp som "ska" ha extra kalk. Unga hästar har ett lite högre Ca-behov än vuxna, men det är ganska lite, så det kan räcka att bara ge lite mer av ett vanligt mineralfoder, t.ex.

När det gäller kli (som allt annat) så måste man räkna på om man behöver tillsätta extra Ca. Man kanske ger så lite kli att balansen mellan Ca och P inte blir skev, eller så innehåller resten av fodermedlen tillräckligt för att väga upp.

För att svara på TS fråga:
Nej, jag har aldrig gett extra kalk separat, har endast gett kompletta mineralfoder eller bara extra P.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 268
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka