Kaliber och gulanlag?

athena

Trådstartare
Kom just att tänka på nåt jag hörde i höstas. En uppfödare här i närheten har ett sto e Kaliber, och hade ut id-kontrollant till årets föl. Id-mänskan hade då hävdat att märren, som ser mörkbrun eller kanske svartbrun ut enligt mina ögon, i själva verket var gulsvart och att gulanlaget skulle komma från Kaliber.

Kan detta stämma? Jag har inte hört ngt liknande varken förr el senare men kom bara just på det nu och det är ju en bra idé att fråga här :idea:. Jag är inte helt duktig på detta med färgnedärvning men lite info har man ju samlat på sig (inte minst under alla år härinne :D).

Sv: Kaliber och gulanlag?

Kalibers morfar Pompe 401 nedärvde ju gulanlaget, men jag har aldrig, aldrig hört talas om att Kaliber skulle ha det!

Jag har haft ett Kaliber-föl som också såg gulsvart ut. Jag vet inte om han var det på riktigt och kommer inte ihåg om det var innan id-kontollernas tid. Hur som helst så blev han registrerad som mörkbrun. När började man id-kolla fölen och rita konturdiagram?

Då har jag missat något!

Men jag har aldrig hört någon ens andas om att han skulle föra vidare Pompes gulanlag! Och ingen av alla de Kaliber-avkommor jag träffat har haft en tillstymmelse till gulhet!

Men i stamboken står att hans mamma fått ett gulbrunt föl e Caracas(fux), och ett e Brabant (brun)! Calnalla II står själv som svartbrun.

Nåt skumt är det med Kalibers färglinje i alla fall! Men att propsa på gulsvart av ID-kontrollanten är lite väl övermodigt.

Jag har haft en e.Erbstein (e.Kaliber) som såg klockrent gulsvart ut på sommaren.

Vi diskuterade detta för ett tag sen minns jag och då kom vi fram till att han med stor sannorlikhet inte är gulsvart själv eftersom han vad vi kund ekomma på då inte har en enda gul avkomma där mamma häst inte är gul.
Han ser/såg ju gulsvart ut, men bord eha lämnat nått gult i så fall.

Jag hade ett sto efter Kaliber på foder några år. Hon var registrerad mörkbrun. På vintern var hon svart men med gult hår i öronen och på sommaren såg hon mörkt gulbrun ut tyckte jag. Vet inte om det tyder på gulanlag men de flesta andra mörkbruna hästar jag sett har inte haft likadan färg. Hennes mamma var fux kan jag tillägga.

Lånar knapp!

En sak som slog mig!!! Har någon av er sett en fux efter Kaliber? -Jag kan bara minnas svarta och mörkbruna!!!

Kan det ha varit så att han inte bar på fuxanlag? Därav inga isabeller?
Bara en hypotes!

Nix, ingen fux. Vi har två Kaliberavkommor på ridskolan, en svart och en mörkbrun.

Ja, han skulle ju kunna vara gulsvart...
Vårt ena new foretssto(-91) blev plötsligt gulsvart vid ny ID koll. Vi har nog anat det innan, men trott att gulanlag nedärvs endast om båda föräldrarna har det i stammen. Hur långt bak då???
På mammans sida fanns det i tredje o femteled (gulbruna individer alltså) och hos pappan i fjärdeled... Räcker det verkligen???
Eller är det då så att det närmre i stammen ligger hästar som fått "felaktig" färgbeskrivning???
Blir inte klok på detta, finns det någon som med enkla ord kan få mig att fatta :rofl:

Har heller aldrig sett någon fux! Har precis som du bara sett svarta och bruna.

Gulanlaget är dominant, så det räcker med att en förälder har det. Dock MÅSTE alltså en förälder vara gul-nånting.

Nån som sett fux e.Erbstein?

Magdalena skrev:
Gulanlaget är dominant, så det räcker med att en förälder har det. Dock MÅSTE alltså en förälder vara gul-nånting.
QUOTE]

Gulanlaget är INTE dominant, det är normalt inga problem att se skillnad på en häst med ett anlag (tex en isabell) och en med två (gulvit)...

Gulanlaget är intermediärt!

Håller fullkomligt med! Men ibland är det ju svårt att se skillnad på en gulbrun och en brun. Bernstein är ju ett bra exempel, han stod reggad ett bra tag som brun!
Om nu Kaliber lämnat företrädesvis mörka hästar kan ju ett flertal vara felreggade! (Fast han har ju ändå ganska många avkommor så på NÅGON måste väl ändå gulanlaget vara synligt om han bar på det.)

Jag har faktiskt inte ens sett en "vanlig" brun efter Kaliber. Bara mörka hästar!

Senast ändrad av en moderator:

Kaliber är homozygot på den svarta genen dvs lämnar bara brunt och svart.Visst han kan ändå bära den gula genen men, det skulle innebära att han enbart kan lämna gulbrunt,gulsvart om nu några avkommor skulle ha genen.

Men eftersom där inte dykt upp några isabeller eller tydligt gulbruna även i senare led så tror jag inte det.Kaliber förekommer hur många gånger som helst som morfar idag och nog borde där blivit någon "gul" där...

Jag tror inte han har något gult anlag-det borde vi haft svar på idag.

Lena_B skrev:
Magdalena skrev:
QUOTE]

Gulanlaget är INTE dominant, det är normalt inga problem att se skillnad på en häst med ett anlag (tex en isabell) och en med två (gulvit)...

Gulanlaget är intermediärt!

Det är fortfarande dominant i nedärvningen, dvs en av föräldrarna måste ha anlaget för att avkomman ska få det. Semi-dominant är termen jag hört.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka