Kalk+magnesium till krubbitare?

Balahé

Trådstartare
Läste i senaste nr av Equipage att det finns (minst) en studie som visar att man kan ge kalk i kombination med magnesium till hästar som krubbiter. 90% av hästar i studien slutade efter denna kur. Vet någon mer om detta eller har provat själv? Jag tycker att det låter jätteintressant, och bra, om det fungerar. Har ingen häst med stereotypier själv, men vet både ridskolehästar och privathästar som "krubbat" länge.

Jag har inte läst studierna, men min rent spontana känsla är att det kanske har samband med teorin om att krubbitning hänger ihop med magsår.
Novalucol, som människor äter mot magkatarr/halsbränna innehåller just kalcium och magnesium. (orkade inte läsa mer än ytligt här)

@ameo
Novalucol var det ja, kunde inte komma på vad det hette, tack:). Jo, det var ju teorin om magproblem man hade som bakgrund. Det intressanta, tyckte jag, var att det hade så pass god effekt. Kanske blir "en karta Novalucol morgon och kväll" standardordination i framtiden för hästar som börjat krubbita.

Har inte läst studien, men det hade ju varit intressant om man gjort gastroskopi på dessa hästar först, och sedan efteråt.
Magnesium kan ju sänka stressnivån på hästar också.
Har själv en häst som krubbiter/luftsnappar och hans magsäck är hur fin som helst, inga magsår eller ens antydningar.
Hade varit kul att veta om den där "kuren" även funkade på såna hästar..

Har inte läst studien, men det hade ju varit intressant om man gjort gastroskopi på dessa hästar först, och sedan efteråt.
Magnesium kan ju sänka stressnivån på hästar också.
Har själv en häst som krubbiter/luftsnappar och hans magsäck är hur fin som helst, inga magsår eller ens antydningar.
Hade varit kul att veta om den där "kuren" även funkade på såna hästar..
Testa...? :)

@skuggi
Gör gärna det, hade varit spännande. Kollade artikeln igen för att se om det fanns några hänvisningar till studien men det gjorde det inte. Hittar du den på nätet står ju säkert hur mycket det gav och av vad. "Tabletter" stod det iaf i artikeln. Lycka till!

blev bara nyfiken och kollade - jag kan inte hitta någon studie som är publicerad på PubMed om detta i alla fall.

blev bara nyfiken och kollade - jag kan inte hitta någon studie som är publicerad på PubMed om detta i alla fall.

Nicol et al (2002) undersökte förekomst av magsår hos unghästar. Hon fann att förekomsten av mucosal inflammation och skador på magslemhinnan var större hos föl som var krubbitare. Hon fann också att krubbitningen minskade när antacider gavs i foderstaten.

http://veterinaryrecord.bmj.com/content/151/22/658.abstract

Krubbitning kan förmodligen ha flera orsaker men att förekomst av magsår kan vara en viktig orsak är ganska logisk. Körtlarna i hästens magsäck producerar saltsyra kontinuerligt oavsett om det finns foder i magsäcken eller inte. Saliv innehåller bikarbonat som neutraliserar saltsyran. Saliv produceras när hästen tuggar så det är logiskt att hästar med magsår försöker tugga på något för att producera saliv. Finns det inget foder att tugga på så tuggar hästen på någonting annat.

Läste i senaste nr av Equipage att det finns (minst) en studie som visar att man kan ge kalk i kombination med magnesium till hästar som krubbiter. 90% av hästar i studien slutade efter denna kur. Vet någon mer om detta eller har provat själv? Jag tycker att det låter jätteintressant, och bra, om det fungerar. Har ingen häst med stereotypier själv, men vet både ridskolehästar och privathästar som "krubbat" länge.
Hade varit intressant att läsa artikeln.
Beteendestörningar beror på en mindre optimal miljö för hästen. Även om man ändrar miljön fortsätter även störningen (även om man kan lindra symptom; brukar rekommendera lösdrift till såna hästar). Därför kan man också se samband med magsår. Magsår beror ofta på stressad miljö och/eller foderstat med mycket kraftfoder. Samma orsaker som orsakar magsår (inte alltid, men många gånger) är också orsak till beteendestörningar hos häst.

Tyvärr finns den artikeln inte på nätet så jag kan inte länka. Hur som helst stod det inte så värst mycket mer än det jag redan återgivit här "Viktiga ämnen som saknas i fodret kan vara en orsak till krubbitning. I en studie gavs 60 krubbitare dagliga tabletter med kalcium och magnesium under flera veckors tid. Dessa ämnen vet man efter tidigare studier, binder överbliven magsyra hos människor. Intaget påverkade även hästarna - otroliga 90 procent upphörde med krubbitning efter försöket." Ingen hänvisning eller något- Artikeln handlar om beteendestörningar generellt, inte om just krubbitning.

@spaderÄss Det kan ju mycket väl vara den studien man hänvisar till. Ska kolla närmare på den vid tillfälle (inte läst alls nu).

Hade hoppats att någon annan visste mer då jag tyckte att det lät intressant.

Kollade på länken nu och nej, det borde vara en annan studie eftersom den bara verkar innehålla 35 testdjur totalt, varav 16 i kontrollgruppen.

Tyvärr finns den artikeln inte på nätet så jag kan inte länka. Hur som helst stod det inte så värst mycket mer än det jag redan återgivit här "Viktiga ämnen som saknas i fodret kan vara en orsak till krubbitning. I en studie gavs 60 krubbitare dagliga tabletter med kalcium och magnesium under flera veckors tid. Dessa ämnen vet man efter tidigare studier, binder överbliven magsyra hos människor. Intaget påverkade även hästarna - otroliga 90 procent upphörde med krubbitning efter försöket." Ingen hänvisning eller något- Artikeln handlar om beteendestörningar generellt, inte om just krubbitning.

@spaderÄss Det kan ju mycket väl vara den studien man hänvisar till. Ska kolla närmare på den vid tillfälle (inte läst alls nu).

Hade hoppats att någon annan visste mer då jag tyckte att det lät intressant.

Med tanke på att de nämner magsyra så är det väl magsårshästar man hoppas fixa. Hade som sagt varit mycket intressant att läsa studien.
Jag har startat min egna enmansstudie här hemma genom att börja ge min krubbitande, och helt magsårsfria, unghäst extra magnesium.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 106
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Nu ska jag inte ropa hej än, men det verkar än så länge lovande! Efter att hormonerna har återgått till det normala efter yngsta...
Svar
9
· Visningar
2 973
Senast: gulan
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 368
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 280
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka