Kalk till skäggagam

S

Stoppard

Är det någon som vet hur mycket kalk (mg) man ska
ge till växande och vuxna skäggagamer? Jag hittar ingen
dos, utan det står bara att man ska pudra födan med det
och det kan ju ge en ganska varierande dos.

Sv: Kalk till skäggagam

En kompis trodde att det var en fågel (-gam)

Det räcker med en tesked som du stoppar ner i en liten fryspåse med så många syrsor du tänkt ge den och skakar om, eller pudrar över lite på sallad eller liknande. Det behövs inte mycket när dom är vuxna, min får kalk kanske en gång/månad och han är sju år nu så... Men ge varje gång med syrsorna tills den är fullvuxen.

Hur mycket syrsor ska man ge till en vuxen resp. växande?

En växande kan du ge tre(små) syrsor var tredje dag. Jag ger min vuxna 5 st stora 1 gång/vecka. Grönsaker får han varje dag. Ge inte zophobas, dom innehåller ingen riktig näring.

Jag tycker det låter väldigt lite. Det här fick jag från en sida gjord av en tjej om sägs vara väldigt duktig på just skäggagamer.

"När Teo var 2-3 månader åt hon mellan 5-15 syrsor om dagen. MEN - jag har hört om skäggisar som äter upp till 80 syrsor om dagen vid den åldern! Matningen delade jag upp på minst två gånger per dag. En liten skäggis ska ha mat ofta."

vidare som vuxen

"Nu är Teo vuxen och äter inte alls så mycket. Hon äter nu cirka 5 syrsor varannan dag."

(observera att detta endast gäller syrsorna. Skäggisen får naturligtvis grönsaker också)

Senast ändrad:

Det är INTE nödvändigt att ge så mycket mat till en skäggis! Dom är riktiga matvrak och KAN äta så mycket, men det är inte bra, skäggisar kan också bli feta... Jag har haft många olika reptiler, och skäggisen jag har nu är 7 år gammal och mår bara prima.

Så mycket som du beskrev är att övermata, och dessutom: 80 syrsor skulle vara ungefär tre gånger så mycket som skäggisens totala volym, hur tror du det funkar rent fysiskt? Ska den svälla upp och trippla sin storlek? Det där var skrattretande och en fysisk omöjlighet!

Observera att det inte gällde min skäggis.
att 80 syrsor är väldigt mycket håller jag med om. Men vad tredje dag för en liten skäggis låter alldeles för lite! Har aldrig hört om någon som ger sina små så sällan. Men så stod det inte hur liten du menar heller

http://www.morion.com/teo/svenska/erfarenhet/frame.html

tjejen sägs var väldigt duktig på skäggisar, många av dom som hållit skäggisar i många år tycker att hennes sida är en av de bästa som finns.

Senast ändrad:

Tja, nu menade jag inte bebisstadiet, men kanske nä de är över en dm iaf. Men om man ska se till näringsinnehåll är det nyttigare med frukt och grönsaker än syrsor. Observationer i det vilda visar att de äter mer grönt, men det är ju mycket för vätskans skull också. Men men, alla får ju göra som de vill, jag har gett så som jag sagt till min skäggis och vattenagam iaf. Men min skäggis får ju pinkisar med, kanske två stycken en gång i månaden, det är jättebra föda. Men inte mer än två och en gång i månaden då de tar längre tid att smälta.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 484
Senast: monster1
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat