E

Ewe89

växer hästens hovar snabbare om man ger den kalk?

hur ger jag isåfall hästen kalk, och vart får jag tag i '"hästkalk"?

min häst är barfota och har slitit ner hovarna lite för mycket, men jag vill hellst inte låta henne stå medans de växer ut. vad kan jag göra?

Sv: Kalk?

Att enbart ge kalk ökar ingen tillväxt, viktigt är att se till så hela foderstaten är bra och ligger i balans. Sen kan man prova med att stimulera kronranden, för det krävs en ren hov/kronrand, 1 st tandborste samt helosansalva. Man kan också välja Alosin som är något dyrare, smörj in kronranden och borsta med cirklande rörelser ett par minuter på varje hov.

Vissa hjälper det på, och andra inte.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 030
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka