Kalk fråga...

A

Angela

Hej,undrar lite om kalk,jag ger mina hästar det då dom fortfarande växer (har en shettis på 2år och ett hbl på 1 år) men undrar hur mkt man ska ge osv,mitt hbl får 15ml/dag och shettisen ung hälften.
Ska jag ge mer eller är det bra såhär?
Mvh ;)
 
Halvblodet ska väl ha ca 30-40 gram (vet ej hur mycket det är i volym) per dygn. Det är viktigt att unghästen får mer kalk än fosfor för att den ska kunna tillgodogöra sig kalket. Har för mig att det ska vara ca dubbelt så mycket kalk som fosfor per dygn..?
 
Det är inte riktigt så enkelt. För att veta hur mkt rent kalk man EVENTUELLT behöver tillsätta krävs det att man har en höanalys o att man räknar på foderstaten. Hö har väldigt varierande kalk o fosforvärden o fodermedel som t ex lucern har mkt hög kalkhalt. Jag bor mitt på bördiga östgötaslätten o tillskottsfodrar med lucern o behöver inte ge mina unghästar något extra kalk alls. De får miner grön, som t o m har en ganska låg ca/p kvot, just för att resten av fodret har så hög kalkhalt.

Kvoten kalcium/fosfor ska ligga på minst 1.2. Det är bättre med llite för hög kvot än för låg; till unghästar brukar därför rekommenderas något mellan 1.4 - 1.9.

Ps, Linnea: Vi har en gemensam kompis. Ha det så skoj i Falsterbo!
 
men ger jag för lite kalk? (15ml/dag)
hon får också 0,5kg groov och 0,5kg havre, + lite betfor,sedan går hon ju på bete nu,men ganska så magert bete tyvärr,så därför stöd fodrar jag henne.
 
I det här fallet är det väl lättast att ställa ut mineralfoder så att dom kan ta själv om dom känner att dom behöver. Samt en saltsten. Om det är så att dom inte äter av mineralfodret så kan du ju ta en nypa kalk och lägga i fodret som dom får. Rätta mig om jag har fel men hade nog gjort så själv.
 
men båda mina har fri tillgång till mineral sten,och minrealer och dyl får dom ju oxå genom grooven,så det var kalken jag undrade över nu,den vill jag ju ge av på sidan om oxå,då det är bra nu när de är unghästar och de växer.
mvh :)
 
Jag har väldigt svårt att tänka mig att hon egentligen behöver extra kalk alls på bete när hon dessutom äter groov o betfor, så för lite tror jag verkligen inte du ger. När du fått in höet till hösten, gör då en analys o räkna ut foderstaten till henne (eller ta hjälp av någon som kan - det gör jag, då siffror o kvoter inte är min grej :smirk:).

Det är inte bra att ge extra kalk bara för säkerhets skull heller. Risken finns ju faktiskt att ca/p kvoten blir för hög istället. Det är visserligen inte lika skadligt som om den är för låg, men inte bra heller.

Rent generellt innehåller betesgräs ganska mkt kalk (med den reservationen att man inte analyserar det på samma sätt som hö). Det är därför man ofta ger miner grön, som har en ganska låg ca/p- kvot till betesgående hästar. Om jag hade varit du hade jag givit en sådan mineralblandning istället för att ensidigt komplettera med kalk på betet.

Lycka till!
 
ok men mineraler behöver hon ju inte då hon har allt i grooven + att hon har fri tillgång på mineral sten :confused:
 
Missade det i förra inlägget. Tror din pålle har vad den behöver för att må som en prinsessa :)
 
ok ja vi får hoppas,,det var just det här med kalken som jag undrade över,alla säger ju att man ska ge kalk vid sidan om,då skelettet behöver det nu när dom växer (hon är 1år) och då har jag bara givit henne 15ml/dag just för att jag har ett sånt mått,,men undrade ju om jag ska öka eller minska.
Mvh :D
 
Om du ändå känner dig osäker så prata med en foderrådgivare. Om du ringer Granngården kan de säkert förmedla kontakten.

Kalk är viktigt, absolut, men det är oxå viktigt att alla komponenter i foderstaten stämmer överens, o rent generellt är betesgräs ganska kalkrikt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 271
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: Lillkin
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 268
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp