E
Egonson
Jag undar hur stort överskott av Ca och Mg man kan ha utan att det gör skada, så länge kvoterna är OK?
Kan inte få tag i Fosforbalans särskilt enkelt (måste beställa hem och greja en massa, då jag bor ett par mil utanför stan utan bra bussförbindelser så blir det massor av krångel, förenklar betydligt om jag köper Miner Vit samt att jag då får selen på köpet) så jag tänker ge Miner Vit.
Höet innehåller per kg foder:
8,7 MJ
110 g Smrp
5,6 g Ca
2,1 g P
2,5 g Mg
Hästen väger 600 kg och ska ha 70 MJ. Vilket blir ungefär 28 g Ca, 21 g P, och 10,5 g Mg.
Jag börjar med att ge 8 kg hö, vilket ger 69,6 MJ och 44,8 Ca och 16,8 P samt 20 g Mg.
Behöver alltså mer fosfor och fosforbalans är dökrångligt att få tag på, Miner Vit finns så det är lätt att köpa.
Ger jag då 80 g (1 dl) Miner Vit blir det sammanlagt:
49,2 g Ca
22 g P
24,8 g Mg
Ca/P 2,2
Ca/Mg 2
Samt täckt behov av Selen.
Är det farligt att ge så pass överskott av de mineralerna?
Kan inte få tag i Fosforbalans särskilt enkelt (måste beställa hem och greja en massa, då jag bor ett par mil utanför stan utan bra bussförbindelser så blir det massor av krångel, förenklar betydligt om jag köper Miner Vit samt att jag då får selen på köpet) så jag tänker ge Miner Vit.
Höet innehåller per kg foder:
8,7 MJ
110 g Smrp
5,6 g Ca
2,1 g P
2,5 g Mg
Hästen väger 600 kg och ska ha 70 MJ. Vilket blir ungefär 28 g Ca, 21 g P, och 10,5 g Mg.
Jag börjar med att ge 8 kg hö, vilket ger 69,6 MJ och 44,8 Ca och 16,8 P samt 20 g Mg.
Behöver alltså mer fosfor och fosforbalans är dökrångligt att få tag på, Miner Vit finns så det är lätt att köpa.
Ger jag då 80 g (1 dl) Miner Vit blir det sammanlagt:
49,2 g Ca
22 g P
24,8 g Mg
Ca/P 2,2
Ca/Mg 2
Samt täckt behov av Selen.
Är det farligt att ge så pass överskott av de mineralerna?
Senast ändrad av en moderator: