Kalcium/Magnesium - kvot

Albatross

Trådstartare
Är det OK att ha en Kalcium/Magnesium - kvot på 3,18 (jag vet att den inte får understiga 2,7 - men hur hög får den vara?)
 
Sv: Kalcium/Magnesium - kvot

Det är nog kalcium/fosfor kvoten du menar nu va?
 
Sv: Kalcium/Magnesium - kvot

3,18 tycker jag inte låter särskilt högt, eller?

Såvitt jag förstått är det inte farligt att ha en hög Ca/Mg-kvot, så länge alla behov är täckta.
 
Sv: Kalcium/Magnesium - kvot

Såvitt jag har förstått så finns det ingen övre gräns på Ca/Mg-kvoten så länge behovet av Magnesium är täckt.

mvh Jessica
 
Sv: Kalcium/Magnesium - kvot

Nej, det är Ca/Mg - kvoten som jag tänker på. Ca/P -kvoten har ju ett högsta tillåtna värde.
 
Sv: Kalcium/Magnesium - kvot

Man har numera tagit bort Ca/Mg kvoten ur utfodringsrekomendationerna. Bara Mg behovet är täckt så är allt OK.
PL
 
Sv: Kalcium/Magnesium - kvot

peter_lundin skrev:
Man har numera tagit bort Ca/Mg kvoten ur utfodringsrekomendationerna. Bara Mg behovet är täckt så är allt OK.
PL

Hur mycket Mg bör man ge?
Räknar men gr per kg levande vikt eller hur vet man hur mycket man ska fodra med?

//kristel, som ALDRIG lyckas med mg kvoten :smirk:
 
Sv: Kalcium/Magnesium - kvot

En vuxen 500 kgs häst behöver 7-8 gram per dag i underhåll och ytterligare ngt gram för arbete. I praktiken är det nästan bara i en situation som friska hästar kan få allvarlig magnesiumbrist och det är lakterande ston som vid brist på magnesium och /eller kalk kan få livshotande laktationstetani . Om man ser till att mg tillförseln dubblas vid laktation är man på den säkra sidan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har sedan tidigare haft uppskrivet att kvoten kalcium/magnesium ska vara minst 2,7. Har i prakten legat på en högre kvot pga högt...
Svar
8
· Visningar
777
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ger sedan en tid tillbaka extra magnesium för att testa vad som händer om jag justerar upp kvoten mg-ca. Har köpt Trikems magneisum och...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 399
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp