Kalcium och magnesiumöverskott

E

Egonson

Jag undar hur stort överskott av Ca och Mg man kan ha utan att det gör skada, så länge kvoterna är OK?

Kan inte få tag i Fosforbalans särskilt enkelt (måste beställa hem och greja en massa, då jag bor ett par mil utanför stan utan bra bussförbindelser så blir det massor av krångel, förenklar betydligt om jag köper Miner Vit samt att jag då får selen på köpet) så jag tänker ge Miner Vit.

Höet innehåller per kg foder:
8,7 MJ
110 g Smrp
5,6 g Ca
2,1 g P
2,5 g Mg

Hästen väger 600 kg och ska ha 70 MJ. Vilket blir ungefär 28 g Ca, 21 g P, och 10,5 g Mg.

Jag börjar med att ge 8 kg hö, vilket ger 69,6 MJ och 44,8 Ca och 16,8 P samt 20 g Mg.

Behöver alltså mer fosfor och fosforbalans är dökrångligt att få tag på, Miner Vit finns så det är lätt att köpa.

Ger jag då 80 g (1 dl) Miner Vit blir det sammanlagt:

49,2 g Ca
22 g P
24,8 g Mg

Ca/P 2,2
Ca/Mg 2

Samt täckt behov av Selen.

Är det farligt att ge så pass överskott av de mineralerna?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kalcium och magnesiumöverskott

Men Miner Vit köper du väl på Granngården? Vårat har också Fosforbalans i sortimentet sen jag efterfrågade det, eftersom det är en ordinarie leverantör till dem. :idea:

Ja, men vår GG har inte fosforbalans hemma, de tar bara hem det med stor tveksamhet (med argumentet att "det är inte bra för markerna att hästarna får för mkt fosfor! ??§) Sist fick vi dra hela foderstatsberäkningen och hur många gram fosfor vi behövde, innan hon gav med sig.
Orkar inte med det tjatet igen, mitt psyke.. :angel:

Förlåt utsvävningen men nu kommer en OT till. Du kanske skulle ta och sticka upp nya Ridsport (prenumeranter fick i går) under näsan på henne på GG. Där står nämligen att hästgödsel bör återföras till markerna eftersom fosfor som mineral inte är förnyelsebar och därmed inte skall eldas upp. Uppenbarligen ville den utredaren ha det tillbaka i marken. ;)

Den artikeln hade jag nog missat :D Är med pren. men har inte hunnit läsa ordentligt än. Skummar alltid igenom först innan jag läser ordentligt.

Hehe, kanske något att fundera på :devil:

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 271
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 851
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka