Kalcium/fosforkvot på 3,5, funkar det??

Doccan

Trådstartare
Håller på att räkna foderstat och har ett grovfoder med hög kvot Kalcium/fosfor på 3,2. Eftersom proteinet är lågt räknar jag även med lusern och potatisprotein. Alla behov är täckta, så även kalcium och fosfor men kvoten hamnar på 3,5! Funkar det?

Eller är det bättre att pytsa på med fosforbalans så kvoten blir lägre?

Hur gör jag??

//Doccan

Sv: Kalcium/fosforkvot på 3,5, funkar det??

Jag fixar kvoten med hjälp av vetekli (även prot rikt..) och fosforbalans!

Jo, jag har också fixat upp kvoten med hjälp av fosforbalans nu, men funderade på om det verkligen behövdes egentligen då alla behov är täckta och det är grovfodrets kvot som så att säga ställer till det. Har läst nånstans (eller har jag blandat ihop det?) att en för hög kvot inte gör nåt om det kommer från grovfodret. Äh, har läst så mycket att det är alldeles rörigt uppe i pallet! :angel:

Såsom jag har lärt mig så gör det inget om det är för högt, bara det är balans på det.. Obalans försvårar upptag av mineralerna och kan leda till mineralbrist, trots att behovet är täkt...

Det rekommenderade att att man ska ha kvot på 1,2-1,8. Är verkligen inte bra att ha kvot på under 1,1.
Finns inga observerade "skador" på kvoter som är högre än 1,8 först man börjar komma upp i 6,1.

Jag skulle ha låtit det vara utan att trixa med fosforbalans. En kvot på 3-4 är inga problem, och ännu högre kvot accepteras om det kommer sig av grovfoder (sålänge minimibehoven är täckta:)

Tack alla för svar! Då behöver jag alltså inte bekymra mig så mycket. :)

Enligt SLU kan man överstiga kalciumbehovet med 5 gånger utan att det är negativt bara fosforbehovet är fyllt.

Så länge kalcium kommer från naturliga råvaror, så att säga och inte tillsätts i konstgjord form, så kan kroppen göra sig av med överskottet...

Liknande trådar

Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 847
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 302
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar