Kaliber och gulanlag?

Sv: Kaliber och gulanlag?

Ja det kan jag nästan lova dej!Sabino är inget märkvärdigt.Det är först när hästar med mkt vitt korsas som det kan poppa upp sådana hästar som den på bilden.

Fast samtidigt behöver inte en sabino alltid ha vit underläpp heller...men har den det så är det ett sabino-tecken.

Halvlånar.. om gulsvart..

Vi har en islänning vars mor är gulbrunblack och fadern är svart. Är det då möjligt att hon är gulsvart?
Hon ser ganska märklig ut i färgen, nästan svart, med ål och sedan är hon gul i öronen. Fast det märkliga är att hon var ljusbrunblack när hon föddes.

Väldigt många av hästarna har sabino anlaget, behöver inte bara vara vit underläpp. Finns hästar som har rinnande strumpor (ser ut som dom rinner uppåt) dessa hästar har också sabino anlaget. Även hästar med bukfläckar har sabino anlag.

crazy skrev:
Vit underläpp är alltid kopplat till sabino genen.

Det finns många hästar som är minimum sabino tex Magini...detta ser vi på hans avkommor som ofta har mkt tecken som rejäla strumpor och bläs med vit underläpp...för att bara ta ett exempel.

Sabino är egentligen inget märkvärdigt utan finns hos många hästar.Det är först när det handlar om maxade sabinos som det börjar bli spännande.
crazy skrev:
NU blev jag intresserad!

Min häst är e Ceylon som ju var känd för att ge avkommor med mycket vitt på! Min häst är som synes på användarbilden inte så tecknad, men hon har faktiskt en liten vit fläck på underläppen. Är detta från Ceylon och innebär sabino-anlag?

Och hur blir det om man betäcker henne med Magini? Kan det bli en avkomma med mycket vitt på då?

Japp Ceylon var ett tydligt exempel på att han bär sabino genen.

Du kan få en avkomma med mkt vitt-det är mkt möjligt med tex Magini.Jag skulle säga att du har god chans att få en fölis med mkt tecken då.

Nej Magini har inte det men han är ändå en minimum sabino.Vit underläpp ÄR ett tecken på sabino...MEN en sabino MÅSTE INTE ha vit underläpp för att vara sabino.Förstår du nu?

Att Magini är minimum sabino märks först och främst på de avkommor han ger som poppar upp ganska ofta med en hel del tecken.Tittar man sedan på stamtavlan hittar vi Ganesco som morfar.Ganesco var ju en ganska tydlig sabino.

Kan vara möjligt att han har något annat som tyder på att han har sabinoanlaget-detta är inte alltid synligt.Tex en spjutliknande spets på något vitt tecken på ett ben tex eller ngt annat.

Jag förstår precis, bara undrade eftersom jag inte har för mig jag sett nått. Att Magini är minimum sabino är ju klarlagt här sen långt tillbaka. Han har en spets på ett av frambenen tror jag, titta på bilden där han är uppställd som finns ute, så ser man spetsen bakpå höger framben.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka