Kalcium fråga

A

AkiraPhoto

Jag sitter häroch försöker få ihop en foderstat till min häst. Men vad jag än gör och vilket kraftfoder jag än prövar så blir det för mycket kalcium. När jag ökar på kraften för att täcka behovet av energi och protein så skjuter kalciumet i taket. Här nere ser ni ju, och helst vill jag ha ett litet överskott på protein och energi.

namnlsbmpoiu.jpg

Har något något tips på ett foder med typ, inget kalcium? Eller ett tillskot med höga protein & energivärden med vääldigt lågt kalcium värde?

Sv: Kalcium fråga

Jag sitter häroch försöker få ihop en foderstat till min häst. Men vad jag än gör och vilket kraftfoder jag än prövar så blir det för mycket kalcium. När jag ökar på kraften för att täcka behovet av energi och protein så skjuter kalciumet i taket. Här nere ser ni ju, och helst vill jag ha ett litet överskott på protein och energi.

namnlsbmpoiu.jpg

Har något något tips på ett foder med typ, inget kalcium? Eller ett tillskot med höga protein & energivärden med vääldigt lågt kalcium värde?

Mustang Allround Müsli ska tydligen bara innehålle 0.6g kalcium/kg men jag tycker det låter som väldigt lite då allt annat innehållet typ 6.0g kalcium/kg. Men ska kolla hos en återförsäljare imorgon om det verkligen är så lite, isåfall är ju mitt problem löst. Men som sagt, det låter som väldigt lite så jag misstänkter att det står fel.

Hr du fosforhalten täckt ska det inte vara något problem med kalciumöverskott om jag minns rätt. Nu har du inte skrivit in ngt mineralfoder men behövs det så finns ju Chevinal (?!) som väl inte har något kalcium tillsatt om jag minns rätt.

Fosfor kvoten ska självklart vara täckt, och hade det bara varit lite mycket kalcium så hade det inte gjort något. Men blir det alldeles för mycket kalcium kan det leda till minskat upptag av zink, järn, fosfor och magnesium. :) Men tack så mycket för svaret!

om jag har fattat dina siffror rätt så har du grundbehovet av både Ca och P täckt och kvoten ligger på 1,7 vilket är bra... så varför tycker du det är förmycket Ca?
behovet som står i tabellen är bara minimi/grundbehovet så länge kvoten ligger bra så är det ingen fara med högre värden än dessa.

Jag tycker att det ser bra ut, förutom att hästen får i sig för mycket energi. Det är 8MJ mer än behovet.

Kvoten fosfor och kalcium är bra och behovet är täckt, så det ser bra ut.

Säger som de andra, det är inget stort överskott på kalcium som du har där och kvoten Ca/P är bra. Jag hade låtit det vara så om du är nöjd med resten.

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt hösilage har i år ett lågt srp-värde men har ett bra energi- och mineral-värde. Hästarna äter ca 15 kg hösilage per häst och dag...
Svar
2
· Visningar
1 355
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Sitter och beräknar foderstat och får problem med energi och protein...ökar jag högivan för att få upp protein...då blir energin för hög...
Svar
9
· Visningar
1 730
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 076
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?