S

Sia

Hur mycket kalk ger ni era hästar?
Köpte en ny spann igår med kalk och där står det att en häst i hård träning ska ha 60g/dag, normal häst ska ha 45g/dag och övriga 30g/dag. Blev helt paff för jag har bara gett min pålle i hård träning 1 msk/dag innan. Någon som har erfarenheter att dela med sig??
tack på förhand!
 
Sv: Kalk?

Har du analys på ditt hö? Vad ger du för foder i övrigt?
Hur mycket kalktillskott hästen behöver beror på hur mycket kalk det ingår i övriga foderstaten.

Hästen behöver en viss mängd kalk per dag, olika beroende på hästens storlek och övriga omständigheter (dräktighet, unghäst osv), men viktigast är att kalkmängden står i rätt relation till mängden fosfor som hästen får i sig. Ett riktmärke är minst 1,4 g Ca (kalcium = kalk i folkmun) per g P (fosfor).
Ger du ett kalkrikt hö är det inte säkert att din häst behöver kalktillskott alls. Ger du mycket kraftfoder (som innehåller mycket fosfor) behöver du däremot komplettera med extra kalk.
 
Sv: Kalk?

Oftast behöver man inte ge extra kalk till hästar i sverige för de får i sig tillräckligt genom övrigt foder då kalkhalten i våra jordar vanligtvis är hög.

Jag ger ingen kalk men hästarna får i sig mer än tillräckligt genom de foder de äter.
 
Sv: Kalk?

Jag ger inget kalk alls. Mitt hö innehåller enorma mängder kalk och jag måste ge Fosforbalans och Biomag för att stabilisera kvoten
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 330
Senast: Shixle
·
Hästvård En kompis hade köpt getruta från Chia de gracià till sig själv men upptäckte att det var till häst. Nu har jag fått paketet. Finns...
Svar
1
· Visningar
787
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
732
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp