Kalcium stickor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _Moatje_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 354

_Moatje_

Trådstartare
Hej
Jag undrar om någon av er har använt er av kalciumstickor för att lättare att se när det är dags för fölning?!
Ni so´m har gjort det och fått 4 "pluttar" när föla era ston sedan?
Mitt sto har nu sedan igår kväll haft 4 st pluttar och ännu inget föl på g. Hon är beräknad till slutet av juni men detta är nog inget hon tänker följa:smirk:
Mvh

Sv: Kalcium stickor

Vi har använt det på ett par ston och med gott resultat. Det kan givetvis inte garantera att stoet fölar samma natt, men vi har sett att fölet kommer inom ett par dagar och således så ger testet oss en hint om att det är dags att börja vaka "på allvar".

*trådkapning*
Vad innebär kalcium stickor?? Å hur funkar de?:confused: Aldrig hört talas om!! :angel:

//Lottiz

Stickorna kollar när mjölken är klar för fölning och då vet man när man ska börja vaka ordentligt. På vissa ston blir mjölken klar fort på andra lite saktare. Så man ska kolla med jämna mellanrum.

Hej
Jag köper dem av en vetrinär i Norrköping. Man behöver 1 ml mjölk till varje test och 6ml destilerat vatten(finns på bensinmackar).

Ok det är alltså väldigt olika när de fölar min har inte fölat än men jag hoppas de blir snart.. E trött och febrig så detta var inte det bästa tillfället hon valt :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
965
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 609
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 198
Senast: exotic
·
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 225
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10